Wednesday, April 7, 2010

JANGAN PERSOAL HAK ORANG MELAYU


Bahagian Pertama

Kira-kira sebulan lalu sambil menunggu pesawat di Golden Lounge, KLIA untuk pulang ke Kuala Terengganu - saya dan beberapa rakan termasuk Naib Canselor Universiti Darul Iman, Datuk Profesor Dr Alias Daud serta Prof Hatta Azad Khan dari UiTM sempat berbual beberapa perkara mengenai orang Melayu.

Walaupun perbualan banyak menyentuh isu pendidikan dan bagaimana ia menjadi alat penting untuk pendakian ke kemuncak bagi orang Melayu, beberapa perkara lain misalnya peluang perniagaan dan sasaran pencapaian di kalangan orang Melayu turut diperkatakan.

Hakikatnya, apakah yang ada di kalangan kebanyakan orang Melayu untuk meningkat dalam masyarakat sama ada di sekelilingnya atau secara umum selain pencapaian baik dalam pendidikan.

Bak kata Datuk Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu, “anak penerima PPRT jika lulus universiti dengan cemerlang pasti tidak mengulangi sejarah bapa mereka dengan menjadi penerima PPRT di masa hadapan.”

Beliau sering mengatakan dirinya amat beruntung kerana sebagai anak ‘tok peyadat’ (pemungut nira kelapa) beliau berjaya keluar daripada belenggu kemiskinan sama ada pada peringkat keluarga atau masyarakatnya – semata-mata kerana berpeluang mendapat pendidikan dan melanjutkan pelajaran ke universiti.

Mobiliti dalam masyarakat dan keberanian untuk bersaing dibentuk daripada pendedahan di university. Tetapi untuk sampai ke situ, berapakah jumlah anak-anak Melayu yang turut ‘terkorban’?
Persoalannya, jika sebelum ini rata-rata anak Melayu mendapat manfaat daripada Dasar Ekonomi Baru (1971-1990), apakah generasi sekarang akan terbela seperti mana dasar afirmatif sebelum ini yang sedikit sebanyak mampu mengangkat Melayu menjadi bangsa yang mampu bersaing?

Kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, bahawa dasar afirmatif tidak akan dihapuskan, sudah mampu untuk melenyapkan sama sekali sebarang kebimbangan mengenai kemungkinan nasib orang Melayu tidak akan dibela.

Saya yakin tidak aka nada lagi dasar seperti DEB kerana yang menentang dasar itu bukan orang bukan Melayu sahaja tetapi juga di kalangan orang Melayu yang tidak pernah merasai betapa DEB membawa banyak manfaat kepada orang Melayu.

Kinin dengan adanya Model Ekonomi Baru (MEB), orang Melayu amat berharap mereka akan terus dibantu dan kerajaan tidak akan mengubah dasarnya untuk membela dan mempastikan orang Melayu terus bergerak maju, khususnya dalam bidang ekonomi di mana mereka masih ketinggalan.

Sejajar dengan konsep 'Rakyat Didahulukan', dasar afirmatif ini pastinya dilaksanakan dengan lebih berhati-hati dengan mengambil kira kepentingan rakyat keseluruhannya.

Persoalannya, apa yang dituntut dan dilakukan orang Melayu hari ini hanyalah untuk mempertahankan hak mereka kerana ada pihak tertentu yang sengaja buat-buat tidak faham.

Persoalan juga ialah sanggupkah kerajaan melihat orang Melayu yang merupakan majoriti lemah ekonominya terus jauh ketinggalan berbanding orang Cina dan India.

Yang pasti jika kesenjangan ekonomi antara kaum berterusan, keadaan akan mendedahkan negara kepada ketidakstabilan social.

Tetapi pesoalan penting yang sering dipertikaikan bukan dalam konteks pembelaan mendapatkan pendidikan. Yang banyak dibahas dan dipolimikkan ialah dasar membantu orang Melayu dalam bidang perniagaan menjadi ancaman kepada bukan Melayu.

