Monday, March 8, 2010

ANWAR, TOLONG JANGAN GANGGU DR M

Sudah-sudahlah Anwar.

Janganlah nak kacau dan cari gaduh lagi dengan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Apa yang Dr Mahathir tidak buat untuk menaikkannya. Daripada menjadi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO hinggalah Timbalan Perdana Menteri.

Ramai kawan-kawan Dr Mahathir, termasuk Tun Musa Hitam, Tan Sri Sanusi Junid, pernah berkecil hati dengan beliau kerana melebihi Anwar dalam banyak perkara.

Malah, suatu ketika Dr Mahathir boleh memarahi ‘orang yang beliau sayangi’ kerana Anwar, khsususnya ketika surat Umi Hafilda mula berlegar di kalangan pemimpin UMNO.

Saya juga antara orang pertama yang menerima salinan surat berkenaan! Saya pernah menulis dalam satu kolum di akhbar Harian Watan mengenai perkara ini yang menyebabkan Datuk Mohd Najib Razak (kini Datuk Seri) yang ketika itu Menteri Pelajaran berang dengan saya.

Akibat kolum itu saya dipanggil Najib di pejabatnya di Kompleks Kerajaan Damansara dan kami ‘bertengkar’ hingga Najib mengugut untuk menyaman saya.

Itupun kerana Najib dan saya mahu pertahankan Anwar! Segalanya kembali pulih selepas Najib memahami tujuan saya.

Kepada Anwar, pandang dan renungkanlah nasib diri. Jangan kerana tidak lagi memakai baju putih (kadangkala sedikit lusuh) dan mengajar di Yayasan Anda, Anwar menjadi bongkak.

Sewajarnya selepas naik begitu cepat dan menikmati kekayaan yang rasanya tidak pernah beliau impikan pada 1970an dan 1980an, tiba-tiba Anwar menjadi ‘riak’ pada awal 1990an.

Bukan Dr Mahathir sahaja yang susah, kami di Berita Harian pada 1980-an dan 1990-an pun susah kerana Anwar.

Dan saya akui, banyak juga kerja untuk Anwar terpaksa saya lakukan ketika di Berita Harian.

Ingatlah tentang isu Carcosa dan ucapan beliau pada satu kursus Pemuda UMNO di Port Dickson. Isunya bukan apa sangat tetapi menjadi tajuk utama di Berita Minggu (saya masih simpan keratan itu).

Anwar menjadi tumpuan kerana ‘menyerang’ Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj (Perdana Menteri pertama yang ketika itu masih hidup).

Malah, banyak petang juga saya menjawab panggilan Anwar bertanya berita apa mengenai beliau yang akan dimuatkan di Berita Harian keesokan harinya.

Beliau mungkin sudah membuat panggilan kepada orang lain yang menyokongnya di Berita Harian tetapi saya antara yang menjadi ‘rujukannya’ dalam beberapa hal.

Malah, ketika menjadi Menteri Pertanian, apabila timbul isu RM2 juta yang disumbangkan oleh Genting kepada Pemuda UMNO, Anwar sanggup menaiki kereta saya - Fiat 132 dengan no daftar WW1385 – dari pejabatnya ketika itu di Wisma Pertanian hingga ke rumahnya di Petaling Jaya – bagi menjelaskan apa yang sebenarnya berlaku.

Esoknya, Allahyarham Megat Junid Megat Ayob (Datuk Seri) membuat penafian di Berita Harian, hasil daripada perbincangan saya dengan Anwar.


Macam-macam lagilah ‘bantuan’ saya kepada beliau ketika menjadi Ketua Pemuda UMNO. Namun selepas beliau menjadi Menteri Pelajaran, hubungan kami mula renggang.

Namun, saya memerhatikan, Dr Mahathir semakin erat dengan beliau dan tidak adil untuk beliau memburuk dan menuduh Dr Mahathir berbagai.

Oleh kerana Dr Mahathir mempunyai prerogative untuk melantik beliau – bermula dengan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri hinggalah Timbalan Perdana Menteri (termasuk Menteri Kewangan), maka sedarlah pemecatan terhadapnya juga boleh dibuat oleh Perdana Menteri.

Tidak jauh bezanya antara digugur dengan dipecat. Tetapi dalam konteks Anwar, beliau dipecat kerana kes-kes yang diakibatkan oleh beliau sendiri.

Saya tidak hairan kalau jika mahkamah Persekutuan membuat keputusan hari ini bahawa pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada jawatan timbalan perdana menteri dan menteri kewangan pada 2 September 1998 adalah sah. Malah, ia dicapai sebulat suara oleh Mahkamah Persekutuan hari ini.

Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff berkata Yang di-Pertuan Agong, sebagai monarki raja berpelembagaan akan bertindak atas nasihat perdana menteri dan kabinet bagi membatalkan pelantikan berkenaan.

Menurut Alauddin, hakim tidak sangsi bahawa perdana menteri telah menasihatkan yang di-Pertuan Agong untuk membatalkan pelantikan Anwar.

Jelas keputusan yang dibuat oleh Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri bukan bersaorangan kerana Kabinet dan Yang di-Pertuan Agong telah dirujuk.

Jika selama ini Anwar meminta orang ramai menghormati mahkamah dan menggunakan mahkamah untuk menegakkan keadilan, apabila Mahkamah Persekutuan membuat keputusan, Anwar juga perlu hormatinya.

2 comments:

  1. Hamba dengar dari TS Musa Hasan sendiri. Semasa semua orang dok kutuk dan meluat marah Tun M atas tuduhan Anuwar mengatakan beliau mengkhianatinya; Tun M masih lagi berpesan padanya ".... tapi jangan naya Anuwar tu tahu...."

    Maknanya Anuwar ni jenis? Tak berterima kasih ? Tak bersyukur ? Khufur Nikmat ?

    Hamba pun tak faham.

    ReplyDelete
  2. Tuan,
    Hari ini Anwar sudah sampai ke tahap 'bangsat'. Dia bukan saja menjual melayu kepada bukan melayu tapi juga turut menjual agama Islam yg suci itu. Manusia jenis apakah Anwar ini ? Tidak sepatutnya ada ruang kasihan padanya. Anwar akan terus merosakkan bangsa dan agama jika dibiarkan berbuat sesuka hatinya.
    Di mana perginya ulama , pak kiyai dan agamawan di Malaysia ? Adakan solat hajat secara besar-besaran , minta petunjuk dari Allah untuk menyelamatkan Melayu dan Islam di Malaysia ini.

    ReplyDelete