Thursday, December 8, 2016

KENAPA BIARKAN MEDIA ANTARABANGSA MENYERANG MALAYSIA BERTALU-TALU?


"Syarikat media sama ada dari Amerika Syarikat. Great Britain dan Singapura wajar dibawa ke muka pengadilan antarabangsa...terbaru, kononnya China akan bantu 1MDB dalam isu pertikaian dangan IPIC."

Semakin hari semakin terjejas imej negara dan pemimpin gara-gara ‘laporan jahat’ media antarabangsa.

Syarikat media sama ada dari Amerika Syarikat. Great Britain dan negara jiran, Singapura wajar dibawa ke muka pengadilan antarabangsa untuk diberi pengajaran kerana menyiarkan berita palsu dan bersifat spekulatif ke seluruh dunia.

Terbaru, ia berkaitan laporan kononnya China akan bantu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dalam membuat pembayaran balik kepada International Petroleum Investment Company (IPIC).

Laporan oleh Financial Times (FT) berpusat di Britain itu dikeluarkan di tengah pertikaian hutang AS$6.5 bilion antara 1MDB dan IPIC, iaitu syarikat kewangan milik kerajaan Abu Dhabi.

Kerajaan dan 1MDB perlu bertindak terhadap penyiaran berita sama ada oleh FT atau syarikat berita lain yang tidak bertanggungjawab itu.

Ini kerana ia boleh menjejaskan imej nama baik Malaysia,  kerajaan, pengurusan 1MDB dan individu tertentu yang terbabit.

Berita ini bukan kecil nilainya. Ia bukan sahaja memberikan gambaran buruk kepada 1MDB tetapi turut mengaitkan nama Perdana Menteri apabila setiap kali ada masalah berkaitan dengan 1MDB.

Malah laporan dan ulasan, termasuk oleh South China Morning Post (SCMP) berpngkalan di Hong Kong turut membawa tajuk “HAS CHINA OFFERED TO BAIL OUT MALAYSIA’S 1MDB? AT WHAT COST?” begitu membimbangkan.

Lebih mengejutkan, SCMP yang memetik seseorang yang dikatakan mengetahui mengenai perkara ini memberitahu akhbar berkenaan bahawa Malaysia akan bertukar aset  untuk mendapatkan pembiayaan China bagi tujuan ini.

“China kini sedang membahagi-bahagikan goodwill di seluruh wilayah sekitarnya...jadi ini bukan sesuatu yang mengejutkan,” kata Oh Ei Sun, bekas pembantu penting Datuk Seri Najib Razak.

Beijing memang tidak membuat permintaan yang pelik-pelik untuk bantuan ekonomi itu tetapi pasti ada harapan bahawa Malaysia ‘perlu tahu apa yang perlu dilakukannya”, tegas Oh.

Tidakkah laporan ini seakan mengesahkan spekulasi oleh media Barat dan Singapura sejauh ini?

Berkaitan ini, The Straits Times Singapura semalam turut memetik laporannya sebelum ini (6 Julai 2016) bahawa sebidang tanah yang dikatakan bernilai berbilion ringgit dimiliki oleh 1MDB di Pulau Pulau Pinang menarik minat sebuah syarikat China untuk mengembangkan perniagaanya di Malaysia.

Tanah selpas 94.7 hektar di Daerah Air Itam itu dikatakan menarik minat perbadanan China termasuk Metallurgical Corp, yang bersedia membayar lebih tinggi daripada pembida tempatan.

Kenyataan ini dikatakan disahkan  oleh eksekutif kewangan yang terbabit dengan rundingan perniagaan itu. Dikatakan, syarikat China mahu membeli tanah itu dengan harga RM2 billion (S$671 million) atau secara perjanjian pembangunan bersama.

Jika dibangunkan secara bersama, 1MDB dijanjikan keuntungan sebanyak RM3.5 billion.
  
Laporan oleh The Straits Times Singapura itu sebagai susulan FT yang menyebut bahawa tiga individu yang mengetahui perkara itu berkata, China dijadikan sumber dana bagi 1MDB.

