Wednesday, December 31, 2008

SEJARAH HITAM PAS MASIH MELEKAT

Penyokong PAS sudah senang hati dan lega seperti juga Mohd Sayuti Omar (MSO), beliau senang hati sebab calon PAS pilihan raya kecil Kuala Terengganu sudah ditentukan.
Walaupun nama itu masih dalam poket Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, ia hanya 24 jam sahaja lagi.

Apapun, MSO ini sangat istimewa kerana beliau tahu apa yang ada dalam poket Hadi.
Siapa ya? Boleh MSO bisik-bisik sikit calon PAS yang akan menentang Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh, calon Barisan Nasional (BN)?

Bagaimanapun, menurut MSO, atas amanah dan ikrar beliau tidak boleh menyebut nama calon berkenaan walaupun nama yang dirahsiakan itu sudah ke pengetahuan beliau.

Jelaslah PAS sudah memutuskan nama calon dan dengan maklumat terbaru mengenai siapa calon Pas untuk pilihan raya kecil P 36, Kuala Terengganu pada 17 Januari depan, nama berkenaan sudah final.

Dengan Hadi sudah pun mendapat ilham - tokoh berkenaan akan memikul tanggungjawab besar parti Islam itu.

Menurut MSO, sumbernya di Kuala Terengganu berkata: "Sudah, Tuan Guru Abdul Hadi Awang sudah pun ada nama itu. Kini ia tidak perlu dihebohkan lagi," begitulah sebut sumber berkenaan dari Kuala Terengganu kepada saya selepas Asar tadi.

Bagaimana pun sumber itu menjelaskan atas ikrar dan amanah beliau tidak mahu menyebutnya, cuma menegaskan berkali-kali masalah calon Pas tidak menjadi isu lagi kerana ia sudah ada!

Ditanya oleh MSO apakah calon itu termasuk tiga nama yang disebut-sebut sebelum ini sumber itu tidak menyebut dengan jelas sebaliknya berkata calon yang diturunkan Pas pasti tidak akan mengecewakan sesiapa.

"Semua pihak akan berpuas hati dengan calon pilihan Tuan Guru Abdul Hadi dan kita yakin calon itu akan membawa kemenangan, insyaAllah!" katanya.

Jadi ini bermakna pertelagahan antara kumpulan Erdogan + Klon dan ulama sudah dapat diatasi?

Benarkah semua pihak berpuas hati? Dengan perkembangan ini MSO mengajak kita semua tunggu pengumuman rasmi esok, 1 Januari 2009.

MSO berdoa mudahan calon yang diturunkan PAS dapat membawa kemenangan dan seterusnya sinar baru kepada Pakatan Rakyat.

Hakikatnya, kalau orang PAS kerana BN sukar menang berdasarkan jumlah undi yang diterima oleh BN pada pilihan raya umum lalu dan faktor calon menjadi penentu, pada umumnya, pengundi di Kuala Terengganu mahu BN terus diberi mandat mewakili mereka pada pilihan raya kecil pada 17 Januari depan.

Kerana apa?

Kerana pengundi di kawasan N 36 itu masih tidak dapat melupakan pelbagai kisah perit yang melingkari kehidupan mereka ketika negeri ini ditadbir kerajaan PAS.

Sentimen mahukan pembangunan dibawa BN jelas kerana BN mempunyai rekod baik sama ada dalam bidang pentadbiran, pembangunan mahupun personaliti pemimpinnya yang tidak gila kuasa.

Antara beberapa kejadian hitam yang tidak dapat dilupakan pengundi ketika Terengganu ditadbir Pas pada 1999 hingga 2004 ialah insiden berebut menjadi imam serta bilal, masjid dijadikan sebagai medan mencerca sesama Islam dan pemimpin Pas yang dikatakan kemaruk kuasa dan menyalahguna harta negeri hingga akhirnya mereka dihukum rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-11 pada 2004.

Rekod kepimpinan PAS Terengganu diketahui umum kerana mereka hanya pandai berhujah mengenai isu agama termasuk akan melaksanakan pelbagai program meningkatkan syiar Islam.

Bagaimanapun, , tiada satu pun usaha untuk memartabatkan syiar Islam dilakukan, selain berebut untuk menjadi imam dan bilal pada semua surau serta masjid yang sebelum itu PAS mendakwa rumah Allah itu haram kerana dibina kerajaan BN.

Ramai berpendapat, dalam tempoh singkat mengambil alih semula pentadbiran kerajaan pada 2004, terlalu banyak program pembangunan yang dilaksanakan BN, justeru agenda itu perlu diteruskan dan hanya pemimpin BN yang mampu melakukan dan memenuhi tuntutan masyarakat.

Di kalangan orang muda, BN menyediakan banyak peluang termasuk peruntukan untuk memberi peluang kepada golongan belia menceburi bidang perniagaan dan keusahawanan serta kursus kemahiran.

Kerana itu, pada ketika PAS bergelumang dengan masalah calon sehinggalah semalam, BN yakin dapat menambah bilangan undi termasuk dari kawasan kubu kuat PAS pada pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu 17 Jan depan berbanding yang diperolehi pada Pilihan Raya Umum 8 Mac lalu.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said berkata usaha yang dilakukan bagi menarik
sokongan kepada BN terutama sejak pilihan raya umum itu, mendapat respons positif dari penduduk setempat.

Katanya perhatian khusus diberikan terhadap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dikuasai PAS iaitu Wakaf Mempelam, Ladang serta Batu Buruk namun dalam masa yang sama tidak mengabaikan DUN Bandar yang dikuasai BN.

"Apa strategi yang kita gunakan untuk tarik pengundi, tak bolehlah saya beritahu, itu rahsia parti. Tetapi saya berkeyakinan, Insya-Allah kita dapat tambah undi di Wakaf Mempelam berdasarkan sambutan yang diberikan penduduk di kawasan-kawasan terbabit terhadap langkah yang telah kita laksanakan, ” katanya beberapa hari lalu.

Ahmad berkata usaha kerajaan membawa perubahan dan pembangunan di kawasan terlibat juga lebih mudah sekiranya kawasan itu dikuasai BN.

Sementara itu, Wan Ahmad Farid berkata usaha gigih jentera parti dalam menarik sokongan rakyat di kawasan kubu kuat PAS semakin menampakkan hasil apabila sokongan rakyat kepada BN dilihat semakin meningkat.

No comments:

Post a Comment