Friday, September 9, 2016

DR AHMAD ZAHID - BERANI, JUJUR AKUI KELEMAHAN DALAM PERKHIDMATAN...


Penegasan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang tidak mahu wujud sindrom penafian dalam jabatan atau agensi kerajaan terhadap kelemahan operasi dan perkhidmatan kepada rakyat perlu dijadikan amalan segera.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Dalam Negeri mahu  jabatan dan agensi kerajaan perlu berani serta jujur mengakui kelemahan dalam perkhidmatan yang ditawarkan sekiranya benar.

Situasi sebenar di sebalik permasalahan perlu dimaklumkan kepada rakyat. Ini akan membolehkan mereka memahami situasi, selain menyelesaikan segera masalah yang timbul. 

Malah, beliau membidas 'kacang hantu' dalam jabatan-jabatan, termasuk di bawah KDN yang sanggup bertindak membelakangkan integriti.

Akibat perbuatan itu, ia mendatangkan pelbagai persepsi buruk kepada imej dan perkhidmatan di kementerian dan jabatan kerajaan.


Sebagai kementerian yang menawarkan banyak perkhidmatan kepada orang awam, Dr Ahmad Zahid tidak boleh berkompromi untuk menyimpan atau memiliki individu seperti itu di bawah pentadbirannya.

"Bagi mereka yang merasakan sudah tidak boleh bekerjasama dengan KDN, carilah organisasi lain di luar sana yang dia selesa bekerjasama," katanya berucap pada perhimpunan bulanan Kementerian Dalam Negeri (KDN) di Putrajaya semalam.

Setiap individu yang berkhidmat dalam organisasi kerajaan perlu berani mengakui kesilapan jika ada melakukannya. Segala masalahan yang berlaku boleh diatasi.

“Kita harus akui kelemahan kita. Semua individu harus bangkit berkhidmat demi rakyat,” katanya.

Jangan sesekali ada sindrom menafikan kesalahan.

Namun begitu, masyarakat juga perlu adil pada kakitangan sesuatu jabatan.

Memberi contoh rungutan berhubung perkhidmatan Jabatan Imigresen seperti isu pengeluaran pasport dan pelanggan terpaksa beratur panjang di kaunter, beliau berkata keadaan itu sememangnya wujud dan perlu diakui dengan jujur.

"Saya juga mahu rakyat faham bahawa masalah tersebut bukan sepenuhnya disebabkan kelemahan jabatan. Ia juga diakibatkan oleh faktor luaran seperti pembekal dan vendor yang gagal menyediakan item memenuhi spesifikasi serta masa yang ditetapkan Imigresen," katanya.

Mustafar...profesionalismenya perlu diteladani.
Kerana itu beliau memuji sikap profesionalisme yang ditunjukkan oleh Ketua Pengarah Jabatan Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali menangani masalah di jabatan itu.

Pada Ogos lalu, Jabatan Imigresen dibanjiri orang awam yang mengalami kelewatan proses permohonan dan memperbaharui pasport sehingga menyebabkan situasi panik.

Mustafar tampil memberi penjelasan bahawa imigresen sedang menjalani proses peralihan kepada pasport versi baharu.

“Saya puji tindakan Ketua Pengarah Imigresen Datuk Seri Mustafar Ali yang serius menangani isu kelewatan ini dengan menjelaskan keadaan sebenar dalam tempoh yang cepat,” tegasnya.

Mustafar yang berkhidmat hampir 30 tahun dalam Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dilantik Ketua Pengarah di Jabatan Imigresen 1 Ogos lalu.

Pertukaran beliau dianggap sebahagian usaha memerangi salah laku dalam imigresen.


Ternyata kedatangan Mustafar ke jabatan itu berjaya membuktikan bahawa sikap profesionalisme tetap wujud dalam perkhidmatan awam dan perlu dijadikan teladan.