Wednesday, February 4, 2009

BUKAN GOYAH TAPI DAH NAK LINGKUP!

Ada satu akhbar aliran perdana dan sering bersimpati pembangkang hari ini tidak berani menggunakan perkatakan “nak jatuh” atau “nak tumbang” tetapi menggunakan perkataan goyah dalam mengibaratkan kerajaan Pakatan Rakyat Perak sekarang.

Tak payah nak beralas-alas lagilah. Sebut sahaja dah nak lingkup!

Akhbar ini juga cuba bermain psikologi dan berusaha spin pendapat umum untuk menarik simpati kepada pembangkang seolah-olah masalah di Perak adalah angkara Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

Saya berbual dengan beberapa pemimpin UMNO Perak dan kata mereka kerajaann negeri sekarang ‘hanya menunggu masa’ sahaja lagi untuk lingkup. Mungkin 24 jam? Sehari atau tiga hari.

Keyakina itu berdasarkan jumlah ahli DUN yang akan menyertai Barisan Nasional (BN) sudah cukup, biarpun dengan majoriti kecil.

Selepas itu, segalanya hanya sejarah buat Pakatan Rakyat!

Yang anehnya, akhbar berkenaan juga tidak berani menyatakan dua wakil rakyat sudah meninggalkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) tetapi sekadar menyebut kemelut politik yang melanda negeri Perak, dilihat semakin meruncing ekoran keputusan salah seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) - yang menjadi fokus kontroversi terbaru - memutuskan untuk keluar Parti Keadilan Rakyat (PKR), petang semalam.

Katanya, dengan keputusan ADUN terbabit, Jamaluddin Mohd Radzi dari Behrang, kerajaan Pakatan Rakyat kini kurang seorang wakil rakyat.

Laporan akhbar itu menyebut, Pakatan Rakyat kini hanya menguasai 31 daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) manakala Barisan Nasional (BN) pula menguasai 27 kerusi. Jamaluddin mahu bertindak sebagai calon Bebas.

Dalam pada itu, kedudukan rakan sejawatannya, Mohd. Osman Jailu iaitu ADUN Changkat Jering pula menjadi tanda tanya.

Apa pula yang menjadi tanda tanya? Sudah jelas, bukan lagi difahamkan, Mohd. Osman mengambil langkah yang sama seperti keputusan Jamaluddin - yang kedua-dua mereka telah diisytiharkan telah meletakkan jawatan sebagai anggota Dewan Undangan Negeri (DUN).

Bagaimanapun Suruhanjaya Pilihan Raya memutuskan sebaliknya. Kedua-dua mereka sebelum ini exco kerajaan negeri.

Berita Harian hari ini melaporkan, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dan Adun Changkat Jering, Mohd Osman Mohd Jailu kini mengisytiharkan diri mereka sebagai wakil rakyat Bebas selepas menganggap tidak lagi dimahukan oleh PKR.

Jamaluddin berkata, ia terbukti melalui tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V Sivakumar menghantar surat kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memaklumkan kekosongan kerusi DUN Behrang dan DUN Changkat Jering yang diwakili Mohd Osman.

Untuk spin rakyat bagi mengatakan Kerajaan Negeri Perak masih teguh dan mempertahankan parti pembangkang di negeri berkenaan, akhbar berkenaan memilih untuk memetik kenyataan DAP, bukan parti pembangkang di Perak.

Akhbar berkenaan memetik Penasihat DAP, Lim Kit Siang sebagai berkata, Pakatan Rakyat akan menggunakan segala ruang yang ada untuk menyelesaikan isu berkenaan.

Antara pilihan yang ada kini ialah Menteri Besar memanggil sidang tergempar DUN ataupun membubarkan DUN untuk mengadakan pilihan raya negeri tergempar yang memerlukan perkenan Sultan.

Akhbar berkenaan juga cuba menyokong kerajaan pembangkang dengan memetik pandangan seorang pensyarah yang mengatakan tindakan lompat parti tidak sepatutnya berlaku memandangkan wakil rakyat dipilih berdasarkan parti yang diwakili mereka.

Katanya, apa yang dilakukan oleh Speaker DUN Perak itu betul dan menganggap keputusan SPR yang memutuskan Jamaluddin dan Mohd Osman masing-masing masih lagi ADUN Behrang dan Changkat Jering berikutan wujud keraguan pada surat peletakan mereka, juga adalah alasan yang tidak kukuh.

Apakah pensyarah berkenaan mempunyai latar belakang undang-undang?

Seorang lagi pensyarah berpendapat, kerajaan negeri Perak tidak boleh tergesa-gesa membubarkan DUN dan seterusnya mengadakan pilihan raya kerana ia melibatkan amanat rakyat dan isu dalaman yang dihadapi Pakatan masih boleh diselesaikan.

