Tuesday, October 25, 2016

GANDINGAN RAZALEIGH - MUSA - MALAYSIA BOLEH CAPAI NEGARA MAJU SEAWAL 2000...

 

Bayangkan sekiranya regu Tun Musa Hitam dan Tengku Razaleigh Hamzah mentadbir negara dari 1988 dan jika Tun Dr Mahathir Muhamad, kalah dalam pemilihan UMNO 1967.

Tengku Razaleigh Hamzah sebagai ‘Presiden UMNO’ akan menjadi Perdana Menteri sementara Musa Hitam yang menewaskan Tun Ghafar Baba,  menjadi ‘Timbalan Perdana Menteri’.

Kedua-duanya adalah regu mantap yang akan membolehkan Malaysia mencapai status negara maju lebih cepat daripada Wawasan 2020.

Malaysia mungkin capai status negara maju pada tahun 2000 atau lebih awal.

Namun sayang sekali kita terlepas peluang itu (apabila Dr Mahathir terus menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun sebelum menyerahkannya kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi).

“It is a pity. If I had been defeated by T.R., we would be able to see the close friendly relation between T.R. and Musa in the Government. The country would probably become fully developed by 2000 or earlier. We missed a great opportunity.”

Itu bukan saya kata. Dr Mahathir yang kata melalui catatanya melalui blognya chedet.cc semalam.


Dr Mahathir secara sinis menggambarkan betapa kedua-dua boleh menjadi regu yang baik kerana mereka memang pasangan cocok  yang akan dapat bekerjasama dan saling ‘sayang-meyayangi’.

Sindiran Dr Mahathir itu dibuat pada ketika beliau menyiarkan dua surat bekas timbalannya, untuk menepis pandangan Musa yang mendakwa beliau  meletak jawatan daripada Kabinet Dr Mahathir selepas Perdana Menteri itu membuat tuduhan beliau cuba menyingkirkan Dr Mahathir.

Musa sebelum ini menyatakan perkara itu dalam memoirnya bertajuk  'Frankly Speaking'.

Melalui pendedahan ini, Dr Mahathir memberitahu apa sebenarnya berlaku dengan Musa – perletakan jawatannya kononnya kerana ketidak-kepercayaan Perdana Menteri atau kerana sebab beliau sendiri yang minta berhenti.

Dr Mahathir turut mengulas mengenai panggilan Hitler terhadapnya.


Dr Mahathir menyatakan hakikat sebenar melalui dua surat Musa yang dianggap rahsia selama ini.

Menurut Dr Mahathir, Musa meletakkan jawatan  kerana membantah tindakan Perdana Menteri ketika itu  yang menawarkan kepada Ahli Parlimen Gua Musang itu jawatan Menteri Perdangangan dan Industri pada susunan semula Kabinet 1984.

Untuk menilai sejauh mana ikhlas cerita Musa mengenai dirinya, Dr Mahathir menyiarkan dua surat Musa. “Bandingkanlah...”kata Dr Mahathir.

"Untuk melihat bagaimana berterus terangnya cerita Musa tentang dirinya, sila baca kedua-dua suratnya. Salinan asal sukar dibaca, jadi saya menulis semula kandungan. Anda boleh membuat perbandingan," katanya.

Surat asal tidak disiarkan sepenuhnya di blog itu tetapi Dr Mahathir melampirkan salinan apa yang ditulis Musa.



Dr Mahathir juga berkata dengan menyiarkan surat berkenaan beliau tidak dapat mengekalkan keinginan Musa untuk merahsiakan surat berkenaan kerana memoir bekas timbalannya itu membayangkan tiada apa yang ingin disembunyikan.

Surat pertama bertarikh 5 Julai 1984 memaparkan perkataan Top Secret (Rahsia Besar) di atasnya, manakala surat kedua bertarikh 31 Julai 1984.


Pada surat pertama Musa menyenaraikan sebab-sebab mengapa beliau membantah tindakan Dr Mahathir memberikan meletakkan kementerian perdaganan dan perindustrian kepada Tengku Razaleigh.

"Tetapi MTI (kementerian perdagangan dan perindustrian) akan memberi beliau akses secara langsung dengan pengundi Umno dalam cara paling meluas. Sila ingat beliau bukan anda, Hussein Onn, Tun Dr Ismail, Hamzah atau Tengku Din yang pernah menjadi menteri di situ. Sama seperti di (kementerian) Kewangan, beliau akan mempolitikkan kementerian bagi kepentingan peribadinya.


Tengku Razaleigh yang juga anggota parlimen Gua Musang berkhidmat sebagai menteri perdagangan dan perindustrian antara 1984 hingga 1987 manakala Musa adalah timbalan perdana menteri antara 18 Julai 1981 hingga 16 Mac 1986.

Pada 1987 Tengku Razaleigh mencabar Dr Mahathir dalam pemilihan Umno untuk merebut jawatan presiden parti berkenaan. Dr Mahathir memenangi pemilihan itu namun ia membawa kepada perpecahan serta pengharaman Umno.


Hasil daripada perpecahan itu wujud Parti Semangat 46 sehingga membawa kemenangan kepada ganding PAS –S46 menewaskan Barisan Nasional di Kelantan.

Namun, enam tahun kemudian Tengku Razaleigh kembali ke pangkuan UMNO dan S46 dibubarkan.
  
Selain itu melalui blognya itu Dr Mahathir turut menjawab dakwaan bahawa beliau seorang diktator ketika menjadi perdana menteri keempat.

Seperti biasa melalui sindiran tajam, seperti yang sering dilakukannya beliau mengatakan ber setuju sepenuhnya dengan apa yang orang kata pada beliau.

“Sudah tentu saya jadi diktator selama 22 tahun, yang mahu orang lain setia secara mutlak pada saya.”

Menyifatkan ahli Majlis Tertinggi Umno dan Kabinet kononnya agak dungu dan hanya beliau seorang saja yang bercakap. “Mereka hanya angguk kepada dan kata ya,” sindirnya.

Dr Mahathir turut  membandingkan dirinya dengan diktator-diktator dunia seperti pemimpin Nazi Adolf Hitler, pemimpin fasis Itali Benito Mussolini dan pemimpin Kesatuan Soviet Joseph Stalin.
“Kebetulan saya hendak sebut bahawa semua diktator, Hitler, Mussolini dan Stalin, letak jawatan secara sukarela seperti saya.

“Misterinya bagaimana saya berjaya dipilih lima kali. Tetapi kini kita tahu bahawa perdana menteri yang dipilih juga boleh jadi diktator,” katanya.

Mahathir meletakkan jawatan pada 2003 dan memberi laluan kepada penggantinya Tun Abdullah Ahmad Badawi. Beliau kemudian bertukar pendirian dan mengakui membuat pilihan salah.

Kemudian, Dr Mahathir lantang pula mempersoalkan pentadbiran perdana menteri sehingga sekarang, Datuk Seri Najib Razak.

Sumber - Malaysiakini, FMT & chedet,cc

No comments:

Post a Comment