Saturday, May 14, 2011

IMEJ NUJ TERCEMAR KERANA HATA

Sepatutnya Kesatuan Kebangsaan Wartawan Semenanjung Malaysia (NUJ) memperjuangkan kepentingan ahli bukan individu.

Mana-mana yang menyeleweng tu buang saja!

Lihat saja bagaimana Presiden NUJ sekarang, Hata Wahari berlagak.

Bukan sahaja menghentam bekas majikannya secara terbuka tetapi menunjukkan sikapnya yang menyebelahi pembangkang tetapi menggunakan kedudukannya sebagai Presiden NUJ.

Malah Hata tampil berceramah di pentas PAS bagi menyatakan pandangannya terhadap Utusan Melayu (Malaysia) Berhad iaitu majikan yang memecat beliau sebelum ini.

Setiausaha Agung NUJ, V. Anbalagan berkata, pihak kesatuan telah meminta pandangan dan nasihat Ketua Pengarah Kesatuan Sekerja mengenai kedudukan Hata sebagai Presiden NUJ memandangkan beliau telah dipecat oleh majikannya.

Selain itu Hatta diminta mematuhi pendirian kesatuan itu untuk bersikap berkecuali dengan tidak memihak kepada pembangkang atau kerajaan.

V. Anbalagan berkata, sebagai kesatuan mewakili 1,400 ahli, bukan dasar kesatuan untuk cenderung menyokong mana-mana parti di negara ini.

''Majlis Eksekutif NUJ telah menjelaskan pendirian kesatuan untuk pengetahuan Hata pada mesyuarat Sabtu lalu. Kalau dia masih lagi bercakap atas platform pembangkang, terpulang kepada Majlis Eksekutif untuk menentukan kedudukannya kerana (perbuatan) Hata boleh menjejaskan imej NUJ," katanya kepada Utusan Malaysia di Kuala Lumpur, semalam.

Difahamkan, NUJ 'kurang senang' dengan beberapa tindakan Hata yang dilihat cenderung menyokong pembangkang antaranya memberi kenyataan kepada portal-portal propembangkang.

"Sebahagian berpendapat dia (Hata) boleh memegang jawatan selagi Mahkamah Perusahaan belum membuat apa-apa keputusan manakala sebahagian lagi kata tidak boleh. Oleh itu, kami menunggu panduan daripada pihak mereka mengenai hal ini. Memang kami sedar beliau sekarang memperalatkan atau diperalatkan oleh pihak-pihak tertentu dan kami sedar beliau sekarang dalam platform (pembangkang). Beliau mesti mengambil sikap berkecuali sekiranya mewakili NUJ dan sebagai presiden mesti menunjukkan sikap ini melainkan dia bercakap mewakili diri sendiri," katanya.

Sewajarnya, selepas dimaklumkan mengenai pendirian kesatuan, Hata tidak sepatutnya mengeluarkan sebarang kenyataan menyebelahi mana-mana pihak atas platform kesatuan.

Tetapi kerana beliau cenderung kepada politik pembangkang, beliau mengetepikan pendapat kesatuan yang beliau wakili.

No comments:

Post a Comment