"...kegagalan 1MDB membayar hutang dan faedah diramalkan oleh pakar kewangan dan perbankan antarabangsa akan mendatangkan kesan terhadap pasaran matawang dan saham di Malaysia, selain terpaksa membelanjakan berbilion dolar untuk menyelamatkan syarikat itu."
Yang dijangka mulai berlaku...
Kerajaan Malaysia kini berdepan kritikan kerajaan asing
dalam isu kleptokrasi, keengganan bekerjasama dengan peguam negara asing untuk mendakwa mereka yang disyaki terbabit dalam pengubahan wang haram serta juga ENGGAN kerjasama mendakwa beberapa individu yang disabitkan dengan perbuatan 'mencuri dan merompak' dana rakyat.
Malah, Malaysia kini juga dilihat sebagai sebuah negara yang kerajaannya BERSEDIA menjadi penjamin kepada sebuah sayarikat dana yang berhutang tetapi enggan melunaskan hutang dan membayar faedah yang terbeban.
Kesemuanya ini ada kaitan dengan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) serta bekas anak syarikatnya.
Media antarabangsa nampaknya sangat berminat dengan isu
1MDB dan memilih untuk mempersoalkan sikap Putrajaya dengan menganggap pelan
penyusunan semula 1MDB kini ‘terhincut-hincut’ dan munkin terpaksa melalui
jalan yang berduri.
Yang pasti media tempatan tidak akan memperkatakan
perkara sebegini kerana mereka hanya akan memaparkan berita ‘baik sahaja’
mengenai mengenai 1MDB, walaupun hakikatnya pengurusan media berkenaan mengetahui
bahawa ramai rakyat Malaysia sendiri mulai sedar tentang perkara sebenar.
Negara yang memberi perhatian terhadap isu 1MDB |
Pada 2015, Perdana
Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak tersangat yakin pelan pemulihan untuk
mengurangkan hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB) akan berhasil dengan
kerjasama Kementerian Kewangan.
Katanya, langkah pemulihan boleh dilakukan untuk
mengurangkan jumlah hutang 1MDB dan inilah perkara yang sedang diusahakan
kerajaan, katanya pada perhimpunan bulanan kementerian itu pada 19 Mei 2015.
Pelan menyusun semula 1MDB dilihat berdepan masalah
khususnya dalam isu melupuskan aset hartanah dan pertelagahan dengan Abu Dhabi
mengenai pertikaian membabitkan lebih AS$6.5 billion (RM28,925 juta jika pada
kadar AS$1 – RM4.45sekarang) dari segi obligasi hutang.
Menurut sumber pegawai dalam syarikat yang menjadi rakan
projek 1MDB dan peguam yang terlibat dalam usaha melupuskan hartanah utama di
Kuala Lumpur dan Pulau Penang untuk pembangunan bersama, masalah timbul apabila
wujudnya pertelagahan mengenai penilaian.
Selain berbagai isu membabitkan pentadbiran, penilaian
ini dikatakan ada kaitan dengan kejatuhan nilai ringgit.
Selain itu, hubungan tegang juga dikatakan wujud antara kerajaan Abu Dhabi dan Putrajaya membabitkan hutang dan faedah bernilai berbilion dolar.
Menurut peguam, ia menjadi semakin buruk sejak
akhir-akhir ini, selepas persetujuan awal dibuat apabila kerajaan Malaysia yang
berjanji menyelesaikan masalah melalui perundingan , kini mula mengubah
pendirian.
Untuk rekod, kerajaan melalui Kementerian Kewangan adalah
penjamin kepada 1MDB dan anak syarikatnya, SRC International.
Menteri Kewangan Kedua, Datuk Johari Abdul Ghani, yang
bertanggungjawab menguruskan penyelesaian hutang 1MDB, dilaporkan memahami
dengan jelas wujudnya jalan yang berliku dalam menjayakan pelan pemulihan itu.
Beliau sudah menyatakan kepada The Straits Times Singapura
bahawa isu itu akan dapat diatasi. 1MDB sehingga kini enggan memberikan
sebarang ulasan kepada akhbar brbahasa Inggeris itu.
Satu Pasukan Petugas dilaporkan ditubuhkan di bawah
Johari, diberi nama Jawatankuasa Budiman untuk menguruskan penyusunan semula
1MDB. Bagi Johari, memang banyak isu,
namun perkara utama seperti penjualan aset janakuasa, sudah pun dilaksanakan.
