Thursday, January 6, 2011

GANJARAN KERAJAAN PUSAT SELEPAS TERENGGANU, KELANTAN & PERAK

http://teganuku.blogspot.com

Pasukan bola sepak negara yang menjuarai Piala AFF Suzuki 2010 di Jakarta baru-baru ini, akan meraikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada satu majlis makan tengah hari pada Rabu depan, di Seri Perdana di Putrajaya.

Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata semalam. pada majlis itu juga Najib dijangka mengumumkan ganjaran yang bakal diterima kesemua pemain yang telah beraksi pada kejohanan melibatkan negara-negara Asia Tenggara tersebut.

Terengganu mengumumkannya habuan lebih awal untuk pemain berasal dari negeri itu apabila pada 1 Januari lalu, sekembalinya dari bercuti diu luar negara, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said mengatakan enam pemain negeri yang terbabit dengan Piala Suzuki itu akan menerima ‘durian runtuh’.

Semalam, pada sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Darul Iman, Ahmad Said berkata enam pemain negeri yang membantu skuad negara memenangi Piala Suzuki AFF baru-baru ini, akan menerima insentif tanah kediaman dan wang, seperti yang dijanjikan pada Isnin ini.

Pemain tersebut ialah Mohd. Ashaari Shamsuddin dan Mohd. Sharbinee Alawee, yang kini mewakili skuad Terengganu serta Norshahrul Idlan Talaha (gambar kanan) dari skuad Kelantan. Tiga lagi pemain skuad Harimau Muda A iaitu Mohd. Muslim Ahmad, Mohd. Faizal Muhammad dan Izzaq Faris Ramlan.

Ahmad Said berkata, majlis tersebut akan diadakan di Kuala Terengganu, serentak dengan majlis menandatangani perjanjian para pemain skuad Terengganu dan T-Team.

Beliau memberitahu, pada majlis tersebut, pemain terbabit akan menerima imbuhan RM5,000 seorang dan diberi borang bagi urusan pemberian sebidang tanah untuk kediaman.

Menurut Menteri Besar, pemberian insentif itu menunjukkan keprihatinan dan komitmen kerajaan negeri untuk memastikan Terengganu cemerlang dalam pelbagai bidang termasuk pelajaran.

Pada 29 Disember lalu, skuad kebangsaan di bawah kendalian jurulatih K. Rajagobal menjuarai Piala Suzuki AFF 2010, menewaskan Indonesia pada perlawanan akhir kedua di Jakarta dengan agregat 4-2.

Semalam juga Kerajaan negeri Perak berkata ia akan memberi imbuhan sebanyak RM10,000 kepada penyerang pasukan kebangsaan Mohd Safee Mohd Sali (gambar kiri) kerana membantu negara menjulang Piala Suzuki AFF 2010 serta muncul sebagai penjaring terbanyak pada kejohanan itu.

Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, yang mengumumkan ganjaran itu, berkata Mohd Safee akan menerima RM5,000 kerana membantu negara memenangi piala berprestij itu manakala RM5,000 lagi kerana muncul penjaring terbanyak dengan lima gol.

Turut menerima ganjaran RM5,000 ialah dua lagi pemain anak Perak yang mewakili pasukan negara pada kejohanan itu iaitu Mohd Sabre Mat Abu dan Mohamad Fadli Mohd Shas.

"Adalah wajar kita memberikan sumbangan kepada tiga anak Perak yang menyumbangkan tenaga untuk negara...Saya cukup terharu dan bangga dengan kejayaan kita menjuarai Piala Suzuki AFF selepas menanti selama 14 tahun," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco di sini Rabu.

Mohd Safee merupakan anak kelahiran Behrang dan kini keluarganya menetap di Tapah. Beliau pernah belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Gunung Rapat sebelum bepindah ke Sekolah Sukan Bukit Jalil.

Manakala Mohd Sabre pula adalah anak kelahiran Parit Buntar dan Mohamad Fadli pula adalah anak anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) yang lahir di Lumut.

Kesemua mereka akan menerima imbuhan masing-masing dalam satu majlis ringkas yang akan diadakan tidak lama lagi.

Sebelum ini Kelantan turut memberikan anugerah kepada salah seorang pemain pasukan kebangsaan iaitu penjaga gol kebangsaan Khairul Fahmi Che Mat (gambar kiri)yang mengharumkan nama negara.

Dilaporkan, Kerajaan Kelantan sedang berbincang untuk mencari rumah serta lokasinya yang sesuai untuk dihadiahkan kepada

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunaan Insan, Belia Sukan dan NGO Negeri, Abdul Fattah Mahmood berkata kerajaan negeri juga belum menetapkan nilai rumah yang akan dihadiahkan kepada pemain remaja itu.

Dua hari lalu Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengumumkan hadiah tersebut. Khairul Fahmi turut mengharumkan nama negeri Kelantan.

Dengan semangat ‘membalas jasa’ dan menjadikan contoh bagaimana mereka yang mengharumkan nama Malaysia akan diberikan habuan sewajarnya sperti pasukan kebangsaan yang turut dikenali sebagai skuad Harimau Malaysia.

Kejayaan itu menamatkan penantian 14 tahun negara untuk membawa pulang piala AFF Suzuki selepas menewaskan Indonesia dengan agregat 4-2 di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta pada 29 Disember lalu, bukan sahaja kerajaan negeri tetapi Kerajaan Pusat juga amat menghari sumbangan mereka.

Berikutan kemenangan itu Perdana Menteri mengumumkan Jumaat berikutnya iaitu 31 Disember lepas sebagai cuti umum.

Selain ganjaran daripada kerajaan, pemain akan turut menerima wang tunai daripada Tabung Akujanji Ganjaran Piala AFF Suzuki anjuran Persatuan Penulis-Penulis Sukan Malaysia (SAM).

Tabung yang ditubuhkan bagi mengumpul sumbangan kepada skuad bola sepak kebangsaan jika mereka memenangi piala tersebut, setakat ini menerima ikrar sumbangan lebih RM80,000.

Rasanya jumlah itu adalah masih kecil dan penyumbang masih boleh menghulurkan sumbangan mereka agar menjelang Rabu dengan, ia menjadi jumlah yang lebih besar.

Jika Indonesia menjanjikan RM1 juta untuk dibahagikan sekiranya pemain mereka menjadi johan, Malaysia yang terkenal dengan rakyatnya yang pemurah, mampu menyaingi jumlah tersebut.

Bukan untuk menunjuk-nunjuk tetapi ia adalah perangsang untuk anak muda yang akan melihat bahawa sukan juga mampu mendatangkan rezeki yang baik jika pencapaian mereka baik di persada antarabangsa.

No comments:

Post a Comment