Wednesday, July 29, 2009

PERGINYA YASMIN@Zulkiflee...

Saya tidak berani menulis mengenai kematian Yasmin, bimbang apa yang ada di kepala saya sejak beberapa tahun lalu terluah.

Selepas membaca apa yang ditulis oleh Nobisha dalam postingnya semalam (Isnin, 27 July, 2009 bertajuk “Marina, Yasmin & Zulkifli”, saya turut insaf bahawa yang mati biarkan dia bersama Tuhannya.

Melalui blognya Nobisha berkata: “Saya tidak pernah bertemu Allahyarham Yasmin Ahmad.
Saya juga tidak mengenali Datin Paduka Marina Mahathir secara peribadi. Bagaimanapun, saya boleh memahami mengapakah Marina begitu marah apabila akhbar Kosmo! "mendedahkan" Yasmin sebenarnya Zulkifli. Sementara saya juga tidak setuju dengan perbuatan akhbar Kosmo!, alasan saya dan Marina berbeza. Klik di sini untuk membaca laporan Malaysiakini.

Usah salah faham. Saya tidak berniat mempertahankan yang salah. Bagaimanapun, oleh kerana Yasmin Ahmad sudah meninggal dunia, maka biarlah urusan seterusnya antara beliau dan Allah s.w.t. Tentunya banyak perkara yang kita tidak ketahui tentang Yasmin sebagai seorang individu, maka biarlah kita berprasangka baik dan memohon keampunan baginya.”

Saya seperti juga Nobisha tidak mengenali Allahyarham Yasmin Ahmad secara peribadi.
Namun saya sedikit mengenali beliau melalui filem-filemnya. Perkenalan awal saya dengan Yasmin ialah melalui Bintang RTM 1975, apabila beliau adalah pesertanya.

Kemudian melalui albumnya Zulkiflee terbitan Warnada melalui lagi Tunggulah (lagu copyright dan senikatanya oleh Dinosman). Saya masih menyimpan album itu hingga kini.
Penerbit album ini ialah Daos dan muzik oleh Ooi Eow Jin.

Yang sahaja tahu beliau menukar jantina tetapi saya tidak tahu dia berkahwin.
Yang bermain di kepala saya kini ialah kematiannya sebagai wanita atau lelaki?

Yang bermain di kepala saya sebelum ini ialah apakah masyarakat kita kini, termasuk ulama dan orang beragama ‘menerima Yasmin seadanya’ walaupun banyak perkara boleh diperkatakan dalam konteks Islam mengenai dirinya.

Bagi saya, menerima seadanya diri seseorang – sama ada dia pemimpin, artis, pelukis, ahli politik – dan sebagainya ada merbahayanya. Kenapa?

1. Apabila menerima yang ‘salah’ mengenai diri seseorang, jika dia Islam bermakna Islam ‘membenarkan’ diri seseorang itu berada dalam keadaan sedemikian dan masyarakat harus menerimanya;

2. Apabila menerima seseorang pemimpin yang ‘salah’ atau ‘salah laku’ bermakna Islam ‘membenarkan atau tidak kisah’ mengenai perkara itu dan imej Islam juga akan turut digambarkan seperti watak orang berkenaan;

3. Apakah wajar Ulama dan tokoh agama kita berdiam diri hanya kerana seseorang itu pemimpin, artis dan apa juga gelarannya kerana orang itu popular dan jika membuka mulut bimbang akan jadi kontroversi. Untuk siapa mereka ini berkhidmat atau ‘menyandarkan dirinya’? Kepada wang ringgit atau agama Islam yang menjadi agama rasmi di negara ini?

4. Apabila anak muda, belia atau juga masyarakat menerima ‘orang seperti ini’ dan dijadikan Ikon, kenapa ulama dan tokoh agama menyalahkan anak-anak muda dan yang muda meletakkan orang seperti ini dikedudukan tinggi, sedangkan mereka tahu ‘kedudukan sebenar’ orang ini. Siapa mahu disalahkan?

Saya kesal dengan kecaman keras Datuk Marina Mahathir terhadap akhbar Kosmo! kerana mendedahkan latar belakang pengarah terkenal Yasmin Ahmad yang sejak lahir dikenali sebagai Zulkifli.

