Thursday, May 3, 2012

PEMBATALAN PERTUKARAN SAHAM MAS-AIR ASIA UNTUK KEPENTINGAN POLITIK ATAU TUJUAN PERNIAGAAN?


"Satu perkara yang pasti ialah perjanjian pertukaran saham itu melegakan majoriti daripada 26,000 tenaga kerja MAS. Menurut laporan, kerajaan menimbang secara serius mengenai pertukaran saham itu kerana kritikan berterusan pekerja MAS, dengan ramai daripada mereka tidak rela AirAsia menguasai pegangan besar dalam MAS...Mereka membantah dan menentang secara senyap dan khabarnya akan diterjemahkan melalui undi pada pilihan raya umum ke 13 nanti."
 
Langkah berani dilakukan oleh kerajaan lewat petang semalam (2 Mei 2012), apabila Khazanah Nasional Bhd dalam satu kenyataan mengumumkan pembatalan perjanjian pertukaran saham antara Malaysia Airlines (MAS) dan AirAsia Bhd.

Pengumuman ini sangat 'melegakan banyak pihak' kerana pembatalan pertukaran saham akan menyaksikan Khazanah memindahkan 10 peratus atau 277,650,600 saham biasa AirAsia kembali kepada Tune Air, yang akan memindahkan pula 20.5 peratus atau 685,142,000 saham biasa dalam MAS kembali kepada Khazanah.

Transaksi ini akan dijalankan berasaskan kepada nisbah pertukaran 2.05 berasaskan harga pada masa pertukaran itu diumumkan pada Ogos 2011. MAS ketika itu RM1.60 sesaham dan AirAsia pada RM3.95. Tiada wang tunai bertukar tangan, kata cabang pelaburan kerajaan itu.

Satu perkara yang pasti ialah perjanjian pertukaran saham itu melegakan majoriti daripada 26,000 tenaga kerja MAS. Menurut laporan, kerajaan menimbang secara serius mengenai pertukaran saham itu kerana kritikan berterusan pekerja MAS, dengan ramai daripada mereka tidak rela AirAsia menguasai pegangan besar dalam MAS.

Malah bisik-bisik sebelum ini, pekerja MAS yang kebanyakannya tinggal sekitar ibu kota, Shah Alam, Petaling Jaya, Subang dan Sepang tidak menyokong usaha ini.

Mereka membantah dan menentang secara senyap dan khabarnya akan diterjemahkan melalui undi pada pilihan raya umum ke 13 nanti.

PERSOALANNYA APAKAH DENGAN PEMBATALAN BALIK PERTUKARAN SAHAM INI MENJAMIN PEKERJA MAS YANG DIKATAKAN RAMAI MENYOKONG PEMBANGKANG AKAN MENGUNDI MENYOKONG BARISAN NASIONAL?

Dan jika sebelum ini keputusan dibuat atas dasar perniagaan apakah wajar pembatalan pertukaran saham ini dilakukan kerana sebab-sebab politik?

Tujuan sebenar inisiatif yang dimulakan sembilan bulan lepas adalah antara pelbagai inisiatif bagi membantu meningkatkan MAS, yang prestasi kewangannya merosot sejak dua tahun lepas.

Walaupun tanpa pertukaran saham, kerjasama itu masih boleh berjalan disebabkan oleh sinergi yang besar yang diperoleh apabila kedua-dua syarikat penerbangan bekerjasama.

Saham MAS dan AirAsia, dihentikan dagangan semalam semantara menunggu pengumuman pada harga terakhir mereka yang diniagakan masing-masing pada RM1.22 dan RM3.33. Apabila perjanjian itu diumumkan pada 9 Ogos, AirAsia didagangkan pada RM3.95 sesaham manakala MAS pada RM1.60.

Menurut Khazanah Nasional : “Selepas lapan bulan membuat penilaian, pemegang saham bersilang menjejaskan usaha pengurusan untuk memulihkan MAS. Pemegangan saham bersilang itu berniat baik untuk menjajarkan kepentingan ekonomi pemegang saham utama MAS (Khazanah) dan AirAsia (Tune Air)," kata cabang pelaburan kerajaan itu dalam satu kenyataan.

Setelah gagal mendapat sokongan pemegang kepentingan untuk meneruskan usaha sama itu, Khazanah berkata pihak terbabit bersetuju untuk menukar semula pemegang saham bersilang dan kembali kepada struktur asal pemegangan saham utama kedua-dua syarikat.

Dalam makluman berasingan kepada Bursa Malaysia, Tan Sri Tony Fernandes dan Datuk Kamarudin Meranun (kanan) meletak jawatan sebagai anggota lembaga pengarah MAS manakala Datuk Mohamed Azman Yahya meletak jawatan sebagai anggota lembaga pengarah AirAsia.

Pada Ogos 2011, Kerangka Kerja Usaha Sama Komprehensif (CCF) diwujudkan bagi membolehkan MAS, AirAsia dan AirAsia X meneroka peluang bekerjasama dalam pelbagai bidang, bagi memanfaatkan kecekapan teras masing-masing dan mengoptimumkan kecekapan.

