Friday, February 27, 2009

ISU TOL –NAJIB JUGA...?

Ada pelik sikit.

Sekarang Kabinet pun dah boleh main gear gostan. Macam filem P Ramlee jadinya.
Bukan apa, semalam Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata beliau akan meminta Kabinet menimbang semula kenaikan tol di lima lebuh raya yang akan dinaikkan di antara 0.68 sen hingga 50 sen berkuatkuasa 1 Mac ini.

Ini kerana kenaikan itu tidak sesuai dalam keadaan sekarang.

Abdullah berkata walaupun kenaikan itu selaras dengan terma perjanjian konsesi yang ditandatangani antara pihak kerajaan dan pemegang konsesi lebuh raya berkenaan, kelulusan yang diberikan Kabinet beberapa minggu lepas mungkin tidak sesuai dengan situasi sekarang.

“Walaupun dipertimbangkan daripada segi syarat-syarat konsesinya patut dinaikkan, tetapi situasi pada masa sekarang ini tidak wajar dinaikkan kerana keadaan rakyat yang susah,” katanya.

Sebaliknya, beliau berkata satu pendekatan baru akan dicari untuk menangani isu itu, termasuk peruntukan dalam pakej ransangan kedua yang akan dibentangkan di Parlimen 10 Mac.

Menteri Kerja Raya Datuk Ir Mohd Zin Mohamed. semalam mengumumkan kadar tol bagi lima lebuhraya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan (Plus) naik sebanyak 5 peratus mulai 1 Mac ini.

Apakah Ir. Mohd Zin membuat pengumuman berasaskan keputusan mesyuarat Kabinet beberapa minggu lepas dan tidak update dengan perkembangan semasa?

Kenyataan Perdana Menteri menggambarkan Menterinya membuat keputusan untuk mengumumkan kadar baru tol ini berasaskan keputusan Kabinet yang ‘sudah tidak boleh dipakai lagi’.

Silap? Kelemahan? Tak tahulah! Hanya Menteri yang tahu.

Dalam kenyataannya, Ir. Mohd Zin menyifatkan kenaikan kadar tol baru itu sebagai sangat kecil.

"Berikutan penangguhan itu, kerajaan terpaksa membayar pampasan berjumlah RM245 juta, iaitu RM177 juta kepada Plus, RM38 kepada Sprint dan RM30 juta kepada Akleh," katanya.

Ir. Mohd Zin berkata, sebenarnya kadar tol di lebuhraya Plus, Sprint dan Akleh sepatutnya dinaikkan pada 1 Januari 2008, tetapi telah ditangguhkan kepada 28 Februari lalu.

Empat lagi leburaya ialah Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) dan Lebuhraya Baru Pantai (NPE).

Menurut Ir. Mohd Zin lagi, kenaikan kadar tol itu tidak seharusnya dilihat sebagai membebankan kerana mutu dan kualiti lebuhraya berkenaan terjamin, selain menjadi laluan altenatif di kawasan berkenaan.

Kewujudan lebuhraya berkenaan juga, katanya, telah membawa rahmat kepada rakyat dan negara, dengan menggalakkan pembangunan, perumahan, perniagaan dan juga meningkatkan sosio-ekonomi penduduk sekitar.

Walau apa juga dikatakan oleh Ir. Mohd Zin, permintaan Perdana Menteri itu mempunyai makna tersendiri.

Pertama, apakah Menteri Kerjaraya tidak check dengan Abdullah sebelum mengumumkan kadar tol baru itu.

Kedua, apakah Abdullah tidak tahu mengenai tarikh pengumuman sehingga biarkan Menterinya membuat pengumuman dan kemudian minta Menteri timbang semula.

Ketiga, apakah ada permainan politik antara Perdana Menteri dan Menterinya untuk menunjukkan kedua-duanya prihatin kepada rakyat;

Keempat, apa jadi dengan Kabinet sekarang? Boleh main umum dan kemudian timbang semula?; dan

Kelima, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang akan mendengar kajian semula itu akan berdepan dengan pelbagai desakan.

Kalau tidak dapat penuhi permintaan untuk turunkan tol, beliau akan jadi ‘belasahan’ tidak tentu pasal.

Apakah ada ‘udang di sebalik maggie’ dalam isu tol ini?

Menurut Abdullah, kajian semula itu akan dibincangkan pada mesyuarat mingguan Kabinet esok yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

“Kajian semula adalah perkara terbaik yang perlu dilakukan. Selepas itu kita akan buat keputusan yang wajar,” katanya.

Tak payah ambil pembangkanglah, kerana penyokong kerajaan juga bantah kenaikan tol pada ketika ini.

Di Dewan Rakyat semalam, Dr Mohd Puad Zarkashi (BN-Batu Pahat) menyifatkan kenaikan kadar tol pada masa kini tidak wajar.

"Baru-baru ini sudah diberitahu bahawa kerajaan akan beri keutamaan kepada rakyat dalam apa saja keputusan bila ada syarikat konsesi meminta kenaikan tol, tapi saya terkejut bila dapat maklumat harga tol akan dinaikkan bermula Ahad ini," katanya, lapor Bernama.

Puad berkata kerajaan seharusnya menangguhkan dahulu kenaikan kadar tol ini sehingga mini bajet dibentangkan pada 10 Mac ini.

Datuk Seri Azmi Khalid (BN-Padang Besar) tidak menafikan merasai bebanan kenaikan tol biarpun memahami akan perjanjian yang dibuat kerajaan bersama syarikat konsesi lebuhraya.

"Dulu semasa jadi menteri tak pernah bayar tol, saya tak tahu berapa, tak pernah merasa. Tapi sekarang, saya tingggal di Shah Alam dan sering datang ke Kuala Lumpur dan melalui beberapa tol, saya sangat merasai beban tol itu. Kalau saya merasai, orang lain pun tentu merasai," katanya.

Azmi, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara, berkata beliau faham bahawa terdapat perjanjian kerajaan dengan syarikat konsesi yang mengizinkan kenaikan tol dibuat.

Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong turut melahirkan rasa terkilan dengan pengumuman kenaikan itu dan meminta kerajaan menelitinya semula.

"Kita masih ada mesyuarat Jemaah Menteri pada Jumaat ini, saya harap perkara ini dikaji semula bagi meringankan beban pengguna jalan," katanya.

Wee turut merayu kepada Timbalan Perdana Menteri selaku Menteri Kewangan yang akan membentangkan mini bajet pada 10 Mac ini agar memikirkan semula kenaikan kadar tol itu.

1 comment:

  1. Satu tindakan yang bijak...? Isu ini akan menjadi bahan kempen untuk pembakang dalam pliharan raya kecil akan datang.Sesuai dengan perkataan BN.Barang Naik,Bila Naik...?
    Fikirkanlah.....?

    ReplyDelete