Monday, May 9, 2011

PILIHAN RAYA OH PILIHAN RAYA...JANGAN 11.11.11

Sebahagian daripada 500 wakil daripada pelbagai NGO yang berhimpun membantah agenda untuk menjadikan kristian sebagai agama rasmi di negara ini di perkarangan Masjid Hadhari, Besut, Terengganu. 8 Mei 2011. Gambar Utusan.

Tun Dr Mahathir Mohamad menyuarakan pandangannya semalam bahawa Datuk Seri Najib Razak hanya wajar mengadakan pilihan raya umum tergempar tahun depan.

Ini bermakna tahun ini tidak sesuai. Sama ada dalam masa terdekat atau tarikh keramat 11 November 2011 tidak memungkinkan. Itu pendapat Dr Mahathir.

“Ia (pilihan raya umum) tidak harus diadakan tahun. Bagaimanapun terpulang kepada Perdana Menteri, kadangkala saya terlupa bahawa saya bukan lagi Perdana Menteri,” kata beliau kepada pemberita di Kuala Lumpur semalam.

Dr Mahathir berpendapat, pilihan raya umum wajar diadakan tahun depan kerana perpecahan kaum di negara ini semakin tebal.

Dalam ucapannya kepada Umno Selangor, Najib baru-baru ini membayangkan pilihan raya umum semakin hampir.

Hari ini kata bekas Perdana Menteri itu, persekitaran semasa - perpecahan kaum tidak pernah berlaku ketika beliau menjadi perdana menteri.

“Saya merasakan rakyat berpecah, perpecahan kaum berada di kemuncak.Pada masa lalu, kaum Cina tiada masalah dengan BN, pada 1999, meskpun (insiden) mata lebam Anwar, pembangkang mendapat sokongan Melayu, tetapi rakyat Cina menyokong BN. Kita masih ada dua pertiga ketika itu,” katanya.

Barisan Nasional (BN) berhadapan dengan kekalahan terburuk dalam sejarah pilihan rayanya tiga tahun lalu dengan kehilangan majoriti dua pertiga di Parlimen dan tambahan empat negeri.

Bekas perdana menteri ini berkata, beliau risau dengan perpecahan di kalangan rakyat buat masa ini yang teruk berbanding masa-masa lalu.

Katanya, kerajaan mempunyai masa. “Saya fikir ia boleh berlanjutan sehingga 2012,” katanya.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pula meramalkan pilihan raya umum kemungkinan diadakan sebelum Ramadan ini.

No comments:

Post a Comment