Monday, September 12, 2011

KENAPA POLIS LENGAH-LENGAHKAN TINDAKAN LAPORAN PALSU ANWAR?


Sudah dua minggu kita dibuai dengan isu komunis dan Mat Sabu.

Mat Sabu, Mat Sabu juga. Namun jangan pula lupa ada seorang lagi yang lebih memerlukan perhatian polis iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim .

Jangan kerana kebijaksanaan pembangkang memainkan isu komunis, kita lupa terus kepada pembohongan yang dilakukan Ketua Pembangkang itu.

Benar kata Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong bahawa pihak polis jangan tunggu kes liwat membabitkan Anwar selesai di mahkamah sebelum menyiasat sama ada Ketua Pembangkang itu telah membuat laporan palsu bagi menafikan beliau adalah pelaku dalam video aksi seks yang tersebar pada Mac lalu.

Ini kerana kes liwat kedua Anwar itu dan isu video seks yang dikatakan membabitkan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu adalah dua perkara yang berbeza.

Memang benar sekali isu video seks tiada kena-mengena dengan kes liwat.

Semua pihak mengharapkan siasatan dibuat secepat mungkin kerana tanpa tindakan tegas, masyarakat akan tertanya-tanya apakah polis pilih kasih. Selain itu, jika siasatan tidak dibuat akan mencerminkan bahawa polis menggalakkan masyarakat membuat laporan palsu untuk mengaburi pandangan orang ramai atau demi kepentingan politik.

Bukan Choo Keong sahaja mahukan siasatan segera tetapi banyak pihak sudah menyuarakan sentiment itu.

Desakan demi desakan dibuat oleh banyak pihak supaya polis segera mengambil tindakan terhadap Anwar berikutan laporan palsu yang dikatakan dibuatnya berhubung isu video aksi seks yang dikaitkan dengannya.

Puteri UMNO minggu lalu membuat laporan polis terhadap tindakan Anwar membuat laporan palsu bagi menafikan penglibatannya dalam video seks yang didedahkan trio Datuk T.

Ini kerana pihak polis berdasarkan bantuan pakar sebelum ini mengesahkan bahawa video seks tersebut adalah 99.9 peratus tulen.

Yang penting, siasatan terhadap kes itu bukan sahaja dapat dijadikan contoh kepada orang ramai untuk tidak sewenang-wenangnya membuat laporan palsu kepada polis tetapi mengesahkan bahawa Anwar ialah pelakuknya.

Tidak adil jika apabila kes membabitkan orang ternama dan terkenal siasatan dilakukan secara sambil lewa sahaja.

Sementara itu Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali sekali lagi mendesak supaya pihak polis bertindak terhadap Anwar kerana melakukan laporan palsu itu.

"Sudah banyak kali kita mendesak supaya pihak berkaitan mengambil tindakan terhadap Anwar kerana telah dibuktikan bahawa video itu adalah tulen, " katanya.


Malah Peguam Negara juga diminta bertindak kerana perlakuan Anwar itu adalah salah di sisi undang-undang.

Choo Keong sebelum ini sudah membuat desakan di Parlimen bahawa jika video itu direka, bukan tulen maka memang ada konspirasi, tapi polis sendiri mengatakan ia tulen.

Jadi bagaimana sekarang?

Yang sah, laporan polis oleh Anwar adalah palsu. Polis sendiri mengakuinya. Persoalannya, bagaimana polis boleh melengah-lengahkan kes ini?

No comments:

Post a Comment