Sebagai sebahagian daripada CCF itu, Khazanah dan Tune Air menjalin perjanjian pertukaran saham bagi menjajarkan kepentingan pemegang saham utama MAS dan AirAsia, yang sekaligus akan mengukuhkan potensi kerjasama berkenaan.

Di sebalik keputusan berani dan terbuka ini, apakah yang akan berlaku selanjutkan kesan pembatalan cadangan pertukaran saham antara syarikat penerbangan perkhidmatan premium negara dan syarikat penerbangan tambang rendah itu?

Yang pasti kebimbangan pekerja yang tidak puas hati kini dapat dilegakan malah mungkin akan menghapuskan perasaan bahawa MAS akan "diikat" selain memberi manfaat kepada pihak lain.

Kini, selepas tali yang mengikat mereka dalam usaha sama yang tidak dapat diterima itu, MAS perlu bekerja keras untuk membantu memulihkan semula syarikat penerbangan negara itu.

Dan, mereka wajar mendengar arahan lantang Pengarah Urusan Kumpulan Ahmad Jauhari Yahya: "Ia mengenai kelangsungan hidup dan memenangi semula hati pelanggan." Mereka perlu membantu beliau menangani kerugian yang dialami Malaysia Airlines dan menjadikan syarikat penerbangan itu sebagai pilihan utama pengguna.

Bagi AirAsia, ia perlu kekal kompetitif dan menyaingi banyak syarikat penerbangan tambang rendah lain. Jika ia dapat mengekalkan tambang rendah, tahap perkhidmatan tinggi namun menguntungkan, ia patut terus menjadi model ikutan syarikat penerbangan tambang rendah lain.

Walaupun cadangan pertukaran saham itu tinggal sejarah, kedua-dua syarikat penerbangan nasional itu masih boleh bekerjasama. Mereka tidak perlu menenggelamkan perniagaan satu sama lain memandangkan mereka dalam segmen perniagaan yang berbeza-- satu perkhidmatan premium dan satu lagi kos rendah.

Mereka boleh bekerjasama dalam pelbagai cara seperti pemerolehan bersama komponen dan alat ganti pesawat untuk penjimatan. AirAsia juga boleh membaik pulih pesawat di kemudahan penyelenggaran, pembaikan dan baik MAS bagi menjimatkan pengeluaran tukaran asing.

Berdasarkan pengalaman lalu, banyak bidang yang mereka boleh menjalin usah sama tanpa perlu memiliki saham satu sama lain atau mempunyai wakil dalam lembaga pengarah.

Pendek kata, kedua-dua MAS dan AirAsia patut tahu dan patut buat apa yang mereka boleh lakukan yang terbaik -- memenuhi pesawat masing-masing dengan pelanggan yang berpuas hati. Mereka perlu tunjukkan "Malaysia Boleh".

 Pengarah Tune Air Kamarudin berkata sejak CCF dilancarkan, terdapat kemajuan yang baik dalam memperkukuh usaha sama terbabit.

 "Walaupun pertukaran saham itu dibatalkan, usaha sama sejak lapan bulan lepas telah merapatkan MAS dan AirAsia. Sepuluh tahun tanpa usaha sama dan persaingan tidak perlu antara kami, sudah berakhir dan kami kini dapat memberi tumpuan terhadap pasaran dan teras kecekapan kami." katanya dalam kenyataan berasingan.

Susulan pengembalian semua perjanjian pertukaran saham itu, AirAsia, AirAsia X Sdn Bhd dan MAS, menjalin Perjanjian Usaha Sama Tambahan (SA) semalam untuk meneroka bidang kepentingan bersama bagi merealisasikan kecekapan dan penjimatan.

SA akan memberi tumpuan kepada bidang khusus dan pada masa yang sama terus mematuhi semua undang-undang antikepercayaan berkaitan, kata AirAsia dalam kenyataan lain.

Pemeteraian SA ini juga merupakan sebahagian dariapda persediaan oleh tiga syarikat penerbangan terbesar Malaysia untuk memenuhi cabaran Langit Terbuka Asean yang berkuat kuasa pada 2015.

Untuk maklumat lanjut, baca di sini, di sini & di sini.

(Sumber – Bernama)

1 comment:

  1. Pertukaran saham sudah dibatalkan dan bila pula mahu dibuat rombakan besar-besaran keatas pengurusan dan pengarah Khazanah dan sekutunya sebab kadang-kadang tidak semestinya sebarang keputusan yang dibuat boleh mengembirakan semua orang. Sudah tiba masa nya kerajaan mengambil tindakaan keatas mereka-mereka ini yang bertindak mencari untung atas angin hingga hampir menjurumuskan kehancuraan MAS di persada anatabangsa walau apa pun alasan mereka berikan.

    Dengarlah suara rakyat dan pekerja MAS , tukarkan mereka walau apa alasan sekali pun.

    ReplyDelete