Menyifatkan akhbar dalam kumpulan Utusan Melayu Bhd itu sebagai "makhluk yang hina", aktivis wanita itu berang dengan media berkenaan yang melaporkan pengarah itu sebagai seorang naib juara bintang RTM pada 1975 dan penyerang bolasepak Melaka pada zaman persekolahannya sewaktu dikenali dengan nama asalnya.

Mungkin saya juga akan digelar ‘makhluk yang hina’. Tidak mengapalah – yang saya tertanya-tanya ialah berapa lama lagi ulama dan pakar agama kita akan berdiam diri dengan kes-kes tukar jantina dan kemudian berkahwin.

Malah jelas isu-isu seperti pondan, gay, kelab gay dan sebagainya yang bagi saya sebagai seorang Islam yang jahil menuntut agar diberikan sedikit ‘cahaya penyelesaian’ bukan membiarkan gejala ini berterusan.

18 comments:

  1. WHAT A FUCKER YOU ARE, LET GOD DECIDE AS HE IS THE CREATOR OF EVERY HUMAN BEING, YOU MIGHT GO TO HELL EVEN IF YOU THINK YOU HAVE DONE EVERYTHING RIGHT.

    THE PROBLEM WITH A LOT OF MUSLIMS IN MALAYSIA IS THEY HAVE GOT ALL THIER RELIGIOUS INDOCTRINATION WRONG. THEY CHOOSE TO FOCUS ON FORM RATHER THAN SUBTANCE, THEY DO THINGS WITHOUT UNDERSTANDING.

    SEBAB TUH PAKAI TUDUNG TETAPI KAIN BEGUTU KETAT SAMPAI NAMPAK BUNTUT DAN TETEK...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko bukan islam tak layak nak becakap hal islam.....

      Delete
  2. Isu jantina Yasmin sesuatu yang sensitif. Pernah sebelum muncul Yasmin saya pernah diingatkan oleh seorang sahabat bahawa Zulkifli Ahmad telah membuat pertukaran identiti sewaktu berhijrah ke London.

    Sewaktu filem Gubra ditayangkan , seorang rakan telah mendedahkan bahawa Yasmin seorang trangender,

    Sejak itu saya selalu menilai siapa dia Yasmin dan siapa dia Zukifkli Ahmad.

    Masalah Khunsa ini telah jelas dalam kitab-kitab agama. Jadi bila Yasmin meninggal maka hukum khunsa boleh dipakai. Tak perlu mempertikaikan nak kebumi sebagai lelaki atau sebagai wanita. Wallahuallam

    ReplyDelete
  3. Lebai setuju dengan 4 perkara yang saudara nyatakan. Memang wajar diberi perhatian segera. Memang wajar umat Islam perlu diperjelaskan siapa Yasmin Ahmad, sebenarnya. Jika Yasmin lelaki, tidak wajar dia dijadikan ikon. tetapi seperti yang lebai tulis dalam blog lebai, jika dia khunsa maka kita patut bersyukur. Sedekahkan al-Fatihah dan biar Allah yang menentukan dosa pahalanya. Tetapi jika dia lahir sebagai lelaki normal dan mengubah dirinya menjadi wanita, maka amat jelas kepada kita hukumnya iaitu HARAM. Layari http://paklebai.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Biarlah mereka yang benar-benar pakar dalam agama menghuraikan /menyelesaikan masalah ini.Takut nanti tersalah tafsir. Tapi jangan pula tanya Nik Aziz .Dia orang politik.

    ReplyDelete
  5. Saudara Hambali, kita doakanlah kebaikan untuknya, sama seperti kita berharap orang lain juga mendoakan kebaikan untuk kita nanti. Salam.

