Saturday, December 20, 2008

CALONNYA IALAH WAN FARID?

Masa yang ditunggu dah tiba. Pengumuman siapa calon Barisan Nasional (BN) bagi Parlimen Kuala Terengganu dibuat petang ini.

Selepas menunggu hampir seminggu, apakah nama yang akan diumumkan adalah daripada empat nama yang diapungkan sebelum ini?

Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Razak dijangka mengumumkan calon BN itu kira-kira jam 4.30 petang ini selepas mengadakan perjumpaan dengan Jawatankuasa Induk BN di kediaman Menteri Besar Terengganu.

Sehingga tengah hari ini, nampaknya pemimpin BN negeri Terengganu masih mengunci rapat nama calon dan enggan membuat spekulasi.

Sehingga kini, tinggal dua nama sahaja bagi BN pada ketika PAS masih tidak dapat menentukan calon mereka.

Walaupun nama Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh ‘digugurkan’ beberapa ketika namun ia tetap bermain di bibir peramal calon sehinggalah pagi ini.

Beliau yang juga ketua Umno Kuala Terengganu, sehingga pagi ini masih disebut-sebut akan menjadi calon BN dalam pilihanraya kecil tersebut.

Nama Wan Farid ‘digugurkan’ selepas beliau diumumkan akan disambung Senatornya untuk sepenggal lagi.

Portal berita berbahasa Inggeris, The Malaysian Insider sebelum ini berkata Ahmad Farid ‘sudah gugur’ dariapada senarai akan dicalonkan bertanding kerana perlantikan semula sebagai senator.

Kata portal itu, selain Ahmad Farid dan Datuk Zuber Embong, nama lain ialah Timbalan Ketua Bahagian UMNO Kuala Terengganu, dan mungkin juga Datuk Roslan Awang Chik.
Roslan adalah bekas wakil rakyat Ladang pada 1995 sebelum kalah pada 1999 kepada Dr Sulaiman Abdullah daripada PAS.

Dengan meramalkan nama-nama seperti Zuber, bekas calon BN pada 1990 yang kalah kepada calon Semangat 46 Datuk Abdul Manan Othman, yang kini Ketua Penerangan sebagai calon, ramai yang terkeliru dengan Mohd Zuber Embong.

Mohd Zuber Embong, yang tidak aktif dalam politik, tetapi kini merupakan Ketua Sektor (Akademik) Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu. Mohd Zuber ialah Ketua Penerangan UMNO Bahagian Kuala Terengganu.

Mohd Zuber difahamkan kini berada di Putrajaya kerana urusan kerjanya dikatakan memberitahu rakan-rakan, beliau tidak mungkin dipilih.

Katanya hingga petang semalam beliau tidak dihubungi sesiapa dan peluangnya sudah tertutup.

Lalu saya ingin kembali kepada apa yang sudah cuba di hintkan oleh Najib mengenai 'Telur yang direbus tidak akan direbus lagi...'”

Dengan membawa maksud calon yang sudah bertanding dalam pilihanraya, tidak akan dipilih bertanding lagi, bermakna Zuber dan Roslan yang pernah bertanding, pastinya tidak dipilih.

Perkataan ‘telor’ ini diucapkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak Sabtu minggu lalu ketika berucap pada majlis Penutup Pemukiman UMNO Terengganu dan Pelancaran Jentera Pilihan Raya P036 Parlimen Kuala Terengganu di Dewan Konvensyen, Taman Tamadun Islam (TTI) Kuala Terengganu.

Yang tinggal kini Wan Ahmad dan Mohd Zuber sahaja. Dan dengan Mohd Zuber mengatakan beliau tidak dipanggil atau diberitahu, kini tinggal Wan Ahmad Farid sahaja.

Kalau ikut cerita ‘telor’ Najib itu, kini sahlah Wan Farid akan terpilih!

No comments:

Post a Comment