Friday, February 20, 2009

TIAN CHUA - KENAPA MARAH?

Apa hal dengan Ketua Penerangan PKR, Tian Chua mahu marah-marah bila ditanya soalan apakah dia juga boyfriend Elizabeth Wong Keat Ping?

Agendadaily semalam bertanyakan Ahli Parlimen Batu itu ‘betulkah YB bekas teman lelaki Elizabeth?’

Jawapan spontan Tian Chua ialah “... if you ask me again, I smash your head “

Yang nyata isu penyebaran gambar bogel Elizabeth iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan, semakin hangat apabila beberapa blog mula menyiarkan pelbagai berita mengenai kehidupan Exco Kerajaan Negeri Selangor itu.

Menurut Agendadaily, ini termasuklah dakwaan yang menyebut Elizabeth memang suka bertukar-tukar teman lelaki.

Tidak terlepas, ada blog mendakwa Ketua Penerangan PKR yang juga Ahli Parlimen Batu, Tian Chua adalah bekas teman lelaki Elizabeth.

Bagi Elizabeth pula, kehidupan peribadinya bukan untuk tatapan awam kerana beliau tidak melanggar sebarang undang-undang atau menyusahkan sesiapa.

Beliau juga meminta pihak media serta penyokongnya supaya membiarkan beliau mendapatkan ketenangan jiwa dan memberinya sedikit ruang.

"Saya meminta pihak media supaya jangan mengganggu saya, ahli keluarga saya dan rakan-rakan saya. Janganlah terus menerus memalukan saya dan keluarga saya agar kami juga berpeluang hidup seperti rakyat biasa yang lain," katanya.

Bagi mendapatkan penjelasan beliau, Agendadaily telah menemui Tian Chua di lobi Parlimen hari Khamis. Apa yang mengejutkan apabila soalan tersebut diajukan kepadanya, Tian Chua yang biasanya 'mesra media' terus mengancam "If you ask me again, I smash your head".

Lebih lanjut lagi, beliau turut mengugut akan menyaman Agendadaily sekiranya menyiarkan laporan yang menyebut beliau bekas teman lelaki Elizabeth. Serentak dengan itu beliau meminta wartawan Agendadaily beredar daripada sisinya.

Kalau bukan kenapa sedemikian sikap Tian Chua?

Tian Chua yang dikenali mesra dengan wartawan dan mudah berbicara kenapa berubah sikap?
Persoalan lain ialah benarkah Tian Chua bermain ‘asmara’ dengan Elizabeth ketika di Taiwan?

Jawab jangan tak jawab.

Ada pendapat mengatakan Tian Chua mulai malu untuk mengakui dia intim dengan Elizabeth kerana ‘bekas teman wanitanya’ itu rupanya mempunyai ramai teman lelaki lain’.

Ini termasuk bekas teman lelaki wakil rakyat itu yang dikenali sebagai ‘Hilmi’ yang turut mengaitkan Elizabeth dalam laman blognya merakamkan penghargaannya kepada lelaki berusia 32 tahun itu.

Kini polis tidak menolak kemungkinan bekas teman lelaki adalah suspek utama yang disyaki merakamkan gambar ahli politik wanita itu dalam keadaan bogel.

Teman lelaki Elizabeth itu yang kini dicari bagi memberi keterangannya kepada polis adalah individu yang dipercayai bertanggungjawab mengambil gambar Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan itu.

Menurut sumber, ini kerana wakil rakyat tersebut mengenali individu yang rapat dengannya termasuk berada di rumah ketika beliau sedang tidur.

Pada ketika yang sama, Elizabeth yang juga Ketua Penerangan Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), semalam berlepas ke luar negara bagi mencari ketenangan jiwa berikutan kontroversi berhubung pengedaran gambar separuh bogelnya.

Dalam kenyataan satu halaman yang diedarkan sebelum berlepas ke destinasi tidak disebut itu, Elizabeth juga menegaskan beliau bertekad mahu melepaskan jawatan Exco Selangor dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Lanjan.

"Saya sudah maklumkan kepada pemimpin parti yang saya bertekad untuk melepaskan semua jawatan saya, sebagai Exco Selangor dan Adun Bukit Lanjan. Saya berterima kasih atas keprihatinan dan sokongan barisan kepemimpinan parti.

"Saya berharap mereka memahami kesukaran yang saya hadapi. Saya tidak pernah terasa keseorangan, serba salah dan terhina. Saya perlu berehat dan mencari ketenangan jiwa, jauh daripada peristiwa mencabar yang berlaku terhadap saya," katanya.

Sambil menyifatkan kejadian yang menimpa dirinya itu sebagai episod paling hitam dalam hidupnya, Wong, 37, berkata di sebalik tawarannya untuk meletak jawatan, pihak media dan pengendali laman web terus mengganggu kehidupan peribadinya.

Malah, katanya, beliau dimaklumkan oleh beberapa media yang mereka akan terus menyiarkan lebih banyak gambar grafik lucah dan berita sensasi mengenai kehidupan peribadinya.

Menurutnya, beliau juga diberitahu akan ada serangan terbaru dengan lebih banyak foto dan video akan disiar serta diedarkan bagi memalu dan menjatuhkannya.

Wong bagaimanapun menegaskan, komitmennya terhadap perjuangan PKR tidak pernah luntur dan akan terus kekal sebagai ahli parti bagi meneruskan perjuangan bersama parti ke arah sebuah masyarakat yang adil.

Bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo ketika mengulas mengenai laporan blog-blog berkenaan, berkata, jika benar Elizabeth mempunyai kehidupan sosial yang begitu, beliau mendesak Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim dan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima perletakan jawatan ADUN Bukit Lanjan berkenaan.

2 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Mungkin ini balasan Allah swt pada Tian Chua yang dulu selalu 'cut and paste' gambar2 DS Najib dengan kes model mongolia tu dan razak bagindam ingat tak? Tian Chua pun mengaku memang dia yang cut and paste.

    Masa tu semua orang dalam PKR, DAP dan PAS berpesta dengan gambar2 itu hingga jadi isu kempen sekali.

    Sekarang??

    Itulah kena hati hati buat fitnah pada orang lain. Sekarang Allah bayar CASH.

    ReplyDelete