Saturday, March 15, 2014

BENARKAH PESAWAT MH370 DIRAMPAS, KERAJAAN BUAT PENGUMUMAN TENGAH HARI INI?



Pesawat Malaysia Airlines MH370 dikatakan dirampas.

Satu aporan berita oleh AP yang memetik seorang pegawai kerajaan Malaysia berkata rampasan itu bukan hanya lagi satu teori tetapi ia adalah 'konklusif'.

Bagaimanapun, motifnya belum diketahui.

Laporan agensi berita itu menyebut: "No motive has been established and no demands have been made known, and it is not yet clear where the plane was taken, said the official, who spoke on condition of anonymity because he was not authorized to brief the media.

The official said that hijacking was no longer a theory. "It is conclusive," he said.
  
Malaysiakini, yang turut melaporkan perkara ini yang memetik AP, berkata pegawai tersebut, yang terlibat dalam penyiasatan itu, berkata mereka telah menentukan bahawa salah seorang juruterbang atau orang lain yang mempunyai pengalaman terbang, telah merampas pesawat itu.

Sejauh ini masih tidak jelas ke mana pesawat itu berada.

Teganukini yang memetik laporan Malaysiakini menyebut, spekulasi bertiup kencang bahawa kerajaan Malaysia akan mengumumkan perkara itu dalam sidang akhbar yang dijadual pada 1 tengah hari ini.


Semalam, pada hari ketujuh operasi mencari dan menyelamat (SAR) pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein tidak menolak kemungkinan pesawat itu dirampas. "Saya tidak boleh menolak kemungkinan itu," kata beliau yang juga merupakan menteri pertahanan dan menambah kesemua maklumat daripada sumber tidak dinamakan dari Amerika Syarikat (AS) sedang dikaji.

"Terdapat banyak komen daripada sumber tidak dinamakan dari AS. Kita tidak akan keluarkan maklumat yang belum disahkan atau disokong pihak berkuasa yang relevan. Kita juga tidak mahu memberikan komen yang dilaporkan media memetik sumber tidak dinamakan."

Misteri kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 Sabtu lepas bertambah mendebarkan apabila Operasi SAR pesawat yang membawa 239 penumpang itu kini diperluaskan ke sebelah timur Laut China Selatan dan kawasan barat Lautan Hindi, meskipun kemungkinan untuk menyelamat semakin tipis.

Apapun, Hishammuddin menegaskan, kerajaan tidak menoleh ke belakang dalam usaha itu supaya perkembangan baharu dapat disampaikan kepada anggota keluarga yang terlibat.

 "Saya sendiri susah nak berdepan dengan keluarga terlibat, lebih-lebih lagi tiada maklumat dan perkembangan yang boleh dimaklumkan kepada mereka," katanya pada sidang media harian mengenai perkembangan kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 di Sepang semalam.

Ditanya mengapa kawasan pencarian diperluas, Hishammuddin berkata: "Kami tidak menemui pesawat itu dalam kawasan yang diliputi."

Sebelum ini, operasi SAR memberi tumpuan kepada dua kawasan iaitu Selat Melaka dan Laut China Selatan. Hishammuddin berkata Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) dan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Nasional (NTSB), yang membantu menganalisis data kasar daripada pihak ketenteraan, memberitahu bahawa Malaysia telah membuat keputusan yang betul untuk memberi tumpuan kepada kedua-dua kawasan itu.

Menjawab soalan mengenai kebanjiran maklumat yang bercanggah mengenai insiden itu sejak hari pertama kejadian, Hishammuddin menegaskan pihak berkuasa Malaysia akan hanya mengeluarkan maklumat yang boleh dipercayai.

"Maklumat (bercanggah) itu bukannya datang daripada kami tetapi daripada spekulasi. Sebab itulah kami mengadakan sidang akhbar setiap hari untuk menyangkalnya," kata beliau.


Sambil memberi contoh mengenai laporan berita berhubung satelit China yang didakwa merakam kemungkinan imej serpihan di Laut China Selatan, beliau berkata perkara itu bukan sahaja disangkal oleh Malaysia malah kerajaan China juga. "(Ia adalah satu) perkembangan normal (untuk memperluaskan kawasan pencarian).

Untuk kawasan berkenaan (yang diliputi kini), kami belum menemui apa-apa, kami meningkatkannya dari semasa ke semasa...buat masa ini, secara harian," kata Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan. Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan berkata pasukan SAR bersama-sama dengan rakan antarabangsa kini menggiatkan pencarian itu di bahagian timur Laut China Selatan serta di Lautan Hindi.

Dalam pada itu, Hishammuddin menyatakan rasa terharunya dengan sokongan padu rakyat Malaysia, selain bantuan daripada pelbagai negara dengan peralatan yang canggih.

