Tuesday, July 17, 2012

PEKONG BERNANAH PKR MELETUP...ANWAR, AZMIN TIDAK MAMPU KAWAL LAGI

Gelak selagi boleh gelak Tan Sri...lepas PRU ke-13 nanti Tan Sri pula kena gelak.
Kami menyatakaan rasa kecewa ke atas kerajaan negeri yang mengambil tindakan sendiri dalam isu ini tanpa rundingan dengan pimpinan parti Selangor...kami ingin menasihat kerajaan negeri Selangor supaya lebih terbuka dengan kritikan terutama (berhubung) kerahsiaan dalam hal ini."
 - Zuraida Kamaruddin, Timbalan Pengerusi PKR Selangor

Mungkin benar dan mungkin tidak benar!

Itu masalah lain. Ia boleh diperkatakan dengan panjang lebar mengenai ketidakpuasan hati pemimpin PKR dengan Menteri Besar Selangor.

Namun, perletakan jawatan Ketua Biro Hal Ehwal Guaman PKR Latheefa Koya sebagai ahli Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) semalam  memenyerlahkan lagi pertelingkahan yang wujud dalam pentadbiran Selangor khususnya peranan Menteri Besar dan hubungannya dengan parti yang melantiknya.

Pertelingkahan yang bertali-arus dan kelemahan-kelemahan yang terbongkar satu persatu bukanlah sesuatu yang disebabkan oleh UMNO atau Barisan Nasional tetapi kelemahan PKR dan kerajaan negeri sendiri.

Latheefa yang meletak jawatan berkuat kuasa serta merta bukan kerana kerelaannya dan jauh daripada keikhlasan untuk menumpukan kerja parti atau sebagainya.

Latheefa meletakkan jawatan serta merta sebelum Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memecatnya.

Laporan menyebut beliau akan disingkir daripada jawatan itu. Apakah berita ini sebagai berita karut, spin dan sengaja diada-adakan?

Kenyataan-kenyataan dari Latheefa, Khalid atau juga pemimpin PKR lain diputarbelitkan?

Baca kenyataan Latheefa berikut:

Saya faham bahawa kamu dan exco mempertimbang untuk menyingkirkan saya sebagai ahli majlis dalam MBPJ. Ini sudah menjadi pengetahuan umum dan bahan spekulasi. Dengan keadaan ini, kedudukan saya sebagai ahli majlis MBPJ tidak dapat lagi dipertahankan,"

MalahFree Malaysia Today sebelum ini dengan memetik sumber melaporkan, Khalid sendiri mengusulkan cadangan untuk membuangnya.

Jadi apa cerita? Ceritanya ialah ini baru satu negeri diperintah oleh PKR sudah membuktikan ada pertelingkahan dalaman yang berbagai.

Bayangkan kalau banyak negeri dan semakin lama PKR memerintah.Hancur lebur jawabnya!

Khalid menganggap tindakan Latheefa meletak jawatan sebagai anggota Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) semalam adalah keputusannya sendiri dan bukan keputusan kerajaan negeri.

Beliau berkata, pihaknya juga masih belum menerima surat rasmi daripada Latheefa berhubung peletakan jawatannya itu.

Khalid enggan mengulas lanjut sama ada punca peletakan jawatan Latheefa disebabkan desakan daripada parti sendiri, beliau berkata perkara itu juga akan dibincangkan pada mesyuarat Exco esok.

Yang pasti, kejadian ini menimbulkan banyak pertanyaan, termasuk daripada Timbalan Pengerusi PKR Selangor Zuraida Kamaruddin yang mendakwa kerajaan negeri tidak membuat rundingan dengan pimpinan parti itu berhubung peletakan jawatan Latheefa itu.

Kami menyatakaan rasa kecewa ke atas kerajaan negeri yang mengambil tindakan sendiri dalam isu ini tanpa rundingan dengan pimpinan parti Selangor," katanya yang mahu Latheefa menimbang semula peletakan jawatan itu.

Latheefa dianggap memainkan peranan penting dalam "memacu budaya politik baru di dalam parti dan juga di dalam PBT (pihak berkuasa tempatan).

"Berhubung perkara sama, kami ingin menasihat kerajaan negeri Selangor supaya lebih terbuka dengan kritikan terutama (berhubung) kerahsiaan dalam hal ini," kata Zuraida.

Bercakaran berterusan nampaknya kepimpinan PKR Selangor…entahlah sampai bila dan ternyata Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Azmin Ali sukar untuk memperbetulkannya.

Rakyat muak dengan perkara seperti ini dan kerana tidak dapat ditutup lagi, ia meletup dan membuak.

Kalaulah dapat ditutup, ia akan ditutup rapat-rapat agar rakyat tidak mengetahui pergolakan di dalam.

Namun pekong semakin bernanah dan tidak boleh diselindungi lagi…

No comments:

Post a Comment