Langkah segera ialah merancakkan pembangunan hartanah di
Bandar Malaysia dan Tun Razak Exchange (TRX). Ia merujuk kepada projek mewujudkan
‘wilayah kewangan’ di pinggir Bandaraya Kuala Lumpur.
Juga penting ialah pertelingkahan 1MDB - International
Petroleum Investment Company (IPIC) yang dilihat akan berterusan untuk beberapa
ketika walaupun ada usaha dilakukan bagi meredakkannya.
Pertelingkahan berlaku berikutan dana pelaburan negara
Abu Dhabi itu meminta hutang kira-kira AS$6.5 bilion oleh 1MDB ditunaikan dan
pemegang saham tunggalnya, Kementerian Kewangan Malaysia semestinya
bertangggungjawab. IPIC mendakwa bahawa syarikat dana Malaysia itu memungkiri
perjanjian penstrukturan semula hutang adengan syarikat itu pada 2015.
Tahun lalu apabila 1MDB berdepan kekurangan tunai, IPIC
bersetuju untuk memberikan pinjaman kecemasan AS$1 Bilion (RM4,450 juta) kepada
syarikat itu dan mengambil alih pembayaran faedah bagi hutang AS$3.5 bilion
yang ditanggung 1MDB.
Namun IPIC kemudian dilaporkan membatalkan persetujuan
tersebut setelah menuduh 1MDB memungkiri syarat-syarat utama yang dipersetujui
selain enggan membuat bayaran faedah yang perlu dilunaskan.
1MDB sepatutnya membayar pinjaman melalui anak syarikat
IPIC namun untuk kali pertamanya pada April, ia mengatakan tidak pernah
menerima sebarang bayaran.
Pertelagahan 1MDB-IPIC memuncak selepas
sekurang-kurangnya AS$ 3.5 bilion yang sepatutnya dibayar oleh kepada anak syarikat
IPIC, Aabar Investments PJS, dilaporkan
hilang atau lesap begitu sahaja.
Bayaran itu termasuk cagaran yang sepatutnya dibayar oleh
1MDB sebagai pertukaran untuk jaminan IPIC kepada dua bonnya, serta pembayaran
bagi penamatan pilihan untuk Aabar melanggan aset tenaga 1MDB.
Wang itu sebaliknya dikatakan dialihkan ke sebuah
syarikat di Kepulauan Virgin British yang mempunyai nama yang sama dengan Aabar
Investments PJS, tetapi tidak mempunyai hubungan dengan IPIC.
Persoalan mula timbul, penyangak
manakah yang menyebabkan kehilangan atau besekongkol ‘menggelapkan wang’
sebanyak RM15,575 juta itu?
Wang hilang dan hutang tidak terbayar!
1MDB mengakui ia gagal membayar hasil pulangan dari
bon-bonnya April lalu yang diramalkan oleh pakar kewangan dan perbankan akan medatangkan kesan
terhadap pasaran matawang dan saham di Malaysia, selain
membangkitkan kebimbangan bahawa kerajaan Malaysia mungkin akhirnya terpaksa
membelanjakan berbilion dolar untuk menyelamatkan syarikat tersebut.
1MDB turut mengesahkan bahawa ia gagal membayar hasil
pulangan dari bon AS$1.75 bilion (RM7,787 juta) yang dikeluarkannya pada 2012,
setelah gagal membayar faedah AS$50 juta yang sepatutnya dilunaskan.
Ia dikatakan enggan membuat bayaran faedah yang matang
tahun lepas ke atas dua bon yang dijamin oleh IPIC sebagai sebahagian daripada
perjanjian penstrukturan semula. Keputusan
ittu menyebabkan 1MDB turut gagal membayar hasil pulangan dari dua bon bank
Islam, berjumlah RM7.4 bilion .
Salah satu bon tersebut mempunyai syarat yang menyatakan
para pelabur boleh mendapatkan pelaburan mereka sekiranya 1MDB berhenti membuat
bayaran bagi sebarang hutangnya yang lain.
Kegagalan membayar hasil pulangan dari bon juga boleh
mencetuskan klausa "kesan material yang buruk" terhadap hutang RM800
juta dari Pertubuhan Keselamatan Sosial Malaysia, menurut 1MDB.
