Thursday, July 16, 2009

POKET MAKIN MENIPIS...

Nasib baik lepas pilihan raya kecil Manek Urai.

Kalau tidak berpeluh-peluh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed bersilat.

Rakyat di seluruh negara akan mula merasai kesan kenaikan tambang teksi dan bas mulai Ogos ini.

Bermakna - yang rasa boleh enjoy sikit ketika ini terpaksa kurangkan joli mereka kerana poket pasti kempis sikit, apalagi yang ada anak bersekolah menggunakan bas.

Yang asyik naik teksi tu, kena kurangkan makan atau naik bas sahaja jika bajet makan tidak mahu dikurangkan.

Ada hikmahnya kalau kurangkan makan atau belanja untuk barang-barang tidak begitu keperluan – badan makin sihat dan kepala kurang pening!

Pengumuman oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz hari ini mengenai kadar baru untuk tambang teksi di Lembah Klang, akan turut member kesan kepada tambang bas – bas ekspres dan bas sekolah.

Ibu bapa bersiap-siaplah mulai Ogos ini untuk membayar lebih.

Bagi teksi, kadar baru ini akan bermula dengan RM3 untuk satu kilometer yang pertama berbanding dahulu iaitu RM2.

Katanya, bagi jarak pula setiap 115 meter, kadarnya adalah 10 sen berbanding dahulu 10 sen untuk setiap 150 kilometer.

Selain itu, untuk keadaan teksi ketika tidak bergerak pula, kadarnya sekarang adalah 10 sen untuk setiap 21 saat berbanding dahulu 10 sen untuk 45 saat.

Kerajaan juga benarkan tambang bas henti-henti di Kuala Lumpur dan kawasan sekitarnya dinaikkan antara 25 sen hingga 70 sen menjadikan tambang baru antara RM1 hingga RM3.10 sen. Tambang bas mini pula naik 20 sen, bas pengantara 20 sen.

Bagi kadar tambang bas sekolah berhawa dingin dibenarkan naik sehingga 30 peratus. Kadar tambang baru bas sekolah di Semenanjung(kadar bulanan) bagi sektor bandar dibenar dinaikkan 6.33 sen, iaitu RM21.10 sekilometer pertama sekarang kepada RM27.43 sekilometer pertama.

Tambang bas ekspres dibenar dinaikkan 2 sen dari 6.5 sen sekilometer kepada 8.5 sen sekilometer mulai 1 Ogos ini.

No comments:

Post a Comment