Sedangkan dasar itu sebenarnya membantu kaum majoriti yang masih ketinggalan bukannya perkara baru kerana usaha itu diiktiraf oleh piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Apabila ini disebut, MEB dikatakan akan tidak berkesan dan pelabur asing beralih arah ke negara lain.

Pengarah Eksekutif, Dewan Perdagangan dan Industri Antarabangsa Malaysia (MICCI), Stewart Forbes ada menyatakan jika kerajaan akur dengan desakan pihak tertentu yang mendapat perlindungan istimewa, seluruh struktur MEB akan terjejas.

Dakwanya, ia juga boleh menyebabkan pelabur asing yang berhati-hati atau berwas-was akan beralih ke negara lain untuk menanam modal.

Apakah pendapat ini benar atau ia satu tuduhan liar yang tidak bertanggungjawab semata-mata?
Juga apakah ia merupakan sesuatu yang disifatkan sebagai bentuk tekanan secara halus kepada kerajaan di samping gambaran kurang tepat kepada pelabur asing.

Pakar ekonomi, Datuk Salleh Majid berkata dalam Utusan Malaysia semalam, dasar afirmatif oleh mana-mana kerajaan di seluruh dunia juga tidak pernah menyebabkan pelabur asing tidak menanam modal.

Sebenarnya punca ketidakhadiran pelabur asing adalah ekonomi negara masih terperangkap dalam sistem berasaskan buruh dan bukannya berpaksikan teknologi tinggi dan ilmu pengetahuan.

"Kenyataan sedemikian menunjukkan penuturnya tidak bersetuju dengan dasar afirmatif yang dilakukan kerajaan walaupun Perdana Menteri telah memberi jaminan ia akan dilaksanakan dengan saksama.

"Jangan bagi hujah yang tidak berlandaskan fakta kerana yang menjadi masalah kepada Dasar Ekonomi Baru (DEB) sebelum ini adalah pelaksanaannya, apa yang nak dibuat sekarang adalah perubahan dari sudut itu," katanya.

Salleh menegaskan dasar membantu orang Melayu bukannya satu isu dengan syarat penerima faedahnya terdiri daripada individu yang berkelayakan dan berkemahiran tanpa membabitkan amalan kronisme.

Timbalan Pengerusi Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (Pekema), Datuk Zainuddin Abd. Rahman turut senada menolak andaian bantuan kerajaan kepada orang Melayu akan mengganggu-gugat pelabur asing.

Secara sinis Zainuddin berkata, beliau juga faham ada pihak tertentu di negara ini mahu melihat dasar sedemikian dihapuskan terus oleh kerajaan.

"Apa yang sebabkan pelabur asing tidak berminat adalah sistem kita, contohnya permohonan untuk memulakan operasi mengambil masa yang terlalu lama untuk diluluskan.

"Lihatlah senario di Thailand, sektor automotifnya berkembang pesat kerana sokongan berterusan daripada kerajaan, tidak seperti di Malaysia yang dasarnya berubah-ubah apabila bertukar menteri," katanya.

Presiden Pertubuhan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Datuk Dr. Kamaruddin Kachar pula membidas pihak yang mengetengahkan pandangan sedemikian sebagai melatah tidak bertempat.

Beliau turut mempertikaikan kenapa pihak terbabit membuat 'bising' dalam perkara yang tidak berasas. “Kalau tak tahu, tak faham, bacalah buku sejarah kerana matlamat jangka panjang kerajaan ialah perpaduan," tegasnya.

Persoalannya cukupkah kita hanya mengharapkan dasar oleh kerajaan sahaja tanpa melihat kembali kedudukan perlembagaan kita dan selama mana ia boleh bertahan, khususnya dalam perkara seperti Perkara 153?

Apakah kalau Barisan Nasional (BN) kalah, perlembagaan dikekalkan dan tidak diubah, khususnya perkara berkaitan ‘hak istimewa Melayu?”

