Thursday, January 6, 2011

SIASAT TUDUHAN RAIS ROGOL AMAH KE AKAR UMBI

Majlis Veteran Umno Kelantan mengutuk sekeras-kerasnya tuduhan liar yang disiarkan oleh sebuah blog di internet yang mendakwa Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim terlibat dalam satu kes jenayah memperkosa pada 2007.

Pengerusinya, Datuk Rozali Isohak berkata tuduhan melulu tanpa usul periksa dibuat dengan niat jahat dan berkepentingan untuk menjatuhkan nama baik seseorang menteri diamanahkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Veteran Umno Kelantan mengesa polis menyiasat laporan itu hingga ke akar umbi dan mengambil tindakan sewajarnya ke atas mereka yang bertanggungjawab melemparkan tuduhan buruk itu," katanya.

Rais dalam kenyataanya semalam menafikan sebarang alegasi tersebut sama ada yang berkaitan alegasi memperkosa mana-mana individu empat tahun lepas atau lain-lain dakwaan yang dicetuskan penulis liar blog di Internet atau mana-mana entiti politik.

Beliau mendakwa ianya tuduhan yang dicetuskan penulis liar blog dan parti politik pembangkang.

Sehubungan itu beliau pihak yang terlibat membuat tuduhan tersebut disiasat mengikut lunas undang-undang.

Rais turut memaklumkan beliau dan keluarga, sedia memberi kerjasama membantu siasatan dan menerima apa sahaja keputusan siasatan akhir nanti.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyambut baik cadangan Datuk Seri Dr Rais Yatim yang mahu isu dakwaan seorang menteri merogol pembatu rumah Indonesia, diselesaikan mengikut lunas undang-undang.

Sambil mengalukan penafian keterlibatan yang dibuat Rais semalam, beliau mahu isu itu disiasat dengan segera kerana ia membabitkan nama baik negara dan mampu menjejaskan hubungan serantau Malaysia-Indonesia.

Di Indonesia, NGO yang mendedahkan isu ini, Migrant Care akan membuat satu sidang media khas sebagai menjawab isu ini selepas laporan mereka didedahkan oleh WikiLeaks dan kemudiannya media khasnya laman web dan blog di Malaysia.

"Kita setuju bahawa isu ini perlu disiasat. Kita minta polis menyiasat dakwaan dalam blog-blog yang telah mendedahkan perkara ini. Kita tidak mahu nama baik Malaysia terjejas dan juga menjatuhkan imej Rais Yatim," kata Mahfuz ketika mengulas kenyataan Rais.

Namun blog manakah yang perlu disiasat?

Menariknya, sebuah blog menyebut, isu Datuk Seri Utama Rais Yatim yang dituduh memperkosa orang gajinya empat tahun yang lalu merupakan FITNAH yang paling jijik dan terkutuk ke atas seorang menteri kabinet.

Blog melalui entrinya pada 1 Januari 2011 lalu (sebelum Rais membuat penafian) menyebut: “Fitnah ini sengaja direka-reka, seperti mana fitnah yang dilemparkan ke atas Datuk Seri Najib berhubung pembunuhan Altantuya Saaribu. Lebih malang lagi, fitnah ini datangnya daripada para bloggers mesra kerajaan sendiri, yang seharusnya lebih berhati-hati atas segala maklumat yang diterima. Sepatutnya selidik, periksa dan teliti terlebih dahulu tuduhan-tuduhan tersebut, jangan jadikan blog kita seperti kedai kopi. "

Kata blog itu lagi: “Isu DS Rais Yatim sengaja dibangkitkan ekoran ura-ura rombakan kabinet akan berlaku tidak lama lagi dan terdapat pihak tertentu yang mahu melihat DS Rais tersingkir daripada kabinet. Terbukti, terdapat beberapa bloggers yang diberi upah bagi menjatuhkan menteri-menteri tertentu, melalui serangan peribadi. Kita sebagai bloggers mesra kerajaan biar bertindak secara bijak. Jangan sesekali menjadi bloggers upahan semata-mata mahu jadi kaya."

Tidak diketahui sejauh mana blogger berkenaan mendapat upah tetapi kebanyakan blog merujuk isu ini daripada pendedahan awal oleh rocky’s bru dan bigdotcom.

Kita lihatlah nanti sejauh mana siasatan akan dilakukan hasil kenyataan Rais itu.

No comments:

Post a Comment