Sunday, January 2, 2011

SUDAH, SUDAHLAH...AMBIL SAJALAH YANG JERNIH

Bahagian Kedua dan Akhir (Tajuk Bahagian Pertama - Amanah dan Tanggungjawab Berat Menanti Ahmad Said)

Kelmarin saya ada menyebut bahawa antara cabaran penting Ahmad Said dan Yahya ialah mewujudkan gandingan mantap dan membuktikan kepada pucuk pimpinan UMNO bahawa regu ini yang terbaik sejak pilihan raya umum 2008.

Yahya perlu menunjukkan bahawa dia gandingan terbaik untuk Ahmad Said dan apa juga yang tidak berkaitan dengan kepentingan UMNO negeri ditolak atau disingkirkan jauh-jauh.

Ini kerana jika kita ingat, ketika Ahmad Said menggantikan Datuk Seri Idris Jusoh sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri, ia diubah oleh Hishamuddin apabila menerajuinya selepas pengumuman Najib sebaik mengambil alih teraju kepimpinan negara.

Jika segalanya mantap OK, masakan Hishamuddin mengubahnya. Antara yang dikatakan paling ‘tidak disenangi’ ketika itu ialah Datuk Rosli Mat Hassan yang menjadi Setiausaha Badan Perhubungan UMNO ketika itu.

Namun ada yang mengatakan ketika Hishamuddin mentadbir Terengganu, pergerakan Badan Perhubungan amat perlahan dan tidak ada arah – kecuali berusaha menyatu dan menangani ‘kemelut politik’ yang berterusan.

UMNO Terengganu tidak boleh dilihat mempunyai dua nakhoda. Sokongan dan kesetiaan akan menjadikan Yahya pemimpin yang disegani di Terengganu.

Yahya boleh berpandu kepada bagaimana Najib ketika menjadi Timbalan Presiden UMNO atau Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kini menjadi regu Najib dalam UMNO.

Sebarang masalah atau cadangan rujuklah kepada ketua dan jangan melayan sama sekali kerenah mereka yang mahu memecahbelah dan menggugat gandingan yang sudah mendapat kepercayaan Presiden parti.

Apapun Yahya sudah berikrar bahawa beliau akan membantu Ahmad Said kerana kedua-duanya bukan baru bekerjasama. Sebelum beliau dilantik sebagai Exco Kerajaan negeri selepas Ahmad Said menjadi Menteri Besar, Yahya adalah Timbalan Exco Kerajaan Tempatan sewaktu Ahmad Said menjadi Exco ketika Idris menjadi Menteri Besar.

Yahya sudah berjanji untuk memperkasakan parti dan menyatukan kepimpinan di semua peringkat. Ini antara agenda utama yang akan dilaksanakan oleh beloiau.

Memang benar kata Yahya bahawa beliau tidak akan mampu untuk bergerak seorang diri. Ahmad Said pun demikian, Kerana itu mereka perlu saling bergandingan dan memerlukan sokongan di semua peringkat.

Yahya juga sudah berikrar akan memberikan sokongan sebaik mungkin kepada Menteri Besar Terengganu itu dan mengakui bahawa beliau “sudah biasa bekerja dengannya dan saya tiada masalah untuk bersamanya memperkasakan UMNO, terutamanya dalam menghadapi pilihan raya umum yang akan datang.”

Di sebalik gandingan itu, salah satu isu yang masih diperkatakan oleh media mengenai politik Terengganu ialah ‘kemelut’ akan tetap berterusan.

Dan itupun soalan yang dikemukakan kepada Setiausaha Agung UMNO, Datuk Tengku Adnan Tengku Mansor pada sidang media mengumumkan struktur baru UMNO di Tingkat 38, Menara Dato Onn, Isnin lalu.

Akibat soalan yang bertalu-talu...rasanya soalan paling banyak ditanya pada sidang media itu, Tengku Adnan terpaksa menepis tanggapan kononnya masih wujud pertelingkahan di kalangan pemimpin UMNO Terengganu.

“Terengganu ok, tak ada apa…kamu orang (media) yang berkata begitu (wujudnya kemelut),” tegasnya ketika menjawab soalan seorang wartawan yang bertanya mengenai politik di Terengganu.

Menurut Tengku Adnan, Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Razak yakin perubahan di Terengganu akan membawa ‘pembaharuan politik’ dan gandingan dua pemimpin baru akan melonjakkan UMNO negeri menghadapi pilihan raya.

Malah, seorang wartawan mendakwa UMNO Terengganu masih bergolak dengan dua puak yang menyokong dan menentang kepimpinan Menteri Besar.

Namun menurut Tengku Adnan, UMNO Pusat tidak melihat sedemikian sebaliknya ia lebih kepada ‘mainan media’ yang meletakkan suasana berkenaan.

