Tuesday, July 14, 2009

NAJIB TAKUT KE KELANTAN?

Beberapa pemimpin UMNO Kelantan berkata adalah baik jika Pak Lah dan Khairy tidak turun kempen pilihan raya.

Itu kata-kata yang dihemburkan pada musim kempen Pilihanraya Umum ke 12, Februari 2008 lalu.

Pak Lah dan Khairy dilihat akan mendatangkan banyak masalah kepada pemimpin UMNO Kelantan khususnya menjawab pelbagai tuduhan ketika itu. Dengan kata lain Pak Lah dan Khairy bagaikan liabiliti kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN) Kelantan ketika itu.

Apakah kali ini ada nasihat atau kata-kata seperti yang dilemparkan kepada Pak Lah dan Khairy yang menyebabkan Najib dan Rosmah tidak turun ke Manek Urai?

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bertanya: "Mengapakah Najib Razak tidak muncul-muncul sampai sekarang di Manek Urai ? Ini persoalan yang belum terjawab biar pun sudah dilontarkan pada penamaan calon sebelum ini.

Hari ini sudah hari pilihan raya namun Perdana Menteri tidak muncul. Sebenarnya persoalan ini bermain dibenak banyak pihak.

Harakahdaily bertanya, “Mungkinkah Najib takut dengan bayangan Altantuya sehingga tidak kelihatan di Manek Urai sehingga sekarang?”

“Ramai orang tertanya mengapa Perdana Menteri tidak kelihatan?” demikian menurut Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan, Haji Abdul Fatah Harun pada persidangan media di Markas Induk PAS kelmarin.

Banyak pihak berpendapat ketidakhadiran Najib Razak membayangkan BN menghadapi laluan sukar dan berkemungkinan kalah besar di Manek Urai. Ia turut menggambarkan pemilihan Tuan Aziz Tuan Mat seperti tidak mendapat perkenan Najib, sebaliknya calon tersebut adalah pilihan Muhyiddin.

Tidak ada sesiapa yang pasti namun, Tan Sri Muhyiddin Yassin sedang melakukan yang terbaik olehnya untuk menyampaikan mesej kepada rakyat Kelantan bahawa UMNO dan BN memang cakna kepada mereka.

Akhbar rasmi PAS, Harakahdaily memainkan berita-berita “Penyokong Umno kecewa Najib Razak tidak datang” dan “Mengapa Najib tidak muncul di Manek Urai?”

Banyak pihak berhujah ketidakhadiran Perdana Menteri membayangkan BN menghadapi laluan sukar di Manek Urai. Ia juga menggambarkan pemilihan Tuan Aziz Tuan Mat seperti tidak mendapat perkenan Najib, sebaliknya pilihan Muhyiddin. Itu kata PAS!

Perdana Menteri jelas menyerahkan tugas membawa cabaran UMNO/BN di Manek Urai kepada timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan dibantu Datuk Mustapa Mohamed,
BN dan UMNO sudahpun menyenaraikan tiga projek besar di situ:

1. Penaiktarafan projek bekalan air tandak (GFS) kepada masyarakat Kg. Bukit Budu, Manik Urai dengan perbelanjaan RM150,000. Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, projek itu memberi faedah kepada 400 penduduk di 80 buah rumah.

2. Menjadikan Manek Urai sebagai kota agropolitan moden sekiranya parti itu mendapat mandat daripada rakyat.3. Oleh kerana kawasan Manek Urai mempunyai ramai penduduk yang terbabit dalam bidang pertanian seperti penoreh getah dan pekebun kecil, kerajaan Pusat berharap pembangunan pertanian akan dilakukan secara lebih tersusun dan sistematik serta bantuan-bantuan berkaitan boleh disalurkan dengan lebih efektif.

3. Sebuah jambatan baru akan dibina menggantikan jambatan lama di Kampung Manik Urai Lama, sejurus BN memenangi kawasan itu. JKR sudah mentaksirkan kos membina jambatan baru itu nanti adalah sebanyak RM7 juta Jambatan sempit, yang hanya boleh memuatkan sebuah kenderaan pada satu-satu masa berusia lebih 40 tahun, menimbulkan kesulitan kepada penduduk kerana tiada sebarang tindakan diambil bagi memperbaikinya oleh kerajaan negeri.

4. Projek-projek kecil memenuhi keperluan rakyat semasa selain kemudahan infrastruktur asas.

Ia ujian buat Muhyiddin dan Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed.

No comments:

Post a Comment