Saturday, March 5, 2011

Dakwaan Ummi Hafilda – Kenapa Anwar Berdiam Diri?

Anwar Ibrahim tidak wajar berdiam diri dan tidak menjawab pendedahan Ummi Hafilda Ali mengenai 'rahsia besar' beliau.

Jika ia suatu berupa fitnah, DatukSeri Anwar perlu menyangkalnya. Jika perlu jawab, jawablah dan jika perlu saman-samanlah.

Setidak-tidaknya Anwar boleh mohon injuksi supaya Ummi Hafilda tidak boleh memperkatakan mengenainya.

Ia kini menjadi sesuatu yang membebankan pemimpin pakatan pembangkang itu dan janganlah berdalih dengan mengatakan Ummi Hafilda dibayar untuk berkempen memburuk-burukkan namanya.

Kenyataan itu pula dibuat pada pilihan raya kecil Kerdau yang akan berlangsung esok.

Ummi Hafilda mendedahkan banyak perkara mengenai Anwar sejak sekian lama. Sebelum ini pun Ummi Hafilda pernah menggemparkan negara kerana mendedahkan salah laku Anwar pada 1997 sambil merayu abangnya, Azmin yang kini Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) pulang ke pangkal jalan dan bertaubat.

Ummi Hafilda, berani membuat seruan itu dengan alasan setelah melihat banyak hipokrasi, penyelewengan, pembohongan serta salah laku melibatkan abangnya itu.

Menurutnya, adalah menjadi tanggungjawabnya sebagai adik yang secara tidak langsung tahu rahsia-rahsia di dalam lingkungan mereka untuk memperbetulkan keadaan agar tidak terus menanggung dosa.

'Jangan tipu rakyat, jangan tipu bangsa sendiri. Wahai Azmin pulanglah ke pangkal jalan. Bertaubatlah sekurang-kurangnya takutlah pada Allah, malulah kepada para malaikat. Kepada Anwar dan Wan Azizah (Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail) juga saya pohon perkara yang sama. Bagaimana hebatnya kita sekalipun, Allah mengetahui kebenaran. Jangan nanti mereka ditimpa bala semasa di dunia lagi. Perjuangan saya tidak akan berhenti setakat ini sahaja,”, demikian tegas Ummi Hafilda.

Amat jelas Ummi Hafilda mengotakan janjinya untuk mendedahkan ‘keburukan Anwar’ dan ‘persekongkolan Azmi’ dan pastinya ia adalah beban kepada Ketua Pembangkang dan Timbalan Presiden PKR itu.

Yang penting mereka menafikannya jika tidak benar.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam berkata Anwar sepatutnya menangkis dakwaan yang dilemparkan terhadapnya sekiranya ia disifatkan sebagai fitnah.

"Sewajarnya kalau Anwar berpendapat ini satu pembohongan atau fitnah...dia jawablah dan kata ini adalah satu fitnah.

"Ummi sendiri pastinya ada pengalaman, ada sejarah dan dia ada hubungkait dengan Azmin Ali (Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat). "Apa yang di sebut pastinya ada asas-asas tertentu, ada sebab dia beritahu...jadi beban (tanggungjawab beri penjelasan) itu kepada Anwar," katanya di Temerloh semalam.

Muhyddin menyatakan perkara itu mengulas mengenai tunduhan Anwar bahawa Umno dan Barisan Nasional (BN) membayar Ummi Hafilda untuk berkempen dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau.

Menariknya, kelmarin, Anwar dan Ummi Hafilda masing-masing berada di ‘padang’ apabila berceramah di kawasan berdekatan iaitu di Rumpun Makmur di Temerloh.

Persoalannya berapa lama lagi Anwar akan berdiam diri? Atau berdiam itu bermakna Anwar takut menafikannya, bimbang Ummi Hafilda akan mendedahkan banyak lagi perkara?

No comments:

Post a Comment