Tuesday, June 16, 2009

ROYALTI – WANG RAKYAT UNTUK RAKYAT

Royalti minyak bukan ‘durian runtuh’.

Istilah ‘durian runtuh’ adalah keuntungan yang tidak dijangka. Tetapi royalti minyak adalah hak kerajaan negeri dan rakyat Terengganu.
Sekiranya Kerajaan Pusat membayar atau menyerahkan wang royalty ia adalah tanggungjawab dan memang hak kerajaan negeri.
Dengan menyamakan royalti minyak dengan durian runtuh, ia menggambarkan seolah-olah Kerajaan Pusat memberikan sesuatu yang ‘lebih’ daripada sepatutnya kepada kerajaan negeri.

Sedangkan hakikatnya, kerajaan negeri kini terpaksa ‘merayu’ dan meminta ikhsan Kerajaan Pusat untuk mempercepatkan penyerahan wang royalti yang tertunggak demi dibelanjakan untuk pembangunan Terengganu.

Apabila ada akhbar cuba menyamakan royalti dengan ‘durian runtuh’, ia menggambarkan seolah-olah negeri Terengganu mendapat pembelaan yang lebih daripada negeri lain.
Juga ia menggambarkan wang royalti sebagai ‘tambahan kepada ‘ bajet yang tersedia ada sedangkan wang royalti itu antara punca penting pendapat kerajaan negeri ketika ini.

Dengan kata lain Menteri Besar, Datuk Ahamd Said bukan ada ‘lesen besar’ menggunakan wang royalti itu ‘sesuka hati’.
Ia adalah wang rakyat untuk dikembalikan kepada rakyat.
Hari ini perundingan peringkat pegawai berlangsung di Putrajaya antara kerajaan negeri Terengganu dan kerajaan Pusat dalam menentukan jumlah royalti minyak yang akan diterima oleh negeri itu.

Apa juga keputusan seharusnya memberikan keuntungan kepada rakyat Terengganu.

Isu royalti ini semakin diperkatakan, malah PAS kini menggunakan isu ini sebagai modal politik.
Banyak tuduhan dilemparkan pembangkang, kononnya Menteri Besar, Datuk Ahmad Said tunduk kepada desakan kerajaan Pusat dan membiarkan wang royalti minyak ‘disalahpakai’ oleh kerajaan Pusat.

Bagi PAS, jika kerajaan Barisan Nasional (BN) negeri juga sukar mendapatkan wang royalti, tiada maknanya rakyat memangkah BN pada pilihan raya umum nanti.

PAS memujuk rakyat Terengganu dalam isu royalti ini - PAS dan UMNO atau BN sama sahaja, sama-sama tidak dapat royalti – tetapi kalau undi PAS ada sedikit kelebihan – dapat akhirat juga.

Semalam Menteri Besar, Menteri Besar, Ahmad Said berkata Kerajaan Terengganu akan menerima wang royalti minyak sebanyak RM744 juta daripada Petronas yang dijangka Julai ini.
Pada Mac lalu sebanyak RM650 juta telah diterima kerajaan negeri.

Sebelum ini Ahmad dalam kenyataan akhbar pernah berkata, kerajaan negeri percaya bayaran yang akan diterima hasil wang royalti minyak sekurang-kurangnya mencecah RM1.5 bilion
Menurutnya, kerajaan negeri menunggu jumlah pembayaran wang royalti minyak dari Petronas untuk mengetahui sama ada wang itu cukup untuk memenuhi bajet negeri 2009 yang berjumlah RM1.799 bilion.

Cabaran yang terpaksa dihadapi Terengganu selepas wang royalti dikembalikan adalah dari segi perancangan pembangunan dan kerajaan negeri tidak lagi boleh berharap kepada dana khas kerajaan Persekutuan.

Sebaliknya jelas beliau, kerajaan negeri perlu melaksanakan segala perancangan pembangunan berasaskan bajet tahunan.

Mengenai tanggapan bahawa pentadbiran beliau dilihat agak perlahan dari segi pelaksanaan pembangunan fizikal negeri jelasnya, ia kerana semua perancangan perlu berdasarkan bajet.
Ahmad Said memberitahu bayaran keseluruhan yang akan diterima tahun ini belum dapat dipastikan.

Apapun, bayaran bagi bulan September ini tidak tahu lagi berapa, katanya semalam.

No comments:

Post a Comment