Monday, August 31, 2009

SIDANG DUN BAWAH POKOK LAGI KE?

Sivakumar dan Mohd Nizar dah buat hal pula. Sidang Dewan Undangan Negeri Perak apa pada Rabu ini (lusa)?

Pelik sungguh tindakan ADUN, Tronoh V. Sivakumar yang memanggil persidangan itu sedangkan beliau bukan lagi Speaker.

Mungkin dia tengah mabuk atau sengaja tidak mahu mengiktiraf bahawa Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak ketika ini ialah Datuk R. Ganesan.

Sungguh aneh apabila Adun Tronoh yang tidak mempunyai kuasa untuk memanggil sidang DUN berbuat demikian.

Lebih aneh ialah bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddinturut mengatakan sidang itu akan tetap diadakan Rabu ini walaupun disifatkan sebagai tidak sah oleh Speaker diiktiraf Barisan Nasional (BN).

Jelas Mohd Nizar, sidang DUN akan tetap diteruskan sebagimana telah dimaklumkan oleh V. Sivakumar "selaku Speaker yang sah" dalam notisnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang dan ADUN Pasir Panjang berkata Ganesan tidak boleh menghalang mana-mana ADUN daripada menghadiri sidang kali ini.

Ditanya kemungkinan akan ada usaha menghalang sidang yang dimaksudkan itu sebagaimana pernah disaksikan 3 Mac lalu, Nizar memberitahu, usaha sedang diambil oleh Sivakumar untuk mengelakkan suasana sedemikian, Mohd Nizar menjelaskan, Sivakumar sudah memohon kepada mahkamah agar dikeluarkan satu perintah bagi menghalang mana-mana pihak eksekutif daripada mengadakan halangan.

Permohonan itu telah dibuat baru-baru ini dan diharap keputusan akan diperoleh esok, katanya.
Sebenarnya masih jelas dalam kepala otak kita bahawa ADUN pembangkang daripada PAS, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) pernah mencuba mengadakan persidangan Dewan pada Mac lalu.

Mereka telah tidak dibenarkan masuk ke dewan dan akhirnya 28 Adun terbabit mengadakan persidangan di kawasan lapang berhampiran dan episod itu dikenali sebagai “Sidang DUN bawah pokok”.

Kali ini kalau tidak bawah pokok, bawah apa pula – jambatan?

Ramai semakin mengetahui peraturan bahawa mengikut peruntukan Artikel 36 (1) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak, menyebut kuasa memanggil sidang DUN adalah kuasa mutlak Sultan Perak.

Dengan perbuatan Sivakumar itu, jelas beliau bukan sahaja cuba mewujudkan keadaan tidak stabil di Perak tetapi bagaikan mencabar kuasa Sultan Perak.

Bagaimanakah orang seperti ini dibiarkan melakukan perbuatan sedemikian yang bukan sahaja memalukan dirinya tetapi turut palitkan istana dalam soal ini.

Sivakumar bukan tidak tahu bahawa sidang DUN perlu mendapat pengisytiharan Sultan Perak yang mana baginda sendiri akan menentukan tarikh, masa dan tempat persidangan seterusnya akan diwartakan mengikut Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak.

Dia juga tahu bahawa inilah amalan yang sewajarnya menjadi ikutan kini dan sebelum in. Namun keranapakh dia berani bertindak demikian?

Seharusnya rakyat Perak bangkit menentang perbuatan menentang atau membelakangkan Sultan Perak dengan mendesak suatu tindakan seharusnya dikenakan terhadap beliau.

Apakah orang Melayu Perak tidak sensitif dengan tindakan Sivakumar mencampuri urusan dan kuasa Sultan Perak itu?

Juga apakah Sivakumar merasakan dia berkuasa dan kuasanya setaraf Sultan Perak?
Tindakan Sivakumar melampau dan perbuatannya memanggil sidang DUN tanpa mendapat perkenan Sultan Perak boleh dianggap sebagai sebagai “rampasan kuasa”.

Bukankah ini penghinaan serta penderhakaan kepada institusi diraja Perak.

