Friday, July 1, 2011

BERDOSA BESAR JIKA SERTAI PERHIMPUNAN BERSIH...

Jangan sertai gerakan yang mahu menghancurkan negara.

Jangan dekati musuh Islam yang sengaja mempergunakan orang Islam, termasuk pemimpin parti yang mendakwa Islam untuk goncang pemerintahan yang menegakkan Islam.

Sertai himpunan haram anjuran Bersih boleh menyebabkan huru hara. Jangan gadai maruah dan kemerdekaan hanya kerana terpengaruh dengan dakyah Ambiga dan kumpulannya.

Ingatlah, sekali negara Islam jatuh, ia tidak akan bangkit semua. Renungkanlah di pagi Jumaat yang mulia ini.

Juga renungkan pandangan Pengerusi Jawatankuasa Fatwa oleh Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia ini. Selain itu baca fatwa Imam Shaukani 220 tahun lalu:

Umat Islam dilarang membabitkan diri dalam semua perkara yang disedari boleh menjurus kepada perpecahan ummah dan kehancuran negara termasuk demonstrasi seperti perhimpunan haram Bersih 9 Julai ini sekiranya ia juga boleh membawa mudarat.”

Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin berkata di Kuala Terengganu semalam, adalah berdosa besar jika umat Islam terlibat dalam perkara-perkara yang membawa kesan buruk kepada diri sendiri.

"Sebenarnya Islam sentiasa menggalakkan umatnya berusaha ke arah perpaduan dan keharmonian, bukannya melakukan kerosakan sehingga memecah-belahkan perpaduan dan menjejaskan syiar agama," katanya.

Beliau menyatakan perkara itu mengulas perhimpunan haram 9 Julai ini selepas majlis perasmian Wacana Pendidikan Fatwa Negeri Terengganu 2011 di sebuah hotel di Kuala Terengganu semalam.

"Dalam Islam, yang baik itu jangan kita rosakkan, yang berpadu, jangan kita pecahkan kerana ia adalah merupakan satu dosa besar bagi kita," katanya.

Kerana itu beliau menasihatkan umat Islam serta rakyat pelbagai kaum di negara ini supaya sentiasa berbaik-baik sekali gus mengelak pertelagahan sesama mereka.

"Kita perlu jaga atau tingkatkan hubungan baik, dalam Islam kita dilarang melakukan kerosakan dan perpaduan pula jangan dipisahkan kerana ia adalah dosa besar," katanya.

Menurut Dr. Abdul Shukor, umat Islam sepatutnya lebih menumpukan kepada cara untuk bersatu padu serta membangunkan diri agar menjadi umat yang bertamadun dan dihormati.

Berikutan itu Dr. Abdul Shukor Husin meminta umat Islam khususnya dan masyarakat negara ini amnya supaya tidak menyertai perhimpunan haram berkenaan.

Katanya, ini kerana negara ini sekarang bukan sahaja aman, malah orang luar menjadikan negara ini sebagai contoh.

"Ertinya kalau sudah ada yang baik itu, kita perlu jaga, kita perlu pertingkatkan dan perlu dibaiki untuk menjadi lebih baik.

Beliau berkata, Malaysia yang mempunyai ekonomi teguh sedang menuju ke arah yang lebik baik, jika perkara yng boleh menyekat atau merosakkan negara, maka perhimpunan itu tidak harus diteruskan.

"Dalam Islam kita boleh memberi pandangan, tetapi ia melalui saluran. Islam suruh kita berbincang dulu, kalau sudah tidak ada peluang, nak jumpa tak boleh, kita ditekan, pada saya itu boleh kita buat apa yang patut untuk mencari keadilan," katanya.

Bagaimanapun katanya, selagi ada sumber, maka ia digalak menggunakan 'syura' (berbincang).

Beliau berkata, selain itu semua pihak harus melihat masa depan dan kemajuan negara.
Katanya, kemajuan bukan bererti yang ada ini kita runtuhkan dan bina yang baru.

"Dalam sejarah tamadun manusia, kemajuan itu apa yang ada. Kalau kurang, kita tambah, yang kurang baik, kita perbaiki supaya ia menjadi lebih baik.

"Seperti di Terengganu, kita nak lahirkan generasi Ulul Albab, generasi celik Al-Quran dan Hadis, nak menjadikan ornag Islam itu baik.

Apakah kita kena runtuhkan yang ini dan nak bina yang baru yang dikatakan satu tamadun," kata Abdul Shukor.

No comments:

Post a Comment