Thursday, December 30, 2010

TOLAK NASIONAL - PAS MAHU KEKAL DENGAN KEPIMPINAN ULAMA?

Baca berita ini. Pendapat Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas, Dr Mujahid Yusuf Rawa ditolak. Ia gara-gara pendapat bahawa PAS perlu 'dinasionalkan'.

Apakah isu ini akan menjadi perbincangan hebat dikalangan pemimpin PAS yang boleh membawa kepada percanggahan pendapat?

Dewan Ulama Pas Kedah tolak buku Mujahid Yusuf Rawa
29/12/2010 8:23pm

ALOR SETAR 29 Dis. – Dewan Ulama Pas Kedah menolak buku bertajuk "Menuju Pas Baru" tulisan Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional Pas, Dr Mujahid Yusuf Rawa, yang antara lainnya mahu mengubah konsep kepimpinan ulama dalam parti itu dan bahawa Pas perlu berpijak di bumi nyata dan harus "dinasionalkan".

Naib Ketua dewan itu, Yusuf Mahmud berkata pandangan seperti itu sama sekali tidak perlu lebih-lebih lagi ia disuarakan oleh seorang yang mendakwa dirinya sebagai ahli Pas.


"Dalam keadaan sekarang, ahli-ahli Pas terutamanya pemimpin parti perlu memahamkan masyarakat mengenai kesyumulan Islam dan kesyumulan itulah yang berpijak di bumi nyata," katanya dalam satu kenyataan.

Mujahid adalah juga Ahli Parlimen Parti Buntar.

Yusuf berkata, beliau menolak idea yang diketengahkan oleh Mujahid iaitu mengubah konsep kepimpinan ulama yang telah menjadi amalan dalam Pas sejak lebih 20 tahun lalu.

"Pas tidak lemah dengan ulama tetapi ia perlu diperkasakan, bukan diubah kepada sebarang konsep lain," katanya. – Bernama

Menurut sebuah blog melalui entrinya bertajuk,"Majlis Ulama Pas Kedah Sebulat Suara Tolak Pandangan Mujahid Dalam Buku Terbarunya !", sebagaimana dijangkakan akan ada konflik timbul lanjutan dari tulisan Mujahid Yusuf Rawa dalam buku terbarunya Menuju Pas Baru, Majlis Ulama Pas Kedah hari ini sebulat suara menolak pandangan yang diutarakan oleh Dr Mujahid.

Penolakan ini bermakna segala lobi golongan ulama yang mahu mengekalkan status quo cara perjuangan Pas telah berjaya mendapat tempat dihati para Ulama Pas. Ini juga bermakna para ulama Pas menolak akan keperluan adanya satu gelonbang baru dari segi strategi perjuangan yang mampu melonjakkan Pas ke tahap yang lebih baik.

Nampaknya teori Dr Mujahid bahawa sepanjang sejarah perjuangan Pas muncul berbagai konflik yang setiap kali konflik tersebut berjaya diatasi akan membawa Pas ke satu tahap yang lebih baik sedang berlaku. Ternyata buku itu sedang mencetus konflik aliran pemikiran yang mana jika Dr Mujahid mempunyai sokongan yang kuat akan membentuk 2 aliran pemikiran yang saling bersaing hebat.

"Kita perlukan persaingan seperti ini bagi memaksa timbulnya satu kepimpinan yang kuat yang dapat menerajui pergerakan Pas ke tahap yang lebih hebat. Syabas Dr Mujahid anda pencetus kepada peluang pembaharuan itu. Apapun keputusannya kita harapkan ia membawa satu impak yang positif kepada perjuangan