Sunday, June 28, 2009

1MALAYSIA – PUJUKAN ATAU WAJIB?

(Sembang Ahad)

Saya masih tidak faham.

Datuk Seri Najib Tun Razak berkata semalam, beliau gembira kerana konsep pentadbiran 1Malaysia secara asasnya diterima oleh sebahagian besar rakyat negara ini.

Apa maksud diterima? Apakah konsep ini suatu rayuan atau bersifat pujukan semata-mata dengan seruan ‘terimalah…terimalah” Begitu?

1Malaysia seharusnya bukan rayuan sebaliknya perkara wajib dilaksanakan. Diibaratkan dengan hukum Islam, ia bukan perkara sunat tetapi wajib. Mesti dilakukan, jika tidak terbatal atau kehilangan segala pahala!

Silap haribulan, ia akan mendatangkan pula dosa dan bencana.

Kerana itu, kerajaan perlu bertegas bahawa 1Malaysia ialah konsep yang wajib diterima pakai oleh semua rakyat, bukan sebahagian rakyat Malaysia.

Persoalannya, kenapa pula 1Malaysia yang menjadi dasar penting negara perlu dijadikan konsep yang boleh ditolak sebahagian rakyat - sedangkan ia untuk perpaduan?

Pada 15 April 2009, Perdana Menteri dengan tegas mengatakan:

- Di bawah konsep Satu Malaysia ini bererti bahawa kita berdiri, kita berfikir dan bertindak sebagai bangsa Malaysia. One People. Dan kita mengambil tindakan-tindakan berdasarkan kehendak semua kumpulan etnik dalam negara kita.

- Ini bukan bererti kita mengenepikan dasar afirmatif, dasar untuk menolong kaum bumiputera asalkan dasar itu dilaksanakan dengan cara yang adil dan memberi pertimbangan kepada golongan bumiputera yang layak mendapat sesuatu pertimbangan daripada kerajaan.

- Biar kita keluar daripada cara bertindak dalam tembok etnik yang kita amalkan sejak sekian lama. Itu juga pada saya maksud konsep Satu Malaysia.

Apa jadi dengan Malaysia hari ini apabila dasar yang baik dan hanya kerana datangnya daripada Barisan Nasional (BN), ia bagaikan hanya sebagai suatu projek parti, bukannya projek nasional.

1Malaysia yang meletakkan kepentingan rakyat sebagai asas penting, sama pentingnya dengan pencapaian sama ada individu, kerajaan, syarikat atau sebagainya bertujuan menjamin kestabilan dan kemajuan Malaysia.

Apa yang dapat digarapkan daripada kenyataan Perdana Menteri semalam, kerajaan terpaksa merayu dan meminta ikhsan rakyat untuk menerima 1Malaysia.

Sedangkan hakikat sebaliknya iaitu dasar kerajaan ini perlu diterima dan diamalkan dengan baik oleh seluruh rakyat.

Juga, apabila Perdana Menteri mengatakan rakyat masih tetap memiliki keinginan untuk mengetahui secara lebih mendalam maksud dan pengertian konsep itu, ia member makna bahawa penerangan dan penjelasan mengenainya belum menyeluruh.

Sebab itu saya katakan bahawa 1Malaysia harus ‘jelira’ kepada semua rakyat.

Apakah sehingga ini penerangan dan penjelasan mengenainya belum difahami?

Apa kelemahan kementerian kerajaan, media yang dikawal kerajaan dan media bebas sehingga penjelasan mengenai 1Malaysia belum menyeluruh sedangkan ia agenda penting negara?

Atau apakah PR kerajaan tidak berkesan sehinggakan ada pihak terus meragui konsep 1Malaysia?

Masa agak suntuk untuk kerajaan berlengah-lengah menjelaskan konsep ini.

Kerajaan tidak lagi boleh menunggu untuk rakyat cuba memahami dan menghayati untuk melaksana dan menterjemahkan konsep ini dalam kegiatan seharian rakyat Malaysia.

1Malaysia perlu menjadi dasar afirmatif untuk seluruh rakyat kerana jika terlambat atau gagal, ia akan menjadi bahan ketawa dan ‘senjata untuk pembangkang’ menempelak balik kerajaan.

Najib sudah menyatakan semalam bahawa 1Malaysia mementingkan konsep perpaduan yang sejati dan tidak mahu rakyat bertindak seperti 'enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing'.

"Ini bererti kalau kita ada satu ikatan seperti ini, satu ikatan yang kukuh dan teguh, berlainan daripada ibarat kita ini seperti 'enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing', bererti kita bergerak secara bersendirian," ujar beliau.

Kata beliau lagi, analogi yang diberikannya secara jelas memperlihatkan bahawa masa depan dan segala cita-cita yang hendak dicapai mestilah bertunjangkan kepada kesatuan dan perpaduan.

Kerana itu 1Malaysia tidak boleh dijayakan hanya melalui menampal logo, menyanyikan lagu rasminya atau ucapan-ucapan menteri sahaja.

Ia perlu dihayati dan diyakini sebagai dasar teras negara untuk kemajuan, kemakmuran dan kestabilan negara.

1 comment:

  1. Salam sdra Hambali, sampai la ni booklet apa itu 1Malaysia tak terbit. masing-masing dgn definasi masing-masing. bercelaru jadinya.

    ReplyDelete