"Bagi saya, itu memberi semangat untuk teruskan usaha mencari sehingga dapat maklumkan kepada keluarga perkembangan yang lebih positif," katanya.

Hishammuddin berkata 57 kapal dan 48 pesawat dari 13 negara kini terlibat dalam operasi SAR pesawat itu, yang hilang setelah sejam berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 12.41 pagi pada 8 Mac lepas, semasa menuju ke Beijing.

"Keutamaan kami adalah untuk mencari pesawat ini. Kami menggerakkan usaha mencari berdasarkan semua petunjuk dan terus bekerjasama rapat dengan rakan-rakan antarabangsa.



"Kami bersyukur dengan bantuan diberikan rakan-rakan dan jiran-jiran, yang terus membantu kami dengan berkongsi data dan sumber mereka dalam usaha kami mencari MH370," katanya pada satu sidang media di Hotel Sama-Sama, Sepang petang semalam.

Turut memberi jaminan untuk tidak berputus asa dalam usaha pencarian itu ialah Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) Datuk Azharuddin Abdul Rahman dan Ketua Pegawai Eksekutif MAS Ahmad Jauhari Yahya.

Azharuddin berkata pihaknya akan terus mencari pesawat itu dengan menggunakan apa sahaja kaedah, apatah lagi usaha itu turut menerima bantuan daripada pakar antarabangsa termasuk Amerika Syarikat dan United Kingdom. Ahmad Jauhari pula berkata: "Warga MAS masih tabah untuk menolong waris para penumpang dan anak kapal.

Tak pernah berputus asa dan akan lebihkan pertolongan kepada waris penumpang dan anak kapal." Hishammuddin juga memberi jaminan untuk menjaga kebajikan keluarga penumpang termasuk yang berada di China, di mana beliau berhubung setiap hari dengan para pemimpin China manakala MAS pula menghantar kira-kira 100 pekerjanya ke China untuk tujuan itu.

JANGAN TABUR JANJI BARU JIKA YANG LAMA BELUM DIKOTAKAN….

 

Sepanjang tempoh 25 tahun yang lalu, kerusi Dewan Undangan Negeri Kajang hanya dua kali di menangi Barisan Nasional, iaitu 1995 dan 2004.

Selebihnya sama ada dimenangi oleh DAP, PAS dan juga PKR. Kajang adalah sebuah bandar yang membangun dengan kawasan industri, komersial dan perumahan serta turut mempunyai kampung-kampung tradisi dengan penghuninya aktif dalam bidang pertanian.

Berdasarkan statistik Daftar Pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk PRU13 pada Mei tahun lepas, pengundi Melayu terdiri daripada 48.48 peratus, Cina (40.46 peratus) dan India (10.15 peratus).

Tidak sampai setahun selepas PRU13 pada 5 Mei tahun lepas, pengundi DUN Kajang perlu sekali lagi membuat keputusan siapa yang mereka pilih sebagai wakil kawasan itu ke Dewan Undangan Negeri Selangor.

PKR sehari selepas kerusi itu dikosongkan wakilnya Lee pada 27 Januari, telah mengumumkan akan menurunkan Ketua Umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga ketua pembangkang sebagai calon parti itu untuk PRK 23 Mac ini.

Bagaimanapun, akibatkan disabitkan kesalahan liwat oleh Mahkamah Anwar tidak layak ertanding dan digantikan dengan Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Sebanyak 39,278 pemilih berdaftar layak mengundi pada pilihan raya itu, termasuk 1,197 pengundi awal dan 26 pengundi dalam kategori tidak hadir atau berada di luar negara.

DUN Kajang pada PRU 1986 dan 1990 dimenangi calon DAP, iaitu Chan Kok Kit (1986) dengan majoriti 1,651 undi dalam pertandingan lima penjuru, dan bekas Timbalan Pengerusi DAP Dr Tan Seng Giaw (1990) mengalahkan calon BN Khoo Chai Hong dengan majoriti 3,911 undi.

BN menang pada PRU 1995 apabila calonnya Choong Tow Chow daripada MCA mengalahkan calon Pas Dr Safie Ibrahim dengan majoriti 7,705 undi, dan pada PRU 1999 kerusi itu menjadi milik Pas apabila calonnya Dr Shafie Abu Bakar menewaskan Choong dengan majoriti tipis 37 undi.

Pada PRU 2004, BN merampas kembali kerusi itu apabila calonnya Datin Paduka Low Lee Leng daripada MCA menewaskan calon PKR, Kim Sin dengan majoriti 2,773 undi.