Ganesan tidak boleh mengertak atau mengugut untuk tidak teragak-agak mengambil tindakan mengikut peruntukan Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undangan Negeri Perak terhadap Sivakumar atau pihak terbabit dalam “sidang DUN” pada Rabu ini.

Rakyat mahu melihat keputusan bukan amaran.

Yang pasti, Sivakumar terus “menyamar” dan bertindak sebagai YDP dengan memanggil sidang sedangkan DUN tidak pun bercadang untuk mengadakan persidangan pada tarikh berkenaan.

Sudah jelas bahawa berdasarkan kepada ketetapan dewan yang bersidang pada 7 Mei lalu antara lainnya, dengan suara majoriti telah melucutkan jawatan Adun Tronoh daripada jawatan Yang Dipertua dan selanjutnya melantik Ganesan sebagai Yang DiPertua yang baru,” katanya.

Berikutan itu semua Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Perak tidak perlu menghadiri persidangan dewan yang dipanggil pada pada Rabu ini kerana arahan yang dikeluarkan adalah daripada sumber tidak sah.

Ganesan sendiri membuat laporan polis meminta siasatan dan tindakan sewajarnya diambil terhadap Sivakumar berhubung perkara berkenaan.

Kenapakah UMNO, khususnya pemuda atau kumpulan pendesak di Perak yang menjunjung tinggi kedaulatan kesulatanan Perak masih berdiam diri?

Kenapakah membiarkan Sultan Perak terus dicerca sedemikian rupa?

Berapa lama lagikah rakyat Perak – khususnya orang Melayu di negeri itu – mahu membiarkan Sultan mereka dipersenda?

Mungkin benar seperti dicadangkan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali bahawa tindakan tegas menggunakan peruntukan di bawah Peraturan-Peraturan Perlu (Kes-kes Keselamatan) 1975 (ESCAR) adalah selayaknya bagi bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Perak itu.

Ini kerana perbuatan Sivakumar dengan mengeluarkan arahan untuk mengadakan sidang DUN Perak Rabu ini tanpa perkenan jelas merupakan penderhakaan terhadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Tegas beliau, kerajaan Barisan Nasional (BN) Perak termasuk Speaker barunya, Datuk R. Ganesan adalah sah secara demokrasi setelah diputuskan oleh baginda dan mahkamah.

"Ini bermakna perbuatan Sivakumar itu selain mencabar dan menderhaka kepada Sultan Azlan Shah kerana tidak terlebih dahulu mendapat perkenan baginda, beliau juga telah mencabar keputusan mahkamah itu,” katanya.

Kritikan nampaknya ditumpukan kepada Sivakumar. Bagaimana dengan Mohd Nizar yang turut menjadi ‘kembarnya’ dalam isu ini?

Sikap meroyan dan ‘gila’ Mohd Nizar dalam isu Menteri Besar dan kali ini membabitkan sidang DUN ‘bawah pokok’ sama sahaja dengan Sivakumar.

Apakah beliau boleh bebas begitu sahaja?

Peruntukan ESCAR pernah digunakan untuk mendakwa 29 anggota Al-Maunah pada 2000 yang merancang untuk mengkhianati negara dengan menentang kerajaan yang dipilih secara demokrasi.

Bagaimanapun dalam kes itu, pendakwaan dibuat secara terbuka mengikut Seksyen 121 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan melancarkan serangan terhadap Yang di-Pertuan Agong atau pemerintah atau Yang Dipertua Negeri yang membawa hukuman mati atau penjara seumur hidup.


1 comment:

  1. Semua sedia maklum pendekatan yang diambil oleh Pakatan Rakyat di Perak ini adalah strategi Anwar Ibrahim untuk mengkucarkacirkan suasana politik di Perak. Keadaan ini sengaja dibuat walaupun mahkamah telah pun membuat keputusan. Apa yang dicadangkan oleh PERKASA itu sangat tepat . Golongan majoriti yang diam saja ini juga ada had kesabarannya. Tangkap saja mereka yang coba buat kacau ini sebelum terlambat.

    ReplyDelete