Wednesday, October 28, 2009

RUNTUH, RUNTUH & AKAN RUNTUH LAGI…

Maka akan sibuklah segala kementerian, jabatan atau agensi kerajaan berduyung-duyung ke Kuala Dipang kerana jambatan gantung runtuh dan menyebabkan kematian dan hilangnya pelajar di telan arus sungai.

Perkara sebegini bukan baru. Ini memang kejadian kecil bagi sesetengah pihak . Apakah ini kes terpencil?

Dilaporkan hari ini, cara pembinaan jambatan gantung menyeberangi Sungai Kampar, di Kuala Dipang itu dipersoalkan pelbagai pihak yang berada di tempat kejadian.

Memanglah kerajaan sudah menubuhkan sebuah jawatankuasa siasatan terhadap kejadian itu namun kalangan ibu bapa dan orang ramai yang berada di tempat kejadian, membuat andaian terhadap aspek pembinaan jambatan berkenaan sebagai punca utama kejadian.

Dalam kejadian kira-kira 10.30 malam semalam, seorang murid sudah dijumpai mati sementara dua lagi hilang sementara 19 murid lain sempat diselamatkan guru dan pengawal Sekolah Kebangsaan (SK) Kuala Dipang.

Kesemua terhumban ke dalam sungai yang mengalir deras apabila sepasang tiang berkenaan runtuh semasa mereka sedang menyeberang Sungai Kampar untuk jamuan.

Murid berkenaan adalah sebahagian daripada 298 murid dari 64 buah sekolah rendah dari Tronoh, Batu Gajah dan Kampar yang menyertai aktiviti kokurikulum perkhemahan 1Malaysia anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang melawat tempat kejadian mengumumkan penubuhan satu jawatankuasa siasatan yang diketuai Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom dan dianggotai para pegawai daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) dan wakil kerajaan Perak.

Sehingga ini belum ada kejadian besar. Namun ini amaran betapa jika pembinaan tidak diselia, tidak diperiksa dengan betul dan tidak terus diuruskan dengan baik, suatu hari malapetaka itu akan tiba juga.

Macam-macam sudah berlaku. Ingat lagi apa jadi kalau bumbung Stadium Sultan Mizan runtuh kira-kira 24 jam lewat daripada kejadian sebenar?

Kematian mungkin beratUs-ratus kerana pada pagi keesokan (sehari selepas berlaku keruntuhan bumbung stadium berkenaan) sepatutnya diadakan pula temasya sukan institut pengajian tinggi.

Begitu juga dengan kejadian bumbung masjid runtuh, menara telekom runtuh dan runtuh dan runtuh. Bagaimana kalau orang ramai berada di dalam atau sekitarnya?

Sejauh ini Tuhan melindungi hambanya. Tetapi selama mana kalau mereka yang berwajib menjaga, menyelia atau memeriksanya terus lalai?


Maka akan adalah pihak yang tidak mahu menyalahkan sesiapa. Apakah segala-galanya takdir?
Kementerian atau Jabatan Kerja Raya (JKR) jadi sasaran kerana pembinaan sementara pihak lain yang menyediakan pelan dan pengawasan (sama ada oleh JKR) atau pihak lain juga akan turut dipersalahkan.

Sementara Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) spontan akan bersuara ‘akan menyiasat.’

Namun siasatan yang dijalankan sejak berbulan-bulan tidak juga ada hasil yang boleh diketengahkan.

Apa jadi dengan siasatan terhadap kejadian bumbung Stadium Sultan Mizan yang runtuh, kolam renang yang bocor, Stadium Tertutup yang ditutup, dan sebagainya dan sebagainya?

Mana ada orang yang didakwa? Yang ada ialah kes rasuah 10 tahun lalu berkaitan luluan ke Kepong membabitkan dua pemegang jawatan penting dalam UMNO Terengganu.

Pengumuman yang dibuat di Shah Alam itu dibuat hampir sama waktunya dengan ‘pemecatan’ dua pemegang jawatan berkenaan. Kebetulan, suratan atau sengaja?

Sebenarnya banyak sudah diperkatakan mengenai isu pembinaan, pembayaran berlebihan dan sebagainya yang menuntut kerajaan melakukan tindakan bersungguh-sungguh dan tidak melindungi pihak tertentu.

Keyakinan rakyat, keselamatan orang ramai dan tidak membazir menjadi sendi kepada setiap pembinaan dan pembangunan bukan kerana kepentingan keuntungan kepada seorang dua atau kumpulan kecil.

Kejadian ini sepatutnya membuka lagi mata pihak yang mengakui melindungi rakyat – tidak kiralah sama ada dalam konteks politik, keselamatan atau juga penguatkuasa.
Bertindaklah sebelum rakyat makin hilang dan hilang keyakinan kepada kerajaan, khususnya agensi pelaksana dan penguatkuasa!

No comments:

Post a Comment