    ReplyDelete
  6. Bodoh la hang ni hambali. Dia ni khunsa. Pandai2 hang buat hukum sendiri. Sial ko hambali.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. allahyarhamah yasmin ahmad telah menentukan siapa dirinya semasa didunia, keputusannya tidak menimbulkan jenyah kemanusiaan, kenapa harus dikritik? atas alasan agama sekalipun tidak wajar untuk dipertikaikan, apa jenayah yang timbul ekoran dari keputusan yang beliau ambil semasa hayat beliau? kita sepatutnya lebih memberikan pandangan dan kritik terhadap pengganas sperti nordin mohd top yang kononnya memperjuangkan agama islam walhal beliau sebenarnya telah mengaibkan islam secara keseluruhannya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tiba tiba kaitkan dengan nordin md top..kamu jangan cuba membuka satu ruang kebatilan yang bawa kepada dosa memfitnah

      Delete
  9. kepada anon11.04

    memanglah allahyarham tak melakukan jenayah, tapi ini hal berkaitan hukum syarak. Kalau mmg beliau khunsa, ada segala hukum hakam berkaitan dlm syariat tapi jika bukan? sememangnya hak kita untuk menentukan suka2 hati kita nak pilih jantina apa. Begitukah? Hal2 hukum hakam jgn dibuat mainan..

    ReplyDelete
  10. Bacalah Al-Quran, amal maaruf nahi munkar. Kalau x mampu dgn perbuatan atau perkataan, cukup lah dengan hati. Tapi menyokong sesuatu yang sah haram walau dalam hati, boleh ke jawab depan Allah. Salah tetap salah. Kalau dia khunsa, ok. kalau bukan mcm mana? Nk setuju jugak ke? x boleh pertikai? Jadi x payah la ada hukum2 halal haram semua tu. buat apa nk pertikai. buat je ikut kepala otak memasing

    ReplyDelete
  11. Yasmin ahmad khunsa.sbb dia khunsa la di diberi kebenaran nikah oleh jabatan agama

    ReplyDelete
  12. Hoi jika kamu maki fucker and accuse muslim as bad then leave us alone,we never curse condamn other religion..most know well the non muslim always seek chances to say bad about muslim...pretend to be civilised and academic buy curse other religion just like a fanatic themselves....

    ReplyDelete
  13. Please see this YIP KUM FOOK cheated amounting to RM20,000.00, it belongs to VEN. U NANDIYA. Fundraising donation by Myanmar Devotees to buy large Buddhist marble for SAMNAK SAMBODHI in 2000 that Buddha Marble from Myanmar

    Information and signature in blogspot.com by YIP KUM FOOK and please be aware of the issue as all contributions to Buddhist teachings:

    https://committeesamnaksambodhi1.blogspot.com/2019/01/

    SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE at Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur. YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK) is president, Secretary (YAP LEONG LAN) and Treasurer (NG GOOT MEE)

    ReplyDelete
  14. di Malaysia amat memalukan kerana banyak jawatankuasa Kuil Buddha atau persatuan tidak memahami ajaran Buddha(Dhamma) dan juga tidak mengamalkan peraturan Buddha seperti mana-mana ajaran, mereka hanya menjadi jawatankuasa dan menjemput paderi asing untuk menjaga kuil sahaja

    contohnya, kuil Buddha SAMNAK SAMBODHI di Taman Desa Jaya, kepong, jawatankuasa di sana menggunakan sami Myanmar untuk menjaga, semua sami Myanmar datang ada gelaran Doktor tetapi satu perkataan juga tidak boleh bercakap dalam bahasa Inggeris. Juga, jawatankuasa sangat teruk kerana apabila mereka tidak menyukai mana-mana sami, mereka boleh mengeluarkan serta-merta

    SAMNAK SAMBODHI adalah presiden YIP KUM FOOK, ini juga sangat memalukan kerana bermain politik di kuil dan menjadikan kuil sentiasa menjadi masalah, menjadikan Buddha rendah standard, dulu YIP KUM FOOK menipu Rm20,000.00 dari sami Myanmar (Ven. U Nandiya)

    ya, jawatankuasa ini tidak malu dan takut berdosa kerana mereka menganggap kuil ini adalah jawatankuasa tertinggi daripada Sangha, KAMI tahu kuil ini daripada pengasas Sangha di Taman Ehsan dan Jalan 5 Taman Desa Jaya (berdekatan stesen Minyak BP), Kepong

    perkongsian kisah realiti oleh Ah Keong, jinjang utara

    ReplyDelete