Thursday, February 16, 2012

TERPAKSA SOKONG ISRAEL, KALAU TIDAK ‘DIE UNTUK ANWAR’

Presiden Mesir Anwar Sadat (kiri),bekas Presiden Carter, dan Perdana Menteri Israel Menachem Begin di laman Rumah Putih pada March 26, 1979, hari perjanjian damai ditandatangani.

Anwar Ibrahim tidak cakap berbelit-belit. Beliau konsisten dengan apa yang dinyatakan sebelum ini melalui The Wall Street Journal.

Hanya pemimpin PAS yang akan berbelit-belit dan berklu-klek.

Siapa Imam dan siapa pengikut dalam isu negara Yahudi ini selepas ini...

Anwar terpaksa membelasah UMNO sebagai jalan untuk ‘mensucikan’ kenyataan dan perjuangannya dalam menegakkan negara Israel.

Lihatlah sehari dua ini, apa akan Datuk Nik Aziz Nik Mat atau Datuk Seri Abdul hadi Hadi AWang akan ulas mengenai kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim ini.

Pendekatan PKR dan PAS ternyata berbeza dalam isu penyelesaian kepada kemerdekaan Israel.

Anwar cuba mengheret PAS berkongsi hasrat dan pendirian apabila mengatakan “PKR dan Pas mahu melihat kewujudan sebuah negara Palestin yang merdeka, bebas dan makmur.”
Isu sebenar bukan itu tetapi mengenai pengiktirafan negara Israel dan penyelesaian masalah Palestin.

Faktanya?
1. PAS berpendirian kewujudan negara Israel adalah haram dan mereka tidak berhasrat untuk mengadakan sebarang rundingan serta kerjasama dengan Israel. Selain itu ketetapan Pas ialah menentang keras pencerobohan dan kezaliman Israel terhadap rakyat Palestin yang turut dikongsi oleh seluruh rakyat Malaysia;

2. Pendirian Anwar dan PKR ialah mengiktiraf kewujudan negara Israel dan sekaligus menyokong usaha penyelesaian dua negara dalam isu Palestin-Israel itu. Bagi Anwar, sokongan seumpama itu bukan satu pengkhianatan terhadap perjuangan rakyat Palestin menentang kezaliman Israel.

Ketua Umum PKR itu berhujah, pengiktirafan terhadap Isreal itu dibuat berasaskan kepada kehendak rakyat Palestin sendiri yang mahu mewujudkan keamanan dan memberikan keadilankepada mereka seperti yang dipersetujui Hamas dan Fatah.

Jadi terang lagi bersuluh kenyataan Anwar. Tetapi kita tidak hairan jika PAS tidak menentang pendirian Anwar.
Kerana apa? Memang PAS boleh bersahabat dengan ‘syaitan’, hasrat ke Putrajaya mengatasi segala-galanya dan ketiga, jika tidak ‘bersahabat dengan dua rakannya, PAS tidak ada dana pilihan raya’.

Malah PKR dan pakatan pembangkang terpaksa tunduk kepada pendirian itu kerana tanpa sokongan Yahudi, akan keringlah kantong pembangkang, lebih-lebih lagi PAS.

JIka di Mesir ada Anwar Sadat, di Malaysia kita juga Anwar. Pendirian mereka tidak banyak berbeza.
Kita juga kena faham, banyak sudah pelaburan dibuat oleh pihak yang menyokong pembangkang dan jika Anwar gagal memerintah selepas pilihan raya umum ke 13, bahaya menunggu beliau.

Jangan hairan dengan apa juga pendiriannya kerana pilihan raya umum ke 13 adalah ‘ibu kepada segala pilihan raya’ dan ibarat ‘do or die’ untuknya.

Ini kerana kalau pakatan pembangkang kalah, kemungkinan ‘
Die untuk Anwar’!

No comments:

Post a Comment