Wednesday, May 27, 2009

RAJA PETRA TAKUT ROSMAH?

Apa dah jadi kepada penulis blog, Raja Petra Raja Kamaruddin?
Betulkah beliau seorang pengecut?
Sebelum ini beliau mencabar semua pihak. Namun kini mungkin usaha mencarinya akan sampai ke peringkat Interpol.
Polis sudah menyatakan akan meminta bantuan Interpol sekiranya diperlukan untuk mengesan penulis blog Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamaruddin.
Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan berkata, polis sedang berusaha mengesan kedudukan penulis blog itu selepas mahkamah mengeluarkan waran tangkap ke atasnya.
"Jika diperlukan kami akan minta bantuan Interpol," katanya semalam.
Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur semalam, sekali lagi mengeluarkan waran tangkap ke atas Raja Petra selepas beliau tidak hadir untuk perbicaraan kes memfitnah Datin Seri Rosmah Mansor dan dua yang lain.

Ini merupakan kali kedua waran tangkap dikenakan terhadap penulis blog itu selepas beliau gagal menghadirkan diri di Mahkamah Sesyen Petaling Jaya pada 23 April lepas.
Apakah Raja Petra akan terus membisu sehingga kes akan disebut semula pada 2 Julai depan?

Waran tangkap kali ini dikeluarkan oleh Hakim Mahkamah Sesyen di sini, Mohamad Sekeri Mamat selepas Timbalan Pendakwa Raya, Anselm Charles Fernandis mengemukakan permohonan tersebut.

Mahkamah turut mengeluarkan notis tunjuk sebab ke atas isteri Raja Petra, Marina Lee Abdullah selaku penjamin kerana tidak hadir pada prosiding tersebut.

Ini kali kedua waran tangkap dibuat ke atas Raja Petra selepas Mahkamah Sesyen Petaling Jaya pada 23 April lalu mengeluarkan perintah yang sama selepas dia tidak hadir perbicaraan kes penerbitan artikel berunsur hasutan di laman web tersebut.

Mahkamah kelmarin sepatutnya mendengar perbicaraan hari pertama kes Raja Petra yang didakwa memfitnah Rosmah semasa suaminya Datuk Seri Najib Tun Razak merupakan Timbalan Perdana Menteri (kini Perdana Menteri).

Raja Petra, 59, didakwa melakukan perbuatan tersebut dalam satu akuan bersumpah yang diikrarkannya di Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini pada 10.25 pagi 18 Jun 2008.
Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum dua tahun atau didenda jika sabit kesalahan.

Raja Petra diwakili oleh peguam bela, Amarjeet Singh.
Fernandis ketika ditemui selepas tamat prosiding memberitahu, pihak pendakwaan akan memanggil kira-kira 18 orang saksi bagi memberi keterangan.

Persoalannya, bagaimana Raja Petra yang cuba mendedahkan Datin Seri Rosmah Mansor boleh menghilangkan diri.

Menurut penulisannya, Rosmah adalah wanita ‘hina’ dan ‘penyebab dan yang menimbulkan masalah kepada suaminya’ dalam kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya.
Namun ternyata kini Raja Petra kecut perut dan bagaikah takut kepada Rosmah?

Pada 1 Julai 2008, Rosmah menyatakan tidak bimbang dengan dakwaan yang mengaitkannya dengan kes bunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu kerana beliau tidak bersalah.

Katanya, beliau telah memberikan keterangan kepada polis sejelas-jelasnya berhubung dakwaan dalam akuan bersumpah yang dibuat oleh pengendali laman blog Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin yang mengaitkannya dengan kes itu.

Rosmah menegaskan, beliau bukan seorang ahli politik malah tidak bertanding untuk merebut jawatan dalam parti, oleh itu tiada ada yang perlu dirisaukannya.

Pada 27 Jun 2008, polis berkata pihaknya akan mengambil tindakan ke atas penulis blog dan editor laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin jika aduan bersumpah yang dibuatnya pada 18 Jun 2009 itu terbukti mengandungi unsur fitnah dan menjejaskan kredibiliti negara.

Raja Petra memfailkan aduan bersumpah di Mahkamah Tinggi, Kuala Lumpur pada tarikh itu yang antara lain turut mengaitkan isteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu dengan kes pembunuhan Altantuya pada 19 Oktober 2006.

Raja Petra menamakan dua lagi individu yang didakwanya turut dikaitkan dalam kes bunuh itu iaitu Leftenan Kolonel Aziz Buyong, yang beliau katakan sebagai pakar bahan letupan C4, dan isteri Aziz, Norhayati, yang didakwa pegawai pengiring (ADC) Rosmah.
Rosmah sudah menjelaskan, Norhayati bukan ADC beliau.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd. Bakri Zinin memberitahu, polis menunggu arahan Jabatan Peguam Negara berhubung siasatan ke atas akuan bersumpah itu yang mengaitkan beberapa orang dalam kes pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu pada 2006.

Pada 2 April lalu, Raja Petra diperintah oleh Mahkamah Tinggi di sini membayar ganti rugi saman fitnah sebanyak RM1 juta kepada Bendahari UMNO, Datuk Seri Abdul Azim Mohd. Zabidi.

Keputusan itu dibuat oleh Penolong Kanan Pendaftar, Norhatini Abdul Aziz dalam saman berhubung penyiaran dua artikel berunsur fitnah pada 9 Februari dan 19 Februari 2008 melibatkan Raja Petra sebagai defendan.

Dalam penghakimannya, Raja Petra diarah membayar RM500,000 bagi gantirugi am, RM300,000 bagi ganti rugi teruk dan RM200,000 bagi ganti rugi teladan.

Begitu juga faedah daripada jumlah RM1 juta itu bermula dari tarikh penghakiman sehingga selesai supaya turut dibayar oleh defendan.

Norhatini mengeluarkan perintah itu di kamarnya selepas mendengar hujahan oleh peguam Sunil Abraham berhubung penilaian ganti rugi selepas Abdul Azim berjaya mendapat penghakiman ingkar pada 8 Ogos 2008.

2 comments:

  1. bapa borek anak rintik?
    pasti cikgu kencing berdiri pasal tu anak murid kencing berlari. sama je kan perangai anak dan bapa?

    ReplyDelete
  2. Raja Botak dah lari??

    Al Juburi pun bakal lari jugakah?

    Ke Turki? Amerika?

    Atau terus ke Tel Aviv??

    ReplyDelete