Wednesday, May 13, 2009

DR AHMAD RAMZI BEBAS DENGAN JAMINAN POLIS

Setiausaha politik bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Dr Ahmad Ramzi dibebaskan pada jam 9.25 pagi tadi dengan jaminan polis selepas ditahan di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Kuala Terengganu semalam.

Dr Ramzi ditahan bagi membantu siasatan kes penghantaran SMS ugutan kepada tiga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) Terengganu, bulan lepas telah dibebaskan pada pukul 9.30 pagi tadi.

Setiausaha Politik bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh itu ditahan kira-kira pukul 8.30 pagi semalam di sebuah hotel apartment sebelum di bawa ke Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Terengganu untuk siasatan.

Sebelum Ahmad Ramzi ditahan, polis terlebih dahulu menggeledah rumahnya di Kampung Kubang Parit di sini petang semalam selepas beliau gagal tampil sehingga pukul 3 petang dan merampas dua unit komputer riba dan sebuah modem.

Dengan tangkapan Ahmad Ramzi itu, polis percaya siasatan kes berkenaan kini sudah 95 peratus selesai.

Timbalan Ketua Polis Terengganu, Senior Asisten Komisioner II Hamzah Mohd. Jamil pada sidang akhbar semalam memberitahu, Ahmad Ramzi ditahan selepas beliau gagal tampil memberi keterangan bagi membantu siasatan.

Difahamkan, sebaik sahaja siasatan lengkap, polis akan merujuk kertas siasatan kes kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk mendapatkan arahan lanjut, termasuk kemungkinan mendakwanya di mahkamah.

Menurut Utusan Malaysia hari ini, kes itu disiasat mengikut Seksyen 507 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan ugutan jenayah, dan Seksyen 500 Kanun Keseksaan bagi kesalahan memfitnah.

Siasatan turut dilakukan mengikut Seksyen 233 Akta Telekomunikasi dan Multimedia 1998 iaitu penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian dan perkhidmatan rangkaian lain.

Ditanya kenapa siasatan kes itu memakan masa hampir sebulan, Hamzah berkata, kes itu adalah rumit, bersifat kompleks dan teknikal.

1 comment: