Wednesday, October 27, 2010

Tahniah Datuk Che Mohd Hashim Abdullah

Timbalan Ketua Setiausaha (Perancangan) Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Che Mohd Hashim Abdullah dilantik sebagai Ketua Setiausaha kementerian yang baru mulai 11 November depan, kata Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Sidek Hasan.

Che Mohd Hashim, 56, akan menggantikan Datuk Mohd Mokhtar Ismail yang akan bersara pada 10 Nov.

Sidek berkata pelantikan Che Mohd Hashim dibuat berdasarkan pengalaman dan pengetahuan luasnya dalam bidang pembangunan industri dan keusahawanan.

"Saya percaya pengalaman luas dan pengetahuan yang dimiliki oleh Che Mohd Hashim akan membolehkan beliau mengetuai penjawat awam di Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani untuk melaksanakan secara berterusan proses-proses transformasi dalam sektor pertanian secara terancang, bersepadu dan menyeluruh, serta memastikan kejayaan industri pertanian sebagai salah satu jentera penting kepada pertumbuhan ekonomi negara," katanya dalam satu kenyataan.

Che Mohd Hashim berkelulusan Sarjana Sains Politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia dan Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Pengajian Asia Tenggara dari Universiti Malaya.

Beliau memulakan karier dalam Perkhidmatan Awam sebagai Pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur pada 2 April 1980 dan menyertai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik pada 9 Jan 1984.

Beliau dilantik sebagai Timbalan Ketua Setiausaha (Perancangan) mulai 1 Jan tahun ini.

Beliau telah memegang pelbagai jawatan termasuk Timbalan Ketua Setiausaha (Usahawan) Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (2007-2009); Timbalan Ketua Setiausaha (Pembangunan) Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (2007).

No comments:

Post a Comment