Monday, May 25, 2009

TIMBALAN MENTERI BOLEH ENGKAR ARAHAN POLIS?

Saya tertarik dengan satu ulasan pada blog www.kijang-jantan.blogspot.com yang memperkatakan mengenai Timbalan Menteri Boleh.

Menurut Kijang, beliau pening dengan kedudukan politik sekarang. Rakyat dipaksa mengikut arahan polis tetapi orang politik senang-senang dan dengan sengaja boleh langgar arahan polis.

Persoalannya, bagaimana rakyat akan menghormati polis kalau Timbalan Menteri pun tidak reti hormati arahan polis.

Jawapannya ada pada Timbalan Menteri berkenaan.

Baca posting berkenaan:

INILAH TIMBALAN MENTERI BOLEH!

Kijang pening dengan orang politik sekarang. Lebih-lebih lagi kalau dia orang kerjaan Barisan Nasional (BN). Semuanya BOLEH!

Mudahnya memberikan alasan. Dah polis katakan jangan pergi, janganlah pergi. Lagipun perhimpunan itu tiada permit polis.
Bagaimana kita mahu rakyat hormati arahan atau nasihat polis kalau seseorang yang berjawatan Timbalan Menteri kerajaan mengabai atau tidak mengendahkannya?

Walau atas apa kapasiti sekali pun, patuhilah arahan polis, apa lagi kita seorang Timbalan Menteri.

Apa kata Datuk Seri Hishamuddin Hussein, sebagai Menteri Dalam Negeri mengenai perkara ini. Jangan double standard beb!
Semalam Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M. Saravanan mempertahankan tindakannya hadir pada perhimpunan di Kuil Sri Subramaniar, Gombak, dekat sini hari ini, adalah kerana dijemput oleh World Tamil Relief (WTR).

Jika Timbalan Menteri boleh menghadiri perhimpunan tanpa permit polis, apa kita mahu katakana jika rakyat biasa turut melakukan perkara serupa pada perhimpunan lain yang hampir serupa?
Pada perhimpunan semalam, kira-kira 1,000 penyokong kumpulan pemberontak Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) berhimpun di kuil berkenaan.

Beliau memenuhi jemputan itu disebabkan rasa prihatin terhadap nasib masyarakat berketurunan Tamil di Sri Lanka.

Saravanan berkata, pada perhimpunan tersebut, beliau yang turut menyampaikan ceramah telah menyeru masyarakat di dunia supaya mendesak kerajaan Sri Lanka agar menghentikan kekejaman terhadap masyarakat berketurunan Tamil.

Perhimpunan itu sekali gus melanggar amaran polis yang dikeluarkan semalam supaya semua pihak tidak menyertai perhimpunan berkenaan kerana tidak mendapat permit.

Selain M. Saravanan, Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam dan Ahli Parlimen Teluk Intan, M. Manogaran turut hadir.

Ahli Parlimen pun boleh langgar arahan polis? Tidak hairanlah kalau sebelum ini ramai pemimpin pembangkang melanggar arahan polis kerana mereka boleh melakukan apa sahaja.

Menurut Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah, berikutan kedegilan pihak penganjur meneruskan perhimpunan tersebut, pihaknya telah membuat laporan polis terhadap WTR mengikut Seksyen 27 Akta Polis 1967.

"Jika didapati bersalah, penganjur boleh diambil tindakan mengikut Seksyen 141 kerana mengadakan perhimpunan haram dan 143 Kanun Keseksaan sebagai ahli perhimpunan haram.

"Pihak polis akan meneliti rakaman video yang diambil sepanjang ceramah diadakan itu dan akan melihat perkara itu dari sudut perundangan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.

Kelmarin, polis mengingatkan orang ramai supaya tidak menyertai perhimpunan haram bagi menyokong kumpulan pemberontak LTTE itu.

Ini kerana perhimpunan itu tidak mendapat permit polis dan mana-mana individu yang menyertainya dianggap peserta perhimpunan haram dan boleh dikenakan tindakan.

Abdul Rahim memberitahu, antara isi kandungan ceramah yang disampaikan pemimpin terbabit ialah mengutuk dasar kerajaan Sri Lanka berhubung pembunuhan beramai-ramai ke atas orang awam dan penyokong LTTE.

Beliau berkata, mengikut peruntukan Seksyen 27 Akta Polis 1967, sebarang perhimpunan yang diadakan tanpa permit polis adalah menyalahi undang-undang.

Oleh itu katanya, tindakan akan diambil mengikut Seksyen 141 kerana mengadakan perhimpunan haram dan 143 Kanun Keseksaan sebagai ahli perhimpunan haram.

Pada 20 Mei lalu, kira-kira 100 penyokong LTTE berhimpun di hadapan bangunan OSK Investment di Kuala Lumpur, bagi membantah tindakan kerajaan China yang didakwa membantu Sri Lanka dalam serangan ke atas kumpulan itu.

POSTED BY KIJANGJANTAN AT 12:37 PM 0 COMMENTS

No comments:

Post a Comment