Pensyarah dari Sabah ini berhujah, SPR membuat keputusan setelah mengambil kira dari sudut perundangan pilihan raya dan jika wujud ketidakpuasan hati tetang keputusan itu, terpulang kepada pihak yang berkenaan untuk mencabarnya.

Kalaupun ‘nak main politik’ akhbar berkenaan perlu adil. Kenapa tidak petik kenyataan Pengerusi DAP Karpal Singh?

Kata Karpal: “Adalah sia-sia untuk mencabar keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang mengekalkan Jamaluddin Mohd Radzi dan Mohd Osman Mohd Jailu, masing-masing sebagai wakil rakyat Dewan Undangan Negeri kawasan Behrang dan Changkat Jering, di mahkamah,”
Menurut Bernama, Karpal Singh, yang juga seorang peguam kanan, berkata ia "akan hanya membazirkan usaha dan masa" untuk mencabar keputusan SPR itu yang diumumkan hari ini, kerana ia terikat dengan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 1982 dalam kes serupa.

Pada 1982, Mahkamah Persekutuan dalam kes membabitkan presiden Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) Datuk Ong Kee Hui lawan anggota parti ketika itu Sinyium anak Mutit, memutuskan tindakan menyerahkan surat peletakan jawatan tanpa tarikh kepada speaker adalah bercanggah dengan kepentingan awam dan dengan itu adalah tidak sah.

"Keputusan SPR itu boleh dicabar dan tiada siapa boleh menghalang perkara itu dibawa ke mahkamah, tetapi mereka akan berdepan tugas amat sukar berikutan keputusan yang dibuat Mahkamah Persekutuan pada 1982.

"Dalam kes ini, saya pasti SPR telah dinasihatkan oleh pejabat Peguam Negara dan agensi berkaitan yang lain. Ini merupakan keputusan yang jelas di pihak SPR yang terikat dengan keputusan Mahkamah Persekutuan," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini, Selasa.

Jelas sekali pandangan Karpal Singh itu bagaimanapun bercanggah dengan pendirian veteran parti itu Lim Kit Siang, yang dalam satu kenyataan berkata SPR telah bertindak mengenepikan perlembagaan dan di luar bidang kuasanya apabila menolak keputusan speaker Dewan Undangan Negeri Perak V. Sivakumar berhubung kekosongan kerusi DUN Changkat Jering dan DUN Behrang dan diadakan pilihan raya kecil.

Tugas berperlembagaan SPR, katanya ialah mengambil tindakan terhadap notis rasmi Speaker DUN Perak mengenai kekosongan di dua kerusi itu dan menetapkan pilihan raya kecil diadakan dalam tempoh 60 hari akan datang.

"SPR tidak berhak untuk bertindak dan merampas bidang kuasa mahkamah untuk mempertikaikan keputusan speaker, kerana cabaran perundangan seumpama itu sepatutnya diambil oleh Jamaluddin dan Mohd Osman jika mereka mahu mencabar kesahihan peletakan jawatan mereka di kerusi DUN masing-masing," kata Lim.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Yusof semalam berkata keputusan itu dibuat kerana Jamaluddin dan Mohd Osman telah menulis surat kepada speaker DUN Perak yang menyatakan peletakan jawatan mereka adalah tidak sah.

Seorang lagi peguam kanan, Naran Singh, berkata speaker sepatutnya mengesahkan kedua-dua surat itu kerana ia ditandatangani oleh wakil rakyat.

"Speaker sepatutnya bertanya kepada dua wakil rakyat itu jika mereka telah keluar daripada parti yang mereka wakili atau mereka telah meletakkan ajwatan sebagai wakil rakyat. Kedua-dua mereka berhak untuk membuat pengesahan," katanya.

Naran Singh berkata pilihan raya kecil tidak boleh diadakan sewenang-wenangnya hanya berdasarkan surat, dihantar oleh pihak ketiga tanpa sebarang pengesahan.

Beliau juga sependapat dengan Karpal Singh bahawa SPR mempunyai kuasa untuk memutuskan perkara itu berdasarkan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 1982.

3 comments:

  1. Terima Kasih atas info info walaupun selalu tak komen apa apa sebab tak banyak tahu apa apa.

    Buang wang, masa dan tenaga betul semua ini..

    ReplyDelete
  2. mereka semua tau membontot aje...
    hish takda keje lain

    ReplyDelete
  3. 10 dalil kenapa nizar gila kuasa jadi MB...


    http://pkrpasdap.blogspot.com

    ReplyDelete