Tuesday, February 9, 2010

TANGGUH GARA-GARA MOHON HAKIM TARIK DIRI

Kes Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Tinggi ditangguh hingga hari ini untuk dengar permohonan supaya hakim dilucut.

Semalam, Mahkamah Tinggi dijadual mendengar keterangan Mohd Saiful Bukhari Azlan dalam pemeriksaan balas oleh pembelaan selepas pendakwaan selesai menjalankan pemeriksaan utama Jumaat lalu.

Anwar, 63, Penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Ahli Parlimen Permatang Pauh, didakwa meliwat Mohd Saiful, 25, di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Dia didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan boleh dihukum penjara sehingga 20 tahun dan disebat jika disabit kesalahan. Persoalannya bagaimana jika permohonan itu ditolak?
Perbicaraan kes liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sepatutnya disambung semalam.

Bagaimanapun perbicaraan terhadap Anwar sebagai tertuduh ditangguhkan sehingga hari ini bagi mendengar permohonan ketua pembangkang itu supaya Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah menarik diri daripada mendengar kes itu kerana dianggap berat sebelah.

Peguam Karpal Singh, yang mewakili Anwar, membuat permohonan itu berdasarkan keputusan hakim berkenaan berhubung dua artikel yang diterbitkan Utusan Malaysia yang disifatkannya sebagai mempunyai elemen berat sebelah.

Hakim Mohamad Zabidin kemudiannya menyoal Karpal Singh tentang bila pihak pembelaan mahu mahkamah mendengar permohonan itu, sama ada pada petang ini atau pagi esok.

Peguam Cara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden, yang mengetuai pihak pendakwaan, pula berkata perbicaraan kes itu sepatutnya diteruskan hari ini sementara pihak pendakwaan memfailkan afidavit jawapan terhadap permohonan Anwar.

Mahkamah kemudian memutuskan untuk mendengar permohonan itu pagi esok bagi memberi peluang kepada pendakwaan memfailkan afidavit berkenaan.

Terdahulu, Karpal Singh berhujah bahawa mahkamah perlu mendengar permohonan itu terlebih dahulu sebelum meneruskan perbicaraan kes Anwar dan berkata pihak pembelaan tidak mempunyai niat untuk melengah-lengahkan prosiding malah bersedia menjalankan pemeriksaan balas terhadap saksi pertama pendakwaan, iaitu pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan.
Beliau juga berkata anak guamnya berhak mendapat satu perbicaraan yang adil selaras dengan peruntukan mengikut Artikel 5(1) Perlembagaan Persekutuan.
Perbicaraan kes liwat yang menarik perhatian ramai termasuk wakil media luar negara itu bermula Rabu lalu (3 Februari) iaitu 18 bulan setelah Anwar dihadapkan ke mahkamah buat kali pertama pada 7 Ogos 2008.
Baca juga analisis berikut:

GEMPAR - KENAPA DITANGGUH LAGI?

Sumber : http://parpukari.blogspot.com/( Monday, February 8, 2010)

Menurut The Unspinners pasukan peguambela sepatutnya memulakan 'cross examination' atau sesi pemeriksaan balas saksi hari ini, seba itu ramai pemimpin PKR yang turun kerana mereka tidak sabar untuk mendengar perbicaraan hari ini, tujuan mereka untuk mencari kelemahan kes ini.

Malang sekali, hajat mereka tak kesampain apabila Peguambela CIFUT BABI iaitu Karpal Singh datang lewat dan minta untuk hakim ditukarkan!

Kalau dilihat alasan Karpal ni adalah tidak kuat dan semua orang tahu Utusan Malaysia hanay melaporkan apa yang dibicarakan di Mahkamah. Kenbanyakan pemimpin Pakatan Pembangkang terutama DAP dengan sengaja menyalahkan Utusan atas tujuan Politik.

Kalau nak dikutkan dengan laporan dan fitnah yang dilakukan oleh portal dan bloggers Pakatan Pembangkang adalah lebih teruk lagi namun tiada sesiapa pun bising! Kenapa mereka minta supaya Hakim tersebut ditukarkan?

Bila terjadinya perkara sebegini maka ianya menimbulkan pertanyaan, apakah pihak Peguambela belum bersdia lagi untuk melakukan 'cross examination'? Dan ada juga yang percaya bahawa Peguambela percaya kepada segala testimoni yang diberi Saiful! Apa yang diceritakan Saiful adalah benar dan tepat memang susah hendak disangkal lagi!

Sememangnya Pendakwaraya dari awal lagi sudah pun membentangkan segala bukti dan hujah tentang kes ini, maka apa lagi yang menjadi penghalang untuk peguambela menangguhkan kes ini, tidak lain dan tidak bukan adalah kerana mereka tidak tahu bagaimana lagi untuk memusing atau memutar belit lagi akan kes ini!

Segala cerita mengenai KONSPIRASI TEORI dan macam-macam teori lagi sudah tidak boleh jalan lagi, pihak peguambela tahu yang mereka tidak cukup hujah untuk lawan kes ini dari aspek undang-undang, ingat Karpal dan kawan-kawannya bukan calang-calang peguam!

Mereka juga tahu kali ini Pendakwaraya sudah cukup bersedia menghadapi segala macam persoalan dari pihak Peguambela, ketakutan paling besar mereka adalah sekiranya pihak pembela terperangkap dalam segala macam perangkap yang telah dipasang oleh Pendakwaraya, kalau silap tanya soalan nanti takut semakin terbongkarlah kemungkaran Anwar!

Sesungguhnya pihak peguambela sudah tak tahu nak buat apa sekarang ni selain dari menangguhkan kes ini, mereka juga mengetahui segala bukti baik dari segi forensik mahupun bukti nyata serta segala hujah yang menyokong Pedakwaraya adalah kuat!

Hanya satu sebab untuk tangguhkan kes ini, mereka cuba menghidupkan gerakan Reformasi dan sekaligus untuk menimbulkan kekacauan supaya rakyat menjadi rimas, mereka sanggup lakukan apa saja demi untuk mengelakkan kes ini dari diteruskan! Inilah wajah sebenar CIFUT BABI AND THE GANG!

No comments:

Post a Comment