Sejak dua PRU lepas, pada 2008 dan 2013, DUN Kajang menjadi milik Parti Keadilan Rakyat (PKR) apabila pada 2008 calonnya Lee Kim Sin mengalahkan penyandang kerusi itu Low Lee daripada MCA dengan majoriti 3,268 undi.

Pada PRU13, Mei lepas, calon PKR Lee Chin Cheh mempertahankan kerusi itu bagi PKR dengan memenanginya majoriti undi 6,824 dalam pertandingan enam penjuru.

Jadi agak aneh apabila Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli terpaksa menimbulkan pelbagai isu seperti menyalahkaan BN dalam mengatasi isu penting yang perlu diatasi di Kajang.


Kenapa sekarang?

Contohnya, Rafizi mendakwa spesifikasi sistem saliran di Kajang yang berusia lebih 20 tahun tidak mampu menahan bencana banjir jika berlaku musim hujan ditimbulkan.

Beliau mengatakan kelemahan perancangan bandar sedia ada yang tidak mengikut perkembangan semasa dari segi pertambahan populasi dan kepesatan pembangunan menggambarkan sistem saliran sedia ada semakin kritikal. "Ini kerana spesifikasi saliran sedia ada dibuat sejak 20-30 tahun lalu, sebelum pertambahan populasi pada kadar yang ada sekarang. Sudah tentu selepas 30 tahun, pembangunan pesat, kapasiti saliran itu menjadi tidak mencukupi," katanya kepada pemberita di Bilik Gerakan Utama PKR, di Batu 12 Cheras, kelmarin

Beliau berkata demikian mengulas lanjut kejadian banjir kilat yang berulang antara 2008, 2011 dan 2012 yang telah menjejaskan pusat bandar Kajang dan beberapa kawasan di sekitar daerah itu.

Tambahnya, jika Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail diberi peluang pada PRK DUN Kajang, 23 Mac ini, masalah banjir kilat itu akan diberi perhatian, sesuai dengan peruntukan ADUN untuk menaik taraf sistem saliran yang kritikal. Persoalannya apa dibuat dengan peruntukan ADUN 2008 yang lalu?

Kenapa dipersalahkan BN dan hanya mahu melakukannya dengan peruntukan akan datang?

"Perbelanjaan untuk naik taraf infrastruktur itu tinggi, sebab itu masalah banjir kita tidak spesifik kerana perlu mengikut kemampuan ADUN, “ katanya..


"Saya yakin jika calon kita diberi peluang menjadi ADUN, saya yakin beliau akan mengenal pasti 2-3 kawasan kritikal untuk dinaik taraf kemudahannya," katanya lagi.

Amat jelas Rafizi tidak melihat sejarah siapa ADUN di kawasan berkenaan sejak 25 tahun yang lalu. Seperti saya sebutkan di atas, bagi parti yang mengawal DUN Kajang untuk tempoh 10 tahun, umpamanya DAP dari 1986 hingga 1995, dan antara 2008 hingga 2014 di bawah PKR, sepatutnya mendekati isu ini secara jujur. Antara 1995 hingga 2003, DUN Kajang bertukar tangan iaiu antara MCA, PAS dan MCA, sekali lagi menyebabkan putus kesinambungannya.

Apapun, semua ADUN yang pernah memang di Kajang  sewajarnya turut bertanggungjawab ‘menjawab’ apa yang diperkatakan oleh Rafizi itu.

Berbanding MCA yang menerajui Kajang selama dua penggal, pembangkang selama lima penggal antara DAP, PAS dan PKR, apakah sumbangan mereka?

Calon PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail kelmarin menyeru kepada pengundi Kajang supaya bersamanya untuk melakukan perubahan pada negara.

Jelasnya sudah tiba masanya untuk BN berehat daripada arena politik tanah air, justeru langkah pengundi Kajang ialah dengan memberi kemenangan kepadanya ini sekaligus memberi 'signal' kepada BN bahawa parti itu sudah tidak diterima lagi.

Beliau menawarkan empat teras utama iaitu mahu memastikan Kajang tidak lagi berhadapan dengan masalah kesesakan lalu lintas yang teruk menerusi Pelan Trafik Bandar Kajang 2018. "... melantik jururunding trafik bebas untuk menilai dan mengkaji penyelesaian kepada kesesakan lalu lintas di bandar Kajang," ujarnya.

