Thursday, July 9, 2009

HADI – MELAYU MASIH DI HATINYA?

Pagi kelmarin (Selasa), secara kebetulan saya terserempak dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, di Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu, ketika ke Kuala Lumpur kerana urusan pejabat.

Saya menegurnya dan dia menyambut baik salam saya. Dalam kapal terbang Penerbangan Malaysia itu beliau duduk di depan saya dan kami tidak bertegur sapa.

Turun di lapangan terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kebetulan kami beriringan.

Saya percepatkan perjalanan dan meninggalkan Datuk Prof Alias Daud, Naib Canselor Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dan rakannya. Tujuannya adalah untuk bertanyakan sesuatu kepada Hadi.

Saya menanya beliau kenapa PAS menolak perbincangan untuk tujuan perpaduan seperti disarankan oleh UMNO?

Beliau lantas bertanya saya kerja di mana dan menuju ke mana? Saya katakan kepadanya saya penulis blog dan tinggal di Selayang.

Sambil berjalan beliau mengatakan hairan dengan sikap sesetengah orang Melayu yang menolak persefahaman sesama Melayu.

Saya dapat dengar dengan jelas perkataan Melayu bukan Islam.

Katanya lagi, kalau orang bukan Melayu boleh duduk semeja, kenapa orang Melayu sebaliknya?

Saya katakan lagi kenapa beliau sendiri menolak kerajaan perpaduan dan ‘tunduk’ kepada desakan pemimpin lain dalam PAS sedangkan beliau mulanya yang mencadangkannya?

Selain itu beliau adalah Presiden PAS dan kenapa tunduk kepada desakan sesetengah pihak dalam PAS sendiri?

Beliau merenung muka saya. Senyum tetapi tidak menjawab.

Beliau meminta diri untuk ke tandas yang kebetulan ketika itu kami betul-betul berdiri di hadapan tandas pertama pada laluan menuju ke tempat keluar KLIA itu.

Dr Alias dan rakannya menghampiri saya. “Apa dibualkan?”

Saya katakan kepada mereka soalan dan jawapan. “Berani tanya Tok Guru macam tu?” tanya rakannya.

Saya senyum dan terus melangkah.

Saya berusaha memahami jawapan Hadi khususnya perkataan Melayu yang beliau katakan. Saya tertarik dengan kata-katanya mengenai kesediaan bukan Melayu berbincang walaupun lain parti dan fahaman.

Namun persoalan tetap ada di kepala – “Hadi bercakap sebagai orang Melayu Islam atau hanya orang Islam (bukan orang Melayu) .

Saya berfikirkan sebegini dengan merujuk kepada sikap dan pandangan Musyridul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sebelum ini yang mengeluarkan kata-kata “Melayu buat apa?” atau Jadi Melayu buat apa?

Pada Nik Aziz, Melayu tidak penting tetapi Hadi lain pula sikapnya.

Apakah perbezaan mengenai Melayu ini ketara sekali dalam PAS

No comments:

Post a Comment