Syarikat tersebut bagaimapaun menyatakan, ini tidak
mencetuskan 'cross-defaults' atau mungkir bayar kerana gagal melunaskan
pembayaran lain - merujuk kepada bon AS$3 bilion yang dikeluarkan secara privet
oleh 1MDB pada 2013, atau terhadap bon AS$1.75 bilion yang juga dikeluarkan
oleh syarikat itu pada 2012.
1MDB sebelum ini menyatakan ia menangguhkan pembayaran
faedah yang tertunggak "atas dasar prinsip", kerana percaya ia patut
dibayar oleh penjamin bon yang sebelum ini sekutu 1MDB, dana harta benda IPIC.
Johari pernah mengakui bahawa pentadbiran Perdana
Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan 1MDB berdepan dengan isu membabitkan IPIC ini.
Anehnya, laporan
Jawatankuasa Kira-Kira Awam Negara (PAC) mengatakan 1MDB terhutang kepada rakan
kongsinya IPIC hanya sebanyak AS$1 bilion atau RM4 bilion. Namun IPIC mendakwa
Malaysia terhutang kepadanya sebanyak AS$6.5 bilion atau RM26 bilion.
Apa dah jadi?
Putrajaya melalui Johari cuba mengendurkan pertikaian
dengan Abu Dhabi.
Pada 11 Ogos lalu, Johari dipetik The Straits Times, Singapura bahawa
Malaysia memohon penyelesaian secara baik berhubung pertikaian lebih AS$6.5
bilion itu dengan IPIC, yang ditetapkan bermula untuk proses timbang tara
antarabangsa pada September lalu.
Johari berjanji kementeriannya akan menyelia 1MDB dan
diuruskan secara baik dengan mengatakan mereka bukan dalam proses ‘timbang
tara’, sebaliknya pada peringkat pengurusan. “Jadi biarkan kami
menyelesaikannya,” tegas beliau.
Menurut pegawai ditugaskan menyelesaikan hutang 1MDB, ada
perbincangan diadakan diantara pegawai Malaysia dan Abu Dhabi sejak Jun lalu.
Tujuannya mengatasi isu ini dan mencari penyelesaian dengan baik untuk
mengelakkan ia menjadi lebih teruk jika melalui Mahkamah Timbang Tara London
(LCA).
Ini kerana 70 peratus daripada kes di LCA mengambil lebih
daripada 18 bulan untuk diselesaikan. (Untuk rekod, IPIC membawa kes ini ke LCA pada pertengahan Jun lalu.)
Dikatakan kedua-dua pihak sudah mencapai persetujuan awal
(sementara) beberapa minggu sebelum ini untuk membuat pembayaran awal kira-kira
AS$1.2 bilion daripada jumlah sebenar yang dipertikaikan.
Ia sebagai syarat awal mengatasi pertelingkahan antara
kedua pihak bagi menyelesaikan keseluruhan hutang AS6.5 bilion dan AS$1bilion
yang dipinjamkan oleh IPIC, tidak termasuk faedah untuk kedua-duanya.
Menurut Bloomberg, Johari pada 21 Disember lalu, 1MDB telah
melunaskan bayaran faedah ke atas salah satu bon pada suku tahun ini, selepas
gagal membuat bayaran pada awal tahun ini kerana pertikaian dengan penjamin,
1MDB membuat bayaran kupon dalam apa yang dipercaya
sebagai usaha untuk menyelesaikan pertikaian antara 1MDB dan IPIC.
Bagaimanapun, walaupun ada perjanjian awal, Putrajaya kini
dikatakan mulai ‘berubah hati’ dan memilih untuk menguruskan pertikaian melalui
‘timbangtara’.
Tidak diketahui kenapa dan sejauh mana kebenarannya
tetapi itulah yang diperkatakan di luar negara tetapi media tempatan membisu
mengenainya.
Kenapa Putrajaya memilih penyelesaian melalui LCA dan
tidak melanjutkan proses perundingan seperti yang sudah dipersetujui, walaupun
masih di peringkat awal?
Bukankah ini akan lebih menjejaskan lagi imej negara
dalam kedudukan di mana skandal 1MDB ini kini dianggap antara ‘skandal penipuan
dan pengubahan wang haram dunia?
Tidak malu dan tidak bermaruahkah kita bangsa Malaysia?