Tonggak utama manifesto yang digariskan PKR di PRK N25 Kajang ialah memastikan kadar jenayah dan kawalan keselamatan di kawasan ini dapat dipertingkatkan. "Teras ketiga ialah membangunkan anak muda dan usahawan kecil dengan mewujudkan Pusat Khidmat Kerja bagi menganjurkan program-program khusus untuk latihan pekerjaan dan nasihat kerjaya kepada golongan muda, selain meningkatkan peluang orang muda untuk menceburi perniagaan melalui program latihan keusahawanan percuma dan penyediaan kiosk-kiosk moden untuk peniaga kecil. "Teras terakhir ialah meningkatkan pembangunan dan penyelenggaran bandar iaitu dengan meningkatkan prestasi kutipan sampah dengan mengusahakan tapak pelupusan sampah dan sisa pepejal yang baharu yang mesra alam bagi memendekkan jangka waktu kutipan sampah, selain memperkenalkan kaunter aduan bergerak wakil rakyat di kawasan perumahan pada setiap bulan bagi memudahkan rakyat setempat tampil membuat aduan," jelasnya ketika melancarkan manifesto di Pusat Gerakan Utama PKR, di Bangunan Mat Saman, di Kajang.
 
Kerana itu tidak pelik sekiranya Timbalan Presiden MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong mencabar kerajaan negeri yang memasuki penggal kedua supaya menyediakan kemudahan infrastuktur yang sempurna bagi mengatasi masalah kesesakan lalu lintas di Kajang yang semakin kritikal.

Beliau memandang serius terhadap sikap 'lepas tangan' kerajaan negeri yang gagal menambah baik lalu lintas sedia ada hingga boleh melumpuhkan bandar Kajang pada waktu puncak.

"Pakatan Rakyat harus insaf bahawa masalah kesesakan lalu lintas adalah satu masalah sangat serius. Kenapa kerajaan boleh gunakan dana rakyat untuk bina jejambat i-City tetapi di sini (Kajang) mereka tidak beri apa-apa sedangkan isu rakyat perlu diutamakan?," katanya kepada pemberita di Bilik Gerakan Pusat Daerah Mengundi, di Sungai Chua, di Kajang, kelmarin.

Biarpun MCA tewas pada PRU13 lalu, namun Kerajaan Persekutuan masih menjalankan tanggungjawab mereka dengan membawa masuk projek Projek Laluan 1 Transit Massa (MRT) Sungai Buloh-Kajang yang dijadualkan siap menjelang 2018. Jangan pula projek MRT k itu diputarbelit oleh pembangkang sebagai projek mereka sedangkan ia atas belas ihsan kerajaan negeri," katanya.

Pemimpin pembangkang memang kaki puterbelit kerana mereka boleh menuduh kerajaan BN tidak menunaikan janji pilihan raya, sebaliknya mereka sendiri melakukannya termasuk mengenakan caj cukai pintu dan lesen perniagaan yang tinggi. "Dulu kata tidak akan naik cukai pintu, saya hairan mereka gunakan DBKL sebagai contoh untuk belasah BN. Kenapa mereka membisu soal kenaikan lesen, dari 46 hingga 500 peratus pada masa ini. Mereka tidak memikirkan soal hidup orang susah dengan menaikkan kadar lesen sewenang-wenangnya?" katanya lagi.

Melihat kepada sumbangan pembangkang sejauh ini kepada penduduk di Kajang dan dengan tawaran-tawaran terbaru itu, pengundi di kawasan berkenaan seharusnya tidak terpedaya dengan janji manifesto baharu pakatan pembangkang itu.

Ini kerana pada ketika janji yang dibuat semasa Pilihan Raya Umum ke-13 yang lalu, belum mampu ditunaikan, mereka mempersembahkan pula janji baru.

Seperti ditegaskan Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Shafie Apdal kelmarin bahawa janji baharu itu sekadar 'umpan' bagi memperdaya pengundi untuk memilih Dr Wan Azizah yang dipertaruhkan bagi menggantikan suaminya pada pilihan raya kecil, 23 Mac ini.


Sebaliknya, pengundi perlu mencuba pula apa yang dapat dilakukan oleh calon BN Datuk Paduka Chew Mei Fun yang berdisiplin, mempunyai komitmen tinggi dan boleh memberi tumpuan sepenuhnya untuk membela pengundi Kajang.

"Chew boleh menjadi jambatan antara rakyat dan Putrajaya...Chew tak perlu fikir mengenai Permatang Pauh, PKR atau nasib suaminyaa, sebaliknya dia boleh memberi tumpuan kepada rakyat di sini," katanya.

Pada ketika pembangkang meminta pengundi ‘merehatkan’ BN, pengundi juga boleh memastikan pembangkang menerima pengajaran berguna sekiranya melakukan tindakan atau agenda mengosongkan kerusi dimenangi merea pada sesuatu pilihan raya.

Pembangkang wajar ditolak jika menjadikan pilihan raya hanya untuk keuntungan politik sebaliknya tidak menunaikan janji mereka, apa lagi jika terus meneruskan menuding jari kepada kerajaan yang sudah terbukti ‘mendahulukan rakyat’ dalam semua perkara.