Soal penting kini ialah jika Ahmad Said –Yahya berusaha ‘memulihkan’ UMNO, peranan mereka yang sebelum ini menjauh atau memencilkan diri sepatutnya dengan rela hati kembali mendekati pucuk pimpinan UMNO yang baru.

Mereka tidak sewajarnya mengharapkan ‘bos’ mendekati mereka sebaliknya merekalah yang sepatutnya kembali untuk bertaut.

Tidak ada siapa yang untung jika mereka yang ‘mengasingkan diri’ sebelum ini terus menyepi. Oleh kerana mereka yang ‘menjauhkan diri’, amatlah tepat dan sesuai, merekalah juga yang perlu mendekatkan diri.

Ahmad Said menyedari masalah ini dan inilah masa terbaik untuk menyertai program parti dan kerajaan kerana yang menentang Menteri Besar itu sebelum ini boleh dikatakan semuanya ADUN.

Rakyat menanti dan menunggu mereka semua boleh duduk semeja dan proaktif. Jika pemimpin seperti Ramlan Ali (ADUN Jabi), Mohd Zawawi ismail (ADUN Kuala Berang), Ramli Nuh (ADUN Tepoh), Halim Jusoh (ADUN Permaisuri), Nawi Mohamad (ADUN Hulu Besut) dan ramai lagi, janganlah pula Datuk Din Adam (ADUN Bukit Besi), Alias Abdullah (DUN Alor Limbat) atau Datuk Rosol Wahid (ADUN Ajil) terus menjauhkan diri.

Sudah, sudahlah...lupakanlah yang lepas. Ahmad Said bukan orang lain, dulu rakan Exco dan ADUN yang perlu disokong bukan ditentang.

Ahmad Said pun tidak pernah menyekat sebarang peruntukan – mereka menikmati sama dengan ADUN lain yang menyokong Ahmad Said sebelum ini.

Masa tidak lama untuk hadapi PRU ke 13 dan jangan kerana perselisihan lama, UMNO menjadi mangsa. Fikirkanlah demi perpaduan Melayu dan Islam.

Soal penting kita kena buktikan kata-kata Tengku Adnan bahawa UMNO Terengganu tidak ada masalah – yang mengatakan masalah ialah media.

Kali ini biar media memperbetulkan persepsi salah mereka bahawa UMNO Terengganu ada masalah – sebenarnya tidak ada apa-apa....ia hanya kocakan dalam secawan kopi.

Seperti kata Tengku Putera, pelantikan atau gandingan Ahmad Said – Yahya akan pastinya melenyapkan pelbagai persepsi negatif terhadap UMNO negeri dan anggaplah ia menjadi permulaan baru untuk parti menyusun dan menggerakkan agenda menghadapi pilihan raya.

Ketua UMNO Bahagian Hulu Terengganu itu menganggap Yahya sebagai orang yang paling layak untuk menjadi perantaraan antara kepimpinan dan rakyat.

Sebenarnya bukan ketua-ketua bahagian di Terengganu berangapan sedemikian, Najib dan Muhyiddin sebenarnya mengharapkan Yahya mampu membantu Ahmad Said dengan sebaik-baiknya.

Dan berikutan itu, seperti doa yang dibacakan di Lapangan Terbang Sultan Mahmud ketika menyambut kepulangan Ahmad Said serta doa yang dibaca di kediaman Menteri Besar itu semalam, kedua-duanya mengharapkan pentadbiran negeri pimpinan Ahmad Said diberkati Allah dan diberikan hidayah.

Dan pastinya keberkatan paling jitu datangnya melalui kerjasama erat semua pihak - yang keruh dibuang jauh-jauh dan yang jernih digapai – dengan syarat semua pihak sanggup melupakan pergeseran dan kemarahan.

Oleh kerana politik adalah perlakuan dan permainan di luar jangkaan , bukanlah sesuatu yang pelik jika selepas ini orang yang pernah menentang Ahmad Said kembali menyokong dan membantunya bagi menjamin UMNO dan BN memang besar pada pilihan raya umum nanti!

Sebelum Ahmad Said dilantik Pengerusi Perhubungan UMNO pun, enam orang sudah ‘kembali’ menyertai Menteri Besar. Harapan menggunung agar selepas ini ‘baki kepada kumpulan’ yang pernah menentang beliau, akan segera kembali seperti rakan mereka yang sudah berada bersama Ahmad Said lebih setahun lalu.

Idris yang sekian lama mengenali Ahmad Said tentunya boleh memainkan peranan proaktif menjamin UMNO Terengganu terus mantap dan tidak tumpukan kekuatan di Bahagian Besut semata-mata.

Pengalaman dan pengaruhnya boleh memberikan kebaikan dan kelebihan untuk Ahmad Said memantapkan UMNO dan BN Negeri agar kemenangan 2004 dan 2008 yang cemerlang berterusan pada PRU ke 13 nanti.

No comments:

Post a Comment