Sunday, January 18, 2009

PILIHAN RAYA KECIL WAKAF MEMPELAM PULA?

Kini pertanyaan bermain di kepala, apakah akan ada pilihan raya kecil di DUN Wakaf Mempelam?

Cakap-cakap Ahli Parlimen Kuala Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut ketika kempen ialah beliau akan meletak jawatan sekiranya menang dalam pilihan raya kecil semalam (17 Januari 2009) bagi P036.

Difahamkan, jentera UMNO Terengganu khususnya, bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya berkenaan jika dilangsungkan.

Sebenarnya, ada opsyen bagi BN iaitu tidak bertanding untuk tidak terperangkap dengan taktik PAS.

Bertanding memerlukan wang dan tenaga. Jika kalah akan lebih menjatuhkan moral UMNO dan BN.

Sebelum ini pendapat supaya tidak bertanding di Permatang Pauh tidak dipedulikan. Sekiranya tidak berlaku sesuatu yang menguntungkan UMNO dan BN di Wakaf Mempelam, akan semakin punahlah imej UMNO dan BN.

BN tidak rugi apa-apa kalau tidak bertanding di Permatang Pauh dan Wakaf Mempelam dalam konteks kerusi dan moral. Kekalahan akan menjatuhkan lagi imej UMNO dan BN di mata rakyat.

Ketika ini BN menguasai 24 kerusi DUN dan PAS, lapan.

Sumber PAS berkata, parti itu bersetuju dengan cadangan Wahid Endut sebagai usaha memperbanyakkan pemimpin negeri sebagai persediaan PAS menawan Terengganu.

Walaupun ia tidak memberi sebarang kesan kepada Barisan Nasional (BN) negeri yang membentuk kerajaan tetapi kemenangan moral bagi PAS memberikan kesan baik kepada parti itu.

Di Parlimen, BN kehilangan satu lagi kerusi Parlimen apabila calonnya, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh semalam gagal memenangi kerusi Kuala Terengganu dalam pilihan raya kecil yang diadakan hari ini.

Sebelum ini, BN kehilangan dua kerusi Parlimen apabila Parti Maju Sabah (SAPP) mengambil tindakan keluar dari gabungan tersebut.

Dengan itu, BN kini mempunyai 137 kerusi di Parlimen. Ekoran kemenangan hari ini, PAS pula kini mempunyai 23 kerusi Parlimen.
Dalam pilihanraya kecil semalam, calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut menang dengan majoriti 2,631 undi.

Beliau mendapat 32,883 undi manakala Wan Ahmad Farid mendapat 30,252 undi. Calon bebas, Calon bebas, Azharudin Mamat pula mendapat 193 undi.

Dengan itu, pembangkang kini mempunyai 82 kerusi Parlimen dan tiga calon bebas - Datuk Ibrahim Ali dan dua ahli Parlimen SAPP.

Selepas pilihanraya umum lalu, BN memenangi 140 kerusi Parlimen, PKR (31 termasuk kerusi PSM), DAP (28) dan PAS (22).

3 comments:

  1. Jangan takut kalah dalam perjuangan. Kekalahan mengajar kita erti kemenangan. Kalah bukan erti kita akan kalah selama-lamanya. Sejarah turun naik bangsa perlu kita renungkan.

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Pemimpin BN kena lihat negeri negeri yang masih di kuasai BN dan membangunkannya sebagai 'role model'

    ReplyDelete
  3. Tengok pada majoriti la, kalau banyak sangat, lu pikiir la sendiri Mat Said dan Pak Lah,,,,, sebab cakap najib bukan nak dengor .... baik dengar cakap KJ ,,, tu yang tersungkur semuanya pemimpin dibawah "diktator KJ dan KJ mahazalim kepada UMNO" Say no to KJ...

    ReplyDelete