Sunday, October 31, 2010

BAKAR BENDERA BN & UMNO INSIDEN KECIL?

Polis jangan biarkan perbuatan membakar bendera ini dianggap halal kerana ia akan menjadi ikutan. Bagaimana pula kalau pihak BN dan UMNO mengambil tindakan membalas dendam membakar bendera PAS? Apa kemungkinan-kemungkinanya? Tidak keterlaluan jika saya katakan kalau perbuatan ini dibiarkan, akan berlaku pula perbuatan membakar bendera negeri dan Malaysia pada masa akan datang.

Kata-kata saya ini bukan mahu mencabar polis atau Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar.

Tidak sekali-kali. Saya bukan kaki demonstrasi atau bantah polis.

Cuma memberikan sedikit pandangan terhadap kenyataan Ismail.

Di Gua Musang hari ini, Ismail berkata ada beberapa insiden kecil di Galas yang dapat polis kawal dan polis telah jalankan siasatan.

Menurutnya, insiden kecil itu termasuk kejadian di mana bendera telah dibakar oleh mereka tidak bertanggungjawab. Kejadian itu masih dalam siasatan polis.

Khamis lalu, dilaporkan terdapat insiden membakar bendera Barisan Nasional (BN) dan UMNO pada awal pagi berkenaan di Kampung Lembaga, yang dipercayai didalangi oleh jentera PAS dari luar yang berkempen untuk pilihan raya kecil itu.

Saya ulangi, bakar bendera BN dan UMNO!Apakah kejadian ini boleh dianggap insiden kecil hanya kerana tidak melibatkan nyawa dan harta benda?

Apakah bendera yang menjadi lambang kepada parti yang memerintah negara ini dianggap kecil? Bukankah bendera itu menunjukkan maruah dan kuasa?

Apakah hanya dengan membakar bendera Malaysia sahaja boleh dianggap insiden besar?

Setahu saya bendera adalah lambang paling penting sesebuah organisasi dan negara. Jika ada pihak yang berani membakarnya, mereka melakukan kesalahan besar dan mencabar pihak yang memiliki atau menjunjung bendera berkenaan.

Polis tidak wajar menganggapnya sebagai kesalahan kecil.

Lagipun, polis jangan biarkan perbuatan seperti itu dianggap halal kerana ia akan menjadi ikutan. Bagaimana pula kalau pihak BN dan UMNO mengambil tindakan membalas dendam membakar bendera PAS? Apa kemungkinan-kemungkinanya?

Saya tekankan perkara ini kerana jika bendera BN dan UMNO boleh dibakar, tidak keterlaluan untuk saya katakan, akan berlaku perbuatan membakar bendera negeri dan Malaysia pada masa akan datang.

Mungkin bagi penyokong PAS dan pemimpinnya melihat perbuatan itu sebagai tidak ada apa-apa. Sikap ini tidak menghairankan kerana di Stadium Bukit Jalil pada perlawanan akhir Kelantan-Negeri Sembilan, penyokong Kelantan turut mengibarkan bendera PAS.

Hanya kerana bolasepak, tindakan tidak wajar diambil terhadap mereka yang menjadikan gelanggang bolasepak sebagai ‘gelanggang mengibarkan bendera politik’?

Saya mohon polis atau Ismail sendiri jangan menganggap kejadian bakar bendera itu kecil.


Siasat dan hukum mereka yang melakukan perbuatan membakar bendera itu sebagai 'pengajaran dan pencegahan' perkara itu berulang.

Tolonglah...bendera besar maknanya kepada BN dan UMNO – parti yang memerintah negara ini dan parti yang menegakkan Jalur Gemilang sejak 1957 dan kemudian ditambah bintang dan jalurnya pada 1963.

No comments:

Post a Comment