Ia menambah, satu sumber memberitahu akhbar itu yang Malaysia akan melakukan pertukaran aset bagi pembiayaan itu.

Berikutan itu, hari ini pihak kerajaan membuat penafian keras terhadap dakwaan ada rundingan antara firma pelaburan milik kerajaan itu dengan kerajaan mahupun syarikat dari China berhubung bantuan kewangan dalam pertikaian dengan IPIC itu.


Pengerusi 1Malaysia Development Berhad Tan Sri IrwanSerigar Abdullah hari ini menafikan laporan Financial Times itu dengan mengatakan: “Sebagai pengerusi 1MDB, tidak ada perkara seperti itu. Berunding dengan China atau apa-apa. Itu sangat jelas.

"Saya pengerusi 1MDB, saya tahu. Jadi tiada apa-apa," kata beliau yang juga Ketua Setiausaha Perbendaharaan.

Semalam, Menteri Kewangan II Datuk Johari Abdul Ghani mendakwa beliau tidak tahu menahu bahawa China dihubungi untuk membantu 1MDB menyelesaikan komitmennya kepada syarikat IPIC.

Dalam kenyataan menerusi pesanan teks kepada Malaysiakini Johari mencadangkan supaya portal ini menghubungi Presiden 1MDB Arul Kanda Kandasamy untuk penjelasan.

"Saya tak tahu apa yang tertulis mengenai perkara itu. Mungkin anda patut tanya dengan Arul Kanda," katanya.

Kata Johari beliau tidak melihat ada sebarang alasan untuk China terlibat dalam pertikaian antara 1MDB dan IPIC.

Ditanya sama ada kerajaan atau kabinet ada membuat sebarang keputusan mengenai pembayaran semula 1MDB atau pertukaran aset bagi bantuan kewangan itu, Johari berkata, tiada sepanjang pengetahuannya.

Berikutan laporan FT  itu, anggota Parlimen Pandan Rafizi Ramli mendesak kerajaan memberi penjelasan mengenai laporan FT berkenaan.

Katanya berita disiarkan FT itu benar-benar merunsingkan kerana ia seolah-olah mengesahkan maklumat yang diperolehinya beberapa bulan lalu mengenai kemungkinan salah satu syarikat berkaitan kerajaan (GLC) akan disenaraikan di bursa Singapura tahun depan.

Arul Kanda turut menjelaskan, beliau sudah memberi reaksi kepada FT mengenai laporan berkenaan.

Ditanya sama ada beliau menafikan laporan berkenaan, Arul Kanda meminta supaya Malaysiakini merujuk responnya kepada FT.

Dalam berita disiarkan FT semalam, Arul Kanda dilaporkan enggan memberi sebarang komen berhubung isu berkenaan.

Katanya 1MDB tidak ada apa-apa sebarang komen untuk ditambah kepada kenyataan dikeluarkan berhubung pertikaian agensi pelaburan berkenaan dengan IPIC sebelum ini.

1MDB dan IPIC kini terlibat dalam proses timbang tara di mahkamah London membabitkan pertikaian bernilai lebih AS$6.5 bilion (RM28.72 bilion).


Persoalannya kini, kenapa media antarabangsa menyerang Malaysia bertalu-talu?

Tidak cukup dengan penulisan, mereka turut menyiarkan gambar dan kartun yang sangaja cuba memburukkan Perdana Menteri dan kerajaan.

Kenapa apabila timbul isu mempersoalkan integriti negara ini, pemimpin parti utama Barisan Nasional, termasuk UMNO dan pertubuhan bukan kerajaan yang aktif menunjukkan kekuatan hanya  berdiam diri dan tidak melakukan usaha misalnya menyaman media antarabangsa yang membuat fitnah?

Jika  menentang pembangkang dalam negara, BERSIH 5, isu Rohingya, dana Soros dan sebagainya dilihat untuk mempertahankan kerajaan dan Perdana Menteri, bagaimana pula dengan laporan palsu media antarabangsa  yang bertalu-talu ‘menyerang Najib dan UMNO’?

No comments:

Post a Comment