Bersambung

ISU ROYALTI MINYAK – APA JAWAPAN AHMAD SAID?

Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said sedang berdepan dengan tekanan daripada pembangkang (PAS) mengenai isu royalti di Dewan Undangan Negeri (DUN) yang sedang bersidang.

Mungkin bagi kerajaan negeri, rundingan secara terus dengan Kerajaan Pusat dan Petronas lebih berkesan.

Bagi Ahmad Said mungkin merayu dan meminta ehsan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak agar royalti minyak dipulangkan adalah pilihan terbaik.

Begitulah keadaannya yang harus dialami Menteri Besar apabila berdepan dengan dua pihak – pembangkang yang menuntut royalti dipulangkan dan Kerajaan Pusat yang merasakan royalti minyak boleh dibayar dalam bentuk wang ehsan atau apa juga bentuk yang ‘sewaktu dengannya’.

Namun kepada pembangkang, hak adalah hak. Jika permintaan tidak dilayan oleh Kerajaan Pusat, caranya adalah berhujah secara terbuka di Dewan Undangan Negeri (DUN).

Kerana itu bukanlah sesuatu yang mengejutkan apabila ketika ADUN Barisan Nasional (BN) membisu seribu bahasa mengenai isu ini, seperti dijangkakan, usul untuk membahaskan royalti minyak di sidang DUN ditimbulkan oleh ADUN PAS pada mesyuarat pertama penggal ketiga Dewan Undangan Negeri Terengganu kali ke 12 pagi semalam.

Usul itu dibentangkan oleh Ahli Dewan Undangan PAS Batu Burok, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi.

Dr Syed Azman bangkit memohon mencadangkan bahawa persidangan itu hendaklah ditangguhkan mengikut fasa berkenaan bagi membolehkan dewan merundingkan isu penarikan balik royalti minyak yang berpanjangan hampir 10 tahun.

Katanya penarikan royalti minyak oleh kerajaan pusat daripada kerajaan Terengganu itu merupakan satu pencabulan kepada prinsip demokrasi, konsep federalisma serta melanggar perlembagaan negara ini.

Walaupun usul itu ditolak namun cara PAS memainkan isu ini akan menarik minat rakyat dan pastinya akan disambung ke ceramah sebelum menjadi isu pilihan raya jika royalti tidak dikembalikan kepada Terengganu sebelum pilihan raya umum ke 13.

Dr Syed Azman berkata, tahun ini sudah masuk 10 tahun royalti minyak ditarik oleh kerajaan Pusat dari kerajaan negeri Terengganu.


Ada sesuatu yang menarik diperkatakan oleh Ahmad Said kepada Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menyebabkan Dr Syed Azman turut tersenyum.

Kerajaan Pusat pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad pada tahun 2000 telah menarik royalti minyak sebanyak 5 peratus daripada kerajaan negeri Terengganu ketika negeri itu ditadbir oleh PAS.

Ekoran itu, kerajaan negeri telah menyaman kerajaan Malaysia dan Petronas namun sehingga kini ia belum selesai.

Kerajaan negeri pimpinan Ahmad Said kini juga enggan menarik balik kes itu dari mahkamah.

"Tindakan mengehsankan wang RM15.8 bilion yang sepatutnya diterima rakyat Terengganu adalah satu tindakan zalim kepada rakyat Terengganu yang majoritinya berbangsa Melayu dan beragama Islam," kata Dr Syed Azman ketika membentangkan usul ini kira-kira jam 10 pagi tadi.

Sepatutnya, kata beliau, seluruh rakyat negeri ini mengucapkan ribuan terima kasih kepada bekas pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah yang telah menunjukkan sikap dan sifat seorang negarawan tulin.

"Beliau (Tengku Razaleigh) berani berdiri untuk mempertahankan fakta yang diselewengkan ini...namun sehingga kini tindak tanduk kerajaan Pusat kepada rakyat Terengganu terus dikesali," kata beliau ketika membentangkan usul itu.

