Tuesday, September 27, 2011

DAP, MCA, GERAKAN TAKUT HANTU, UMNO JANGAN TURUT MENGGIGIL...


(Bahagian Pertama)
Kalau Sudah ‘Hati Cina’, Ia Tetap ‘Hati Cina’...

Gara-gara kenyataan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bahawa Kelantan akan melaksanakan hukum Hudud, ramai kini ‘takut hantu’.

DAP, MCA, Gerakan dan sebahagian pemimpin UMNO boleh diibaratkan sebagai ‘budak kecil takut hantu’.

Kenapakah MCA dan Gerakan mahu mengikut rentak PAS yang cuba menarik perhatian pengundi khususnya di Kelantan selepas ia malu besar akibat ‘perbuatan Mat Sabu’?

PAS memainkan hukum Hudud kerana ia tersepit dengan slogan Negara Kebajikan yang kini tidak mendapat sokongan ramai pemimpin PAS yang masih mahukan Negara Islam.

Hukum Hudud yang dimainkan oleh PAS hanya semata-mata gimik pilihan raya kerana PAS tahu ia banyak halangan. Selepas pilihan raya PAS akan cari auta baru untuk menyalahkan Kerajaan Pusat seperti sebelum ini apabila gagal dilaksanakan.

Baik juga isu Hudud ini ditimbulkan kerana semakin jelas pemimpin Cina dalam Barisan Nasional yang dikatakan sekutu UMNO itu sebenarnya memainkan ‘politik ugut’ selePAS mereka ‘takut hantu’.

Jika sebelum ini kita hanya syak tetapi terserlah sudah ‘warna sebenar’ MCA dan Gerakan. Kalau dah ‘hati Cina’, ia tetap ‘hati Cina’ walau dalam apa juga parti yang dianuti!

Belum apa-apa MCA mengatakan ia sanggup berpisah dengan sekutu lamanya, UMNO, jika parti Melayu itu melaksanakan perundangan Islam itu.

Presidennya, Datuk Seri Chua Soi Lek yang terkenal dengan video panasnya mengatakan jika UMNO mahu melaksanakan hudud, MCA tidak mahu menjadi sebahagian daripadanya.

"Apa yang jelas ialah MCA menentang hudud," katanya dengan tegas.

Begitu juga dengan Gerakan, Timbalan Presiden Gerakan Datuk Chang Ko Youn apabila turut mengugut dengan mengatakan kerjasama politik Gerakan dengan UMNO tidak dapat dipertahankan dan mungkin berakhir. jika hasrat melaksanakan Hudud diteruskan.

Benar kata Tun Dr Mahathir Mohamad Santu lalu bahawa kenyataan seperti itu tidak sepatutnya dikeluarkan kerana ia tidak menguntungkan BN.

Sepatutnya, MCA dan Gerakan kena faham bahawa kalaupun dilaksanakan, ia sebahagian daripada perkara yang menjadi janji PAS dan UMNO sendiri menyetujuinya untuk dilaksanakan di Kelantan.

Semalam, Nik Abdul Aziz berkata hukum hudud itu akan dilaksanakan di Mahkamah Syariah di Kelantan walaupun mendapat tentangan daripada DAP.

Pemimpin kanan DAP dilaporkan akan meletakkan jawatan beramai-ramai sekiranya terdapat usaha meletakkan matlamat menjadikan negara Islam atau melaksanakan hukum Hudud di negara ini.

Kini kita akan dapat menyaksikan sejauh mana pemimpin DAP akan bermain wayang kerana hukum hudud yang mahu dilaksanakan di Kelantan sama sekali tidak kena mengena dengan masyarakat bukan Islam.

Kerana itu, MCA, Gerakan atau juga DAP tiada sebab membantah undang-undang Islam itu dilaksanakan.

Wajar sekali jika Nik Aziz menyifatkan DAP seperti "budak-budak kecil takutkan hantu" sedangkan hukum hudud sebenarnya lebih adil dan tidak membabitkan golongan bukan Islam.

"DAP nak keluar (gabungan pembangkang) PASal apa? Hudud untuk orang Islam dan apa hubungan dia (DAP) dengan orang Islam," tanya beliau di kediaman Menteri Besar di Kota Bharu semalam.

Ikut Sambungan Bahagian Kedua

1 comment:

  1. ELOKNYA UMNO JANGAN CAMPUR LAGI. JANGAN MUDAH JERUMUS. ADA JERANGKAP SAMAR TUUUU.

    ReplyDelete