Saturday, February 8, 2014

ISU PKNS - ANWAR TUDUH MEDIA FITNAH KHALID SERANG AZMIN...


Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim Anwar menegaskan semalam, isu penamatan perkhidmatan pekerja kontrak anak syarikat Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) tidak akan mengganggu kempen pilihan raya kecil (PRK) Kajang kerana ia bukan isu politik.

Katanya, setelah mendapat penjelasan dari pihak terlibat termasuk Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan wakil kakitangan kontrak itu Dr Alif Aiman Abdullah, beliau menganggap isu itu tiada kena mengena dengan perseteruan Khalid dengan pengerusi PKR Selangor, Azmin Ali.

"Saya periksa semua media terrmasuk TV3 dan mendapati Tan Sri (Khalid) tidak pernah menyebut atau merujuk kepada Azmin. Ini soal pentadbiran korporat," kata Anwar kepada media di Kajang semalam.

Rupa-rupanya Anwar takut isu ini akan menjadi 'duri dalam daging' kepadanya.

Sebaliknya melalui satu kenyataan semalam, Azmin dilaporkan berkata bahawa Abdul Khalid sepatutnya menarik balik surat penamatan kontrak dan meminta maaf kepada kakitangan terlibat.

Anwar cuba menegakkan benang basah apabila isu antara Khalid dan Azmin dimainkan oleh media Umno semata. Malah katanya, beliau akan berbincang dengan semua yang terlibat bagi mencari penyelesaian yang baik.

 "Kerana kena waspada mainan media Umno. Yang kata Tan Sri Khalid serang (Azmin) tidak ada. Jangan beri reaksi kepada media fitnah." "Saya lebih nak tumpu soal kakitangan (yang terlibat) dan tangani dgn baik," katanya.

Khalid kelmarin  mendakwa kakitangan yang dipecat tersebut bergaji tinggi dan mempunyai kerja yang bertindih dengan kakitangan tetap PKNS.

Mereka juga didakwa diambil bekerja tanpa temuduga dan dengan persetujuan lembaga pengarah PKNS yang turut dianggotai oleh Khalid dan Azmin sendiri.

Baca ulasan berikut untuk mengetahui kenapa Anwar cuba menepis dakwaan bahawa beliau yang akan bertanding di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang semakin kehangatan gara-gara isu pemberhentian pekerja PKNS itu.

PERANG KHALID-AZMIN - ANWAR AKAN TERIMA AKIBAT PADA PRK KAJANG



"Rakyat Selangor kini memerhati dengan serius pertelingkahan di kalangan pemimpin PKR yang semakin ketara khususnya menjelangnya pemilihan PKR April nanti...hukuman awal ialah mengalahkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di PRK berkenaan."

Ternyata rakyat Selangor semakin meluat dengan pertelingkahan kerajaan dengan pemimpin parti dalam PKR, selain isu pemecatan kakitangan kontrak PKNS yang dianggap zalim.

Pertelingkahan ini akan menjadi ‘barah’ kepada pakatan pembangkang dalam usaha mereka mempertahankan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) yang akan diadakan 23Mac depan.

Malah, rakyat Selangor kini memerhati dengan serius pertelingkahan di kalangan pemimpin PKR yang semakin ketara khususnya menjelangnya pemilihan PKR April nanti.

Sejauh mana rakyat Selangor akan membiarkan keadaan itu berterusan dan apakah mereka – khususnya di Kajang – akan melakukan satu hukuman awal  iaitu mengalahkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di PRK berkenaan.

Semalam perang mulut terus berlaku apabila Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Kerajaan Selangor memandang serius dakwaan kononnya Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamed Azmin Ali terlibat dalam pengambilan pekerja kontrak di bawah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor Holdings Sdn Bhd (PHSB).

Pekerja kroni kepada Azmin?

Menurut beliau, pihaknya akan mendedahkan kepada umum hasil siasatan yang mengaitkan Mohamed Azmin yang juga bekas ahli lembaga pengarah PKNS yang digugurkan sebelum ini.

Selasa lalu PHSB memecat 22 kakitangannya, tanpa sebarang sebab munasabah, dengan notis 24 jam berkuat kuasa Isnin lalu.

Kesemua kakitangan PHSB, yang juga anak syarikat PKNS, menerima surat penamatan kontrak itu dalam satu pertemuan dengan pihak pengurusan selepas hadir bekerja seperti biasa.

