Thursday, June 4, 2009

DR RAMZI DITUDUH MEMFITNAH WAN AHAMAD

Akhirnya selepas lebih dua minggu dibebaskan, Setiausaha Politik bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Dr Ahmad Ramzi Mohamad Zubir, 42, didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Terengganu hari ini.

Ia ada kaitan menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) berunsur ugutan kepada tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) bulan lalu.

Bagaimanapun beliau mengaku tidak bersalah terhadap empat tuduhan berhubung ugutan jenayah melalui SMS berkenaan.
Mengikut pertuduhan pertama, pada 11.21 malam 13 April lepas di E726 Jalan Kubang Parit, Kampung Kubang Parit di sini, dia didakwa melakukan ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kematian kepada Mohd Ariffin Abdullah, ADUN Paka, dengan niat hendak menyebabkan kegentaran kepadanya.

Ahmad Ramzi juga didakwa melakukan perbuatan tersebut terhadap Abdul Halim Jusoh, ADUN Permaisuri, pada tarikh, tempat dan waktu yang sama, dan juga terhadap Datuk Rosol Wahid, ADUN Ajil, pada 11.25 malam di tempat dan pada tarikh yang sama.

Untuk ketiga-tiga pertuduhan itu, Ahmad Ramzi boleh dipenjara tidak melebihi dua tahun jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan keempat pada tarikh dan tempat yang sama, antara 11.21 malam dan 11.25 malam, dia didakwa memfitnah Wan Ahamad Wan Muda dengan menghantar SMS yang mengandungi ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kematian kepada Mohd Ariffin, Abdul Halim dan Rosol, melalui laman web http://ownsmsbiz.com/v1 dengan menggunakan nombor telefon bimbit 019-9158369 milik Wan Ahamad.

Bekas Setiausaha Politik Datuk Seri Idris Jusoh itu, kelihatan tenang ketika pertuduhan dibaca terhadapnya di hadapan Hakim Mohamad Khalid Abdul Karim.

Beliau mengaku tidak bersalah dan minta dibicarakan atas empat pertuduhan berhubung penghantaran khidmat pesanan ringkas (SMS) ugutan jenayah kepada tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN) Terengganu, April lalu.

Mahkamah membenarkan Ahmad Ramzi, 37, diikat jamin sebanyak RM8,000 dan diarah menyerahkan pasport.

Hakim Mohamad Khalid menetapkan 19 Julai ini sebagai tarikh sebutan semula kes berkenaan.
Bagi kesalahan itu, Ahmad Ramzi boleh dihukum penjara selama tempoh tidak lebih dua tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

1 comment:

  1. YANG MENANTI : SELAPAS 31 MEI 2009 - OLEH MUBIN NO. 2

    WAHAHA HA HA

    ReplyDelete