Bagi beliau, kemiskinan rakyat Terengganu telah dimanipulasi dengan sogokan dan ugutan dan dalam masa yang sama mereka yang tamak haloba mengambil kesempatan dengan mengkayakan diri dan segelintir tauke Cina dari Kuala Lumpur.

Ia dibuat melalui projek persekutuan dan dana khas serta wang ehsan yang dicurahkan ke negeri Terengganu ini, katanya.

Dr Syed Azman berkata, usul ini perlu disegerakan kerana ia menyentuh hal rakyat Terengganu keseluruhannya bukan kerana sentimen atau fahaman politik yang berbeza.

Bagi Dr Syed Azman, usul itu memenuhi segala yang diperlukan untuk sesuatu usul dikemukakan dan dibahaskan di Dewan itu di bawah perkara 30 peraturan Dewan.

Langkah ini, katanya, telah mencabuli hak demokrasi, sistem persekutuan dan melanggar perlembagaan negara.

Tindakan ini juga, katanya, boleh menggugat amalan demokrasi di negeri ini dan sistem federalisme yang menjadi asas penubuhan Malaysia.

ADUN PAS Wakaf Mempelam, Abdul Wahid Endut ketika membahaskan usul terima kasih titah perasmian Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja, Tengku Sri Panglima Raja Tengku Baderulzaman Sultan Mahmud, menyatakan sedihnya kerana isu royalti ini berpanjangan.

Beliau yang merujuk beberapa pertanyaan, jawapan dan kenyataan-kenyataan di Dewan Rakyat meminta supaya soal royalti ini dijawab dengan telus kerana ia membabitkan kepentingan umum.

Wahid mohon kerajaan menyataan dengan jelas hasil rundingan wakil kerajaan Terengganu dengan Petronas baru-baru ini.

Wahid pergi lebih jauh apabila mengatakan perjanjian antara negeri dan Persekutuan patut dinilai semula jika Kerajaan Pusat terus menafikan hak rakyat sesebuah negeri.
Beliau hairan bagaimana royalti minyak terus dibayar kepada Sabah dan Sarawak sedangkan menafikannya untuk Terengganu dan Kelantan.

Di pihak Yang Dipertua DUN - Datuk Tengku Putera Tengku Awang - walaupun isu berkenaan mustahak dan berkepentingan khusus, namun ia tidak mustahak untuk dibincangkan dengan segera.

Katanya, setelah meneliti secara menyeluruh dan khusus saya dapati isu yang dibangkitkan mengenai hal ini tidak perlu dibahaskan.

Kenapa? Pertama kerana perundingan mengenai royalti minyak antara kerajaan negeri dan pusat masih berjalan.

Kedua, hak kerajaan negeri juga tidak dinafikan langsung seperti yang dibentangkan dalam usul berkenaan.

Ketiga, isu ini masih lagi kes mahkamah dan tuntutan masih dilakukan oleh kerajaan negeri terhadap kerajaan pusat, masih lagi belum ditarik balik dan masih berjalan, dan,

Keempat, perundingan sama ada di peringkat kepimpinan atau pegawai antara kerajaan negeri dan pusat juga sentiasa terbuka dan tidak ada penyisihan sebagaimana usul yang dibacakan.

Apa juga jawapannya, penggulungan yang akan dibuat Menteri Besar dinanti-nantikan untuk jawapan memuaskan semua pihak.

Walaupun isu ini begitu ditekankan oleh PAS, hakikatnya jika royalti atau apa juga bentuk kewangan hasil minyak, kerajaan negeri Barisan Nasional yang akan mendapat untung demi kebajikan rakyat Terengganu.

Mungkin Khamis, Ahmad Said akan memberikan jawapannya.

Sementara menunggu jawapan itu, isu ini dijangka akan terus dikemukan oleh ADUN PAS melalui pelbagai cara hari ini dan esok!