Friday, September 25, 2015

JADIKAN ANWAR PM - PAKATAN HARAPAN BANKRAP IDEA

 


Semakin terserlah kini Pakatan Harapan yang dianggotai PKR, DAP dan Parti Amanah Negara (Amanah) seperti juga Pakatan Rakyat sebelum ini,  memang bankrap idea.

Matlamat penting mereka hanya untuk Anwar. Bagi mereka meletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri adalah satu-satunya keutamaan. Yang lain datang selepas  itu.

Dalam sidang Meja Bulat Pakatan 2.0 kelmarin, Presiden PKR yang juga isteri Anwar, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail mengumumkan pembangkang masih menamakan suaminya sebagai calon Perdana Menteri sekiranya mereka berjaya mentadbir negara.

Wan Azizah berkata, pembangkang percaya Anwar merupakan pemimpin paling sesuai untuk mena­ngani pelbagai isu nasional seperti kemelut ekonomi, salah urus tadbir, kebajikan rakyat dan perpaduan kaum.

Anwar kini sedang menjalani hukuman penjara selama lima tahun kerana kesalahan meliwat.

Tak habis-habis dengan Anwar. Apakah tanpa Anwar, pakatan pembangkang akan lesu?

Kerana itu tidak hairanlah apabila PAS menyifatkan keputusan Pakatan Harapan untuk melantik Anwar Perdana Menteri sekiranya mereka memenangi pilihan raya umum akan datang sebagai perkara yang tidak realistik.

Mana realistiknya?

Dalam soal pemilihan Perdana Menteri, sewajarnya pembangkang perlu berpijak di bumi nyata.

Walaupun pembangkang mungkin menang pilihan raya umum dan berjaya membebaskan Anwar tetapi rekod buruk akibat dipenjarakan itu akan menghantui pembangkang selama-lamanya.

Berbanding dengan Barisan Nasional (BN), pemimpin pelapis yang akan mengambil alih pentadbiran negara tidak ‘memegang rekod’ seburuk Anwar.

Persoalannya, tidak ada orang lainkah  dikalangan pemimpin yang ada dalam Pakatan Harapan itu  layak menjadi Perdana Menteri? Jawapannya kini memang tidak ada.

Jika demikian, layakkan parti seperti itu berangan-angan mahu mengambil alih tampuk pemerintahan negara?

Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan menyifatkan tindakan mencalonkan Anwar sebagai Perdana Menteri juga tidak boleh dianggap satu keputusan konklusif kerana Penasihat PKR itu masih berada di dalam penjara.

Malah PAS, walauapun tidak menyertai rundingan Beja Bulat, turut membincangkan  dalam mesyuarat kelmarin dan mengambil ketetapan bahawa sesuatu keputusan yang mukta­mad mestilah sesuatu yang realistik.

“Maksudnya, dalam keadaan Anwar sekarang di mana, takkan kita boleh buat satu keputusan yang konklusif bahawa dia yang akan menjadi Perdana Men­teri,” katanya di Kota Bharu, kelmarin.

Sementara itu, bekas Menteri Besar Selangor , TanSri Abdul Khalid Ibrahim secara sinis menegur pakatan pembangkang yang yang sebulat suara memutuskan untuk melantik Anwar sebagai Perdana Menteri sekiranya gabungan itu memenangi pilihan raya umum akan datang.

Menurut Khalid, keputusan itu mungkin menimbulkan pelbagai isu sekiranya tidak disusuli dengan penelitian yang terperinci dari sudut undang-undang memandangkan Penasihat PKR itu telah disabit dan menjalani hukuman penjara ketika ini.

 
“Perkara itu (keputusan pilih Anwar sebagai Perdana Menteri) perlu mengambil kira tentang undang-undang sama ada praktikal atau tidak,” katanya.

Berdasarkan apa yang diputuskan ini, langkah pertama pakatan ini sudah tersasar .

Mereka perlu melangkah lebih jauh dan jika langkah pertama sudah tersasar, pastinya  langkah-langkah berikut akan terus tersasar dan akan mengambil masa yang agak lama untuk kembali ke landasan yang betul.

Kita hanya berdoa agar rakyat tidak turut tersasar dan perjuangan menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri adalah tindakan yang tidak tepat.

Mungkin kerana soal seperti inilah, PAS perlu menimbang dan berfikir panjang untuk bersetuju dengan hasrat menjadikan Anwar sebagai Perdana Menteri.


PAS jangan jadi parti bangkrap idea seperti PKR, DAP dan Amanah sebaliknya tentukan arah perjuangan yang betul, kalaupun tidak mahu menjadikan UMNO sebagai rakan seperjuangannya.

No comments:

Post a Comment