"Pasa masa ini saya andaikan dakwaan itu tidak benar, tapi saya akan siasat. Jika ia benar, kita perlu dedahkan...kalau tak benar pun kita perlu dedahkan. Walaupun hal berkaitan PKNS adalah sulit, tapi saya boleh beri arahan supaya kertas-kertas sulit berkaitan (jika ada) supaya didedahkan kepada umum," katanya pada sidang media di Bangunan SUK di Shah Alam semalam.

Kini wujud dakwaan bahawa Mohamed Azmin terlibat dalam pelantikan kakitangan PHSB yang dibuat tanpa mengikut prosedur  perjawatan dan menerima gaji yang tinggi.

Amalan tanpa telus dan pilih kasih?

Selain itu Azmin yang sebelum ini turut digugurkan daripada ahli lembaga pengarah PKNS menggesa Khalid selaku pengerusi perbadanan itu membatalkan pemecatan 22 kakitangan PHSB itu.

Malah pelantikan pekerja kontrak juga menyebabkan berlakunya pertindihan tugas dengan kakitangan tetap sedia ada.

Tidakkah ini pembaziran?

Kesemua kakitangan PHSB, yang juga anak syarikat PKNS, menerima surat penamatan kontrak itu dalam satu pertemuan dengan pihak pengurusan selepas hadir bekerja seperti biasa. Surat itu ditandatangani Pengerusi PHSB, Datin Paduka Norazlina Zakaria.

Amat nyata kini konflik terbuka dua pemimpin utama PKR Selangor makin berpanjangan apabila Azmin menyifatkan Khalid bertindak melanggari undang-undang dalam isu penamatan kontrak 22 kakitangan PHSB itu.

Lebih mengeruhkan keadaan apabila Azmin yang juga Timbalan Presiden PKR mendakwa Khalid menggunakan PKNS sebagai 'senjata politik' terhadap musuh politiknya.

"Pemecatan secara tiba-tiba kakitangan PHSB di bawah perintah Menteri Besar bukan sahaja melanggar undang-undang pekerjaan tetapi terlalu tidak berperikemanusiaan. Demi kepentingan keadilan dan tadbir urus yang baik, Tan Sri Abdul Khalid mesti berhenti menggunakan PKNS sebagai senjata peribadi terhadap pesaing politiknya," katanya menerusi kenyataan hari ini.

Kata Azmin: "Ia benar-benar bercanggah dengan prinsip yang didukung oleh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor bahawa semua pekerja perlu dilayan dengan bermaruah. Saya menyeru pihak berkenaan membatalkan dengan segera surat pemecatan dan meminta maaf kepada rakyat Selangor berhubung tindakan yang tidak bertimbang rasa ini," katanya.

Khalid yang juga Pengerusi PKNS berkata, beliau boleh mencadangkan kepada Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor bagi menjalankan sesi pendengaran awam menyiasat pelbagai dakwaan dan spekulasi termasuk yang mengaitkan Azmin.

"Saya boleh cadangkan tapi ia terpulang kepada DUN untuk membuat pendengaran...boleh memanggil orang-orang yang membuat cerita tersebut supaya dapat berikan penerangan. "Dengan cara itu pengurusan di PKNS adalah telus dan bertanggungjawab," katanya.

Persoalan timbul ialah apakah isu ini akan memberikan kelebihan awal kepada Barisan Nasional apabila rakyat Selangor, khususnya di Kajang mulai sedar bahawa kerajaan pakatan pembangkang sebenarnya bukanlah bersih, berkebajikan dan berintegriti seperti yang dilaung-laungkan.

Ia juga menggambarkan betapa di sebuah negeri pun pemimpin PKR gagal membuktikan kecekapan dan ketelusan yang dilaung-laungkan, inikan pula jika Putrajaya berjaya di kawal oleh mereka.

Tidak mustahil pertelingkahan dan amalan mementingkan kroni, tidak telus serta pembaziran akan berlaku jika mereka dipilih untuk memerintah kerajaan pusat.

Yang nyata tuduhan liar dan sindiran yang dibuat oleh pembangkang selama ini kini semakin terserlah selepas diberikan keyakinan oleh rakyat untuk memerintah. Kini rakyat boleh melihat dan menilai sendiri bagaimana perebutan kuasa, mementingkan kroni, pembaziran serta unsur-unsur rasuah berleluasa dalam kerajaan pakatan pembangkang di Selangor.

Tunggu apa lagi wahai rakyat Selangor...Bangkitlah!

No comments:

Post a Comment