Saturday, October 29, 2011

3A + KALLANG MAMPU RANAPKAN BENTANG HOBEN JANG HOBEN...

http://teganuku.blogspot.com/

Serang habis-habisan sudah sebati dengan corak yang diamalkan jurulatih Terengganu, Irfan Bakti Abu Salim dan amat sesuai untuk pasukan Peteh.

Taktik itu pastinya akan diteruskan pada perlawanan akhir Piala Malaysia 2011 menentang Negeri Sembilan yang dikemudikan Shukor Adan malam ini.

Mengapa tidak?

Terengganu mempunyai penyerang tiga serangai iaitu 2 Abdul + 1A (Abdul Manaf Mamat, Abdul Hadi Yahya dan Ashaari Shamsudin) selain tendangan berbisa Joseph Kallang Ti.

Selain itu jangan lupa dengan Ahmad Nordin Alias berusia 26 tahun yang menjaringkan gol kemenangan Terengganu ketika menentang Kelantan bagi membawa pulang Piala FA.

Malah seorang lagi pemain, iaitu Ismail Faruqi Asha'ri walaupun mungkin hanya menjadi pemain gantian juga amat berpotensi menghasilkan gol.

Pada ketika peminat bolasepak memperkatakan mengenai 'Tandukan Bersiri' Hairuddin Omar yang menjadi ketua peledak Negeri Sembilan selain pemain sayapnya Shahurain Abu Samah, pertahanan Hoben Jang Hoben ternyata begitu bimbang dengan empat pemain Terengganu yang mampu menjaringkan gol walau dari arah mana sekali pun.

Tonggak pertahanan Negeri Sembilan Norhafiz Zamani Misbah dengan gandingannya di benteng pertahanan Hoben Jang Hoben seperti Aidil Zafuan, Qhairul Anwar Roslani dan Irwan Fadli Idrus bbegitu bimbang dengan ancaman jentera serangan Terengganu yang dilihat antara yang paling ber bahaya pada saingan kali ini.

Malah Aidil Zafuan mahu merantai pergerakan dua penyerang Terengganu, Abdul Manaf t dan Abdul Hadi habis-habisan malam ini.

"Yang paling penting, pergerakan mereka berdua bersama dua lagi tonggak Terengganu, Ashaari (Samsudin) dan Joseph (Kalang Tie) perlu dirantai habis-habisan," kata Aidil.

Abdul Hadi yang baru semusim bersama Terengganu, muncul pemenang Kasut Emas Liga Super musim ini dengan 25 gol, manakala Ashaari Shamsuddin terbukti hebat apabila meraih gelaran yang sama musim lalu.

Abdul Manaf pula tidak boleh dipertikaikan apabila dua jaringannya di Shah Alam dan satu di Kuala Terengganu, sudah cukup untuk menamatkan 'Misi 33' Selangor pada peringkat separuh akhir.

Untuk rekod, Abdul Manaf setakat ini berjaya menjaringkan enam gol dalam saingan Piala Malaysia, 15 gol dalam Liga Super dan tujuh gol Piala FA.

Dengan Ashaari memiliki kemahiran menggelecek, Abdul Manaf bijak menghidu peluang dan Abdul Hadi tangkas di depan jaringan, ketiga-tiga pemain ini juga diharap mampu merobek pertahanan Negeri Sembilan sebelum membolosi kubu Farizal Marlias.

Ashaari yang lebih banyak beraksi di posisi sayap, dianggap sebagai 'arkitek' dalam pasukan Terengganu menerusi hantaran- hantaran tepat yang kerap dilakukannya.

Bagi Irfan, taktik menyerang membuahkan hasil pada saingan suku akhir menentang Kelantan dan separuh akhir menewaskan Selangor, seterusnya membawa pasukan Terengganu ke final.

“Corak menyerang akan digunakan pada 30 minit awal permainan walaupun saya sedar kedua-dua pasukan bakal beraksi sama pantas dalam perlawanan akhir ini, “katanya selepas sesi latihan di Stadium Universiti Teknologi Mara (UiTM) Shah Alam semalam.

Walaupun demikian, pertahanan Terengganu yang diketuai Marzuki Yusof tidak boleh alpa dengan kelincahan Hairuddin.

Pada edisi 2009, Hairuddin yang dipinjamkan ke Negeri Sembilan lantaran kelabnya ketika itu, T-Team tidak layak beraksi dalam kempen Piala Malaysia, berjaya menjaringkan gol menerusi tandukan menarik, sekali gus mengecewakan Kelantan 3-1 di pentas final.

Ketika menyarung jersi Kelantan musim lalu pula, Hairuddin yang dikenali dengan gelaran 'Hai-O' tiba-tiba bertukar watak menjadi 'api dalam sekam' buat Negeri Sembilan apabila tandukannya berjaya menyamakan kedudukan buat The Red Warriors sebelum jaguh Pantai Timur itu menang 2-1.

Malah, Hairuddin belum kehilangan bisanya musim ini apabila dia berjaya menanduk masuk tiga lagi gol bagi membantu Negeri Sembi- lan mara ke final ketika menentang T-Team dan Felda United dalam aksi suku akhir dan separuh akhir sebelum ini.

Apapun, Terengganu tidak sanggup tunggu lebih lama dan dengan ‘pasukan emas’ edisi kedua selepas 2001, Terengganu mampu melakar sejarah malam ini untuk menambah satu lagi koleksi piala berprestij Liga Malaysia iaitu Piala Malaysia selepas Piala FA 2011.

1 comment: