Monday, November 3, 2008

TANGAN GHAIB MANAKAH CUBA GANGGU-GUGAT FATMI?

Dalam ucapan perasmian bahagiannya, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh yang kini disahkan sebagai Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu berkata Umno bahagian itu turut terkena tempias penyebaran khidmat pesanan ringkas (SMS) berunsur fitnah.

Ia dipercayai usaha memecah belahkan perpaduan yang terjalin antara pemimpin Umno di bahagian itu.

Katanya, ada pihak tertentu yang menyebarkan SMS berbaur fitnah kepada ahli di bahagian itu, bertujuan merosakkan hubungan baik antaranya dan pemimpin akar umbi.

Menurut Fatmi, “SMS itu cuba melagakan antara saya dengan Timbalan Ketua Umno bahagian, Datuk Wan Abd Ghani Wan Yusoff dan Naib Ketua Umno bahagian, Datuk Shahril Zahari, ia mula tersebar sejak mereka menang jawatan masing-masing tanpa bertanding.

“Individu yang menyebarkan fitnah ini bertujuan melemahkan Umno, ibarat api dalam sekam atau gunting dalam lipatan, ini adalah musuh dalam diam. Golongan seperti ini perlu dihapuskan daripada Umno,” katanya.

Hairan dan pelik apabila ada ‘tangan ghaib’ yang cuba memporak-perandakan bahagian dan mencalarkan kepimpinan Fatmi yang kini dilihat antara pemimpin penting Kelantan dalam hubungannya dengan Kerajaan Pusat.

Mungkin mereka mahu cepat-cepat mencantas Fatmi apabila menghidu bahawa beliau akan dijadikan antara ‘orang penting’ di Kelantan apabila kepimpinan baru UMNO peringkat pusat selepas Mac 2009.

Yang menarik mengenai keputusan mesyuarat ialah Umno Bahagian Kota Bharu meluluskan usul penghargaan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berikutan peralihan kuasa pada Mac depan.

Pada mesyuarat itu, Umno bahagian berkenaan turut mencalonkan Datuk Seri Mohd Najib Razak sebagai Presiden untuk bertanding pada Perhimpunan Agung Umno Mac depan manakala Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Timbalan Presiden.

Bagi Naib Presiden pula, Umno bahagian berkenaan mencalonkan Datuk Seri Hishamuddin Hussein, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.
Apakah ‘pergolakan bahagian’ itu masih terus beralun walapun ternyata jawatan penting bahagian tidak dipertandingkan?

Apakah ada mereka yang terus tidak berpuas hati berusaha menyusahkan Fatmi apabila perjalanan mesyuarat Umno peringkat cawangan membabitkan 116 cawangan, berlangsung tanpa sebarang gangguan dan pelantikan 35 ketua cawangan baru?

Bukankah Kota Bharu turut menjadi bahagian yang berjaya membuktikan bahawa demokrasi yang diamalkan kekal subur dalam UMNO, termasuk UMNO bahagian ini?

Fatmi yang juga Setiausaha Politik Timbalan Perdana Menteri berjaya mengekalkan jawatan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu apabila menang tanpa bertanding pada mesyuarat perwakilan Umno bahagian itu di semalam.

Menurut Berita Harian, kejayaan Fatmi itu dijangka dapat mengimbangi pengaruh bekas ketua bahagian, Datuk Zaid Ibrahim yang beberapa minggu lalu dikaitkan dengan kemungkinan beralih kepada Pakatan Rakyat (PR).

Fatmi yang menjadi Setiausaha Politik Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sejak hampir 10 tahun lalu dikatakan akan memainkan peranan penting bagi melonjakkan pengaruh Umno dan memenangi hati rakyat di negeri itu yang kini ditadbir kerajaan Pas.

Mohamad Fatmi menyifatkan ahli Umno bahagian itu kini kembali kepada landasan asalnya dan tidak lagi berpuak-puak.

“Kita akan merapatkan barisan permuafakatan parti bagi mengukuhkan jentera bagi memenangi hati rakyat untuk kembali kepada BN," katanya.

Sementara itu dua muka baru lain yang turut dipilih ialah bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Pasir, Hanafi Mamat (Pasir Mas) manakala Abdullah Mat Yassim (Rantau Panjang).

Abdullah diumumkan menang tanpa bertanding jawatan Ketua UMNO Bahagian Rantau Panjang setelah penyandangnya, Datuk Mohd. Zain Ismail digantung keahliannya oleh Lembaga Disiplin parti selama tiga tahun.

Bekas ADUN Gual Periuk, Datuk Shaari Mat Husin turut memenangi jawatan timbalan ketua tanpa bertanding manakala Mat Daud Hamat dipilih sebagai naib ketua setelah menewaskan Syed Abdul Aziz Syed Abdullah dengan kelebihan satu undi.

UMNO Bahagian Pasir Mas pula menyaksikan pertandingan dua penjuru antara Hanafi dan bekas ADUN Tendong, Fauzi Mohamad setelah ketua bahagian sebelum ini, Datuk Abdul Rahim Abdul Rahman tidak mempertahankan jawatan.

Dalam pertandingan itu, Hanafi yang dahulunya adalah Timbalan Ketua UMNO Bahagian memenangi jawatan tersebut dengan mendapat 376 undi manakala bekas ADUN Tendong, Fauzi memperoleh 162 undi.

Sementara bagi jawatan Timbalan dan Naib Ketua UMNO menyaksikan perubahan dengan Che Johan Che Pa dan Abdul Aziz Mohamad masing-masing dipilih bagi jawatan Timbalan dan Naib Ketua UMNO Bahagian Pasir Mas;

Che Johan yang merupakan bekas naib ketua menewaskan bekas Ketua Pergerakan Pemuda Pasir Mas, Ahmad Rosdi Mahmad dengan majoriti 101 undi manakala Abdul Aziz bersaing dengan tiga lagi calon, Che Kamaruzaman Harun, Datuk Dr. Wan Shuhaimi Daud dan Razali Ismail.

Bagi UMNO Bahagian Gua Musang yang turut mengadakan persidangan perwakilannya semalam, Ahli Parlimennya, Tengku Razaleigh Hamzah terus kekal sebagai ketua tanpa dicabar.

Bagi jawatan timbalan dan naib ketua iaitu bekas ADUN Galas, Mohamad Saufi Deraman dan Shaari Lembut yang cuba mempertahankan jawatan dikalahkan oleh ADUN Nenggiri, Mat Yusoff Ab. Ghani dan ADUN Paloh, Datuk Nozula Mat Diah.

Mat Yusoff menang dengan majoriti 33 undi manakala Nozula pula majoriti sembilan undi.

No comments:

Post a Comment