Sunday, August 19, 2012

APA NAK JADI...AIDILFITRI PUN DIPOLITIKKAN JUGA OLEH PAS...

"Kita mahukan sebuah Malaysia yang aman daripada ancaman luar dan dalaman, di mana kawasan kejiranan dan jalan-jalannya bebas daripada jenayah. Sebuah negara di mana rakyatnya merasa aman dan selamat. Kesimpulannya, sebuah negara yang terbaik untuk membesarkan anak-anak Malaysia.
Datuk Seri Mohd Najib Razak

Niat di hati Hari Raya Aidilfitri ini tidak mahu buat perkara seperti mempersoal dan mempertikaikan pandangan, perbuatan atau sikap orang lain.


Namun membaca harakahdaily.net saya terpanggil untuk bertanya apakah bagi PAS semua perkara dalam kehidupan, termasuk merayakan Aidilfitri pun kena campur aduk dengan politik?

Kenapa saya katakan demikian?

Ada dua perkara yang menjadi persoalan:

Pertama, untuk apa harakahdaily.net memetik sebuah posting yang mempertikaikan keputusan umat Islam di Malaysia sambut Aidilfitri hari ini (Ahad)?  
 
Posting daripada blog manjongmari. blogspot yang dipetik harakahdaily,net berbunyi : “Hari ini rasanya adalah hari akhir Ramadhan, mustahil rasanya esok Ahad Umat Islam akan berpuasa lagi,, sebab banyak negara-negara terutama di sebelah negara Arab dah mula beraya hari ini…Hairan, sesama negara Islam, nak beraya pun berasingan, ingat lagi Raya Haji (Korban 2 tahun lepas) bagaimana Malaysia terlewat raya,, yang ini lagi haru, kita terlewat sehari dengan Arab Saudi,, Apa yang dibincang di OIC, nak bincang kes perang di Syria, dah beribu rakyat yang tidak berdosa kena bunuh dengan tentera Baath, baru OIC nak bersidang, nak tunggu malam lailatul Qadar,, apa ni..”

Sedangkan, pengisytiharkan tarikh Hari Raya Puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia yang telah ditetapkan pada hari ini - Ahad - adalah titah perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, setelah diperkenankan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja. Pengisytiharan itu diumumkan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Datuk Syed Danial Syed Ahmad yang disiarkan melalui Radio Televisyen Malaysia (RTM), malam semalam.

Perkara kedua ialah Pesuruhjaya PAS Pahang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyarankan hari raya Aidilfitri kali ini dijadikan hari ziarah menziarahi sambil menyebarkan maklumat dan memujuk rakyat bagi menjayakan perubahan menjelang Pilihan raya Umum (PRU) ke-13. 

Berucap dalam perutusan rayanya, Ketua Penerangan PAS Pusat itu mengharapkan PRU kali ini menjanjikan perubahan kepada sebuah politik baru dengan sebuah negara yang bebas sesuai dengan fitrah manusia.

Katanya, Aidilfitri bermaksud kembali kepada fitrah dan Allah mengingatkan fitrah manusia ialah taat, patuh dan tidak mensyirikkan Allah. “Tidak lama lagi negara kita akan berhadapan satu pilihan raya yang amat penting yang kita harap menjanjikan perubahan kepada sebuah politik baru negara kita, politik yang mengajak rakyat untuk membersihkan nilai-nilai yang bertentangan dengan fitrah manusia. Kita perlu bina sebuah negara yang bebas rasuah, penyelewengan, ketamakan dan kerakusan."

Apakah kerajaan yang ada sekarang bukan sebuah negara yang mengabdikan diri kepada Allah dengan pengabdian tersebut menterjemahkan bahawa pengutusan Nabi Muhammad ialah membawa rahmat kepada sekelian alam?

Bertentangan dengan mesej Aidilfitri oleh PAS, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengajak rakyat dan umat Islam di negara ini untuk memastikan negara ini kekal aman dan selamat serta menginsafi bahawa kesejahteraan dan keselamatan yang dinikmati hari ini 'bukanlah datang secara bergolek'.

Dalam perutusan Aidilfitri beliau, Najib berkata kerajaan menyedari bahawa sebuah Malaysia maju perulah juga sebuah Malaysia yang selamat dan sejahtera. "Kita mahukan sebuah Malaysia yang aman daripada ancaman luar dan dalaman, di mana kawasan kejiranan dan jalan-jalannya bebas daripada jenayah. Sebuah negara di mana rakyatnya merasa aman dan selamat. Kesimpulannya, sebuah negara yang terbaik untuk membesarkan anak-anak Malaysia," katanya.

Bagi memastikan kesejahteraan dan keselamatan, Perdana Menteri berkata ia memerlukan pendekatan yang bersepadu serta rakyat Malaysia yang lebih prihatin dan peduli kepada keluarga, jiran-jiran, rakan-rakan dan kepada rakyat Malaysia seluruhnya.

 "Kita tidak boleh menyerahkan bulat-bulat tanggungjawab memerangi jenayah kepada pihak berkuasa tanpa sumbangan kita sebagai rakyat yang prihatin. Jika kita membiarkan jenayah berlaku tanpa tindakan, kita sebenarnya akan hanya menjejaskan kesejahteraan dan keselamatan bersama," katanya.

Bagi mencapai matlamat itu, Perdana Menteri mengajak rakyat mengubah sikap dan melabur secara mapan bagi mempunyai 'mind-set' yang betul serta menyediakan prasarana keselamatan yang lebih ampuh. Najib berkata, kerajaan akan memastikan agensi-agensi yang bertanggungjawab akan lebih berkesan untuk menangani cabaran mencegah jenayah era mutakhir. "Kita menyedari usaha ini memerlukan kaedah pencegahan jenayah yang baru, serta kepimpinan yang dinamik, akauntabiliti yang tinggi, struktur organisasi yang lebih sesuai, latihan yang lebih relevan serta peralatan yang moden," katanya.

Najib berkata umat Islam di negara ini amat bertuah kerana dapat hidup di dalam negara yang mencipta kejayaan berterusan dan sentiasa dilimpahi rahmat kejayaan, walaupun dunia keliling dilanda pelbagai kemelut politik dan ekonomi.

"Hari ini kita dapat menyaksikan bagaimana kemelut politik melanda negara-negara di benua Asia dan Afrika, kita dapat menyaksikan bagaimana negara-negara di benua Eropah dan Amerika yang dianggap sebagai negara maju pun ditimpa krisis ekonomi yang kronik akibat kegagalan mengurus negara dengan baik. Kita juga telah menyaksikan kegagalan ini telah memberi kesan yang buruk kepada kesejahteraan rakyat mereka apabila kadar pengangguran semakin meningkat, penciptaan peluang pekerjaan yang tidak mencukupi serta pertumbuhan yang rendah telah menyebabkan taraf dan kualiti hidup rakyat merudum," jelas beliau.

Di tengah-tengah semua kekusutan ini, Perdana Menteri berkata negara tercinta Malaysia telah mencipta kejayaan berterusan sebagai sebuah negara majmuk yang dirahmati dengan perpaduan nasional.

1 comment:

  1. assalamualaikum kpd saudara!!!hebat saudara!!tp syg...dlm hebat saudara...terselip kelemahan dlm diri saudara ..iaitu kelemahan dlm sudut agama dan politik...maaf,,sy nk tanye ckit!!!apekah negara kita sudah aman??d mnakah amannye??klu saudara kate negara kite aman...saudara cilap....saudara islam kn??sy pun islam...kite ktepikn politik tuk sementara wktu...sy nk bg tau kt saudara...dlm satu kitab fiQah iaitu kitab bahrul mazi,karangan idrus Al-marbawi mnyebut aman ini ialah apebila kite kluar rumah,,kite xtkut akn pncurian,apebila ore pompuan b'jaln memakai rantai emas,dye x rusing akn rampasan,apebila kite bawak duit banyak,kite x risau akn keragutan...itulah mkne aman...saudara..coba saudara perhatikn d skitar rumah saudara...agak2 laa..klu saudara tggalkn motor bersama ank kunci,,ape yg akn b'laku???atau ibu saudara memakai rantai emas smbil b'jalan2 d kota/bandar,,apekah perasaan ibu saudara wktu itu???ataupun org KL@selangor yg ingin pulang ke kmpung desa smpena ari raya...adekah mreka yakin,rumah mereka tidak d masuki penyamun??perompak??yakin tidak ade sbarang kecurian??klu lah mreka risau akn rumah/rantai/motor...b'makne negara kite blom aman....klu saudara xpercaya dgn kte2 sy..saudara bleh coba...saudara beli motor yg mahal dn bergaya spt LC 125/RXZ/125/honda dream/ex5 dan saudara kemana2 sjew..dgn motor tersebut dan bila smpai d tmpt distinasi,,saudara jgn matikn ejin motor tersebut dan saudara biarkn bgitu....agak2,,ape yg b'laku sejurus itu???itu lah tanda xaman lg negara kite....penah b'laku d arab saudi,,sobat sy penah b'cerita kpd sy...sorg peniaga yg mninggalkn kedainya tnpa b'kunci...klu dye nk g solat..dye g ngn bgitu jew...sy tnye sobat sy...knp bleh b'laku sedemikian???sobat sy jwb sbb negara t'sebut mnjalnkn printah ALLAH iaitu hukuman hudud...o.k baik...kitab yg sy sebut td,kitab itu sudah lama dah d karang oleh penulisnya sblom mahathir dn sblom t.g nik aziz lg...dan utk ksimpulan..sy syorkn kpd saudara...carilah kitab tu dan belajar lah,,rujuk lah dgn ssiapa yg alim skiranya saudara sorg yg muslim...byk lg yg dcritakn dlm kitab tu,,t'masuklah barang naik....sblom sy undur diri lau ado cilap,sy memohon beribu kemaafan dan sy ucpkn selamat hari raye edulfitri kpd saudara....

    ReplyDelete