Monday, March 8, 2010

HARUSSANI BOHONG, RELA DIPERKUDA & AGEN UMNO?

Mufti Perak kelmarin dan semalam menjadi belasahan beberapa pihak melalui Harakahdaily tetapi paling menarik oleh Menteri Besar Kelantan apabila beliau dituduh sebagai agen UMNO.

Tan Sri Harussani Zakaria juga dianggap ‘mufta’ iaitu yang diberikan fatwa bukan yang membuat fatwa.

Semalam Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bersuara terhadap apa yang dinyatakan oleh Mufti Perak itu pada satu forum baru-baru ini.

Seorang penulis pula menyifatkan Harussani berbohong dan memang agen UMNO. Penulis bernama Herman Samsudeen berkata, membaca pengakuan Harussani dalam Malaysian Insider berhubung usahanya memujuk PAS untuk bekerjasama dengan Umno bagi mewujudkan Kerajaan Campuran di Perak, pasti ramai yang sudah menduga, tapi tidak kurang juga yang kesal dan menganggapnya sebagai tindakan yang sia-sia.

Malah ramai yang kesal kerana beliau sebagai seorang Mufti rela diperkudakan untuk menjadi ejen Umno bagi memujuk PAS.

Paling menyedihkan kerana Umno, beliau sanggup mengkhianati jubah Muftinya dan berbohong kepada rakyat dalam program dialog Zaaba di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).
Ahli Majlis Syura Ulama PAS, yang juga Pesuruhjaya PAS Perak ketika itu Ustaz Ahmad Awang kelmarin menjelaskan: “Apa yang beliau (Harussani) cakap dalam dialog itu adalah tambahan kemudian. (Perkara) Itu tidak betul (bohong),”

Ustaz Ahmad turut menjelaskan bahawa dalam perbualan tersebut, mufti Perak itu tidak memberitahunya yang cadangan itu mendapat perkenan baginda. Malah perbualan tentang ayat al-Quran dan hadis itu pun tidak ada. Ia direka-reka kemudiannya.

Kata Herman: “Memang jelaslah Harussani begitu taksub pada Umno, dan layaknya beliau berhenti jadi Mufti dan bertanding sebagai calon Umno kalau mahu tubuh Kerajaan dan jadi menteri Besar. Harussani sudah lupa bahawa sekarang dia masih lagi Mufti Perak. Dan amat tidak wajar beliau bercakap tentang isu ini sekarang kerana Umno sudah kembali merompak kuasa di Perak dan tubuh Kerajaan haram. Jadi apa jadahnya beliau bangkitkan hal ini dalam Forum di UKM?”

Herman turut menuduh Harrussani, sejak mendapat gelaran Tan Sri ni, makin galak beliau berjuang untuk Umno.Katanya, yang pasti beliau (Harussani) sudah bekerjasama dengan kezaliman yang tidak diredhai rakyat dan Islam.

Harussani sebelum ini mengakui beliau berjumpa dengan Mursyidul Am PAS di Kelantan bagi membincangkan pembentukan kerajaan Melayu yang disertai Umno dan PAS.
Menurutnya, pada perbincangan terbabit, Nik Aziz tidak bersetuju biar pun menyifatkan idea itu bagus.

Ekoran itu Harussani dianggap oleh Nik Aziz menjadi agen UMNO apabila cuba mempengaruhi pemimpin PAS bagi membolehkan sebuah pakatan parti-parti Melayu diwujudkan di negara ini.menganggap membiarkan dirinya menjadi agen Umno.

Kata Nik Aziz: dalam kenyataan: “Hilang luruh kemuliaan seorang mufti kalau merelakan dirinya menjadi agen. Apatah lagi menjadi ejen sebuah parti politik sekular. Saya kira jika seorang mufti yang menjadi agen parti politik sekular, itu bukanlah lagi mufti yang memberikan fatwa tetapi al-mufta (yang diberikan fatwa).”

Mufti Perak itu dikatakan diutus Umno untuk menemui pemimpin PAS termasuk Nik Aziz bagi membolehkan PAS bergabung dengan Umno untuk membentuk kerajaan yang dikuasai 100 peratus orang Melayu.

Kejadian itu berlaku pada pilihan raya umum 8 Mac 2008 apabila Umno gagal membentuk kerajaan di Perak setelah kehilangan majoriti.

Pertemuannya dengan Menteri Besar Kelantan didedah sendiri Harussani pada ucapannya di program Dialog Za’ba Perpaduan Melayu di Universiti Kebangsaan Malaysia minggu lepas.

Sehubungan itu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am PAS melahirkan rasa hairan mufti boleh bersekongkol dengan Umno apabila cuba merampas dari tangan rakyat kerajaan yang dipilih mereka pada 8 Mac 2008.

Nik Aziz menyatakan terkilan apabila namanya disebut secara terbuka pada forum tersebut dengan tanpa kehadirannya bagi menjawab isu yang dibangkitkan.

Mungkin selepas ini kita boleh mendengar pula apa kata Timbalan Mursyidul Am Pas, Datuk Dr. Haron Din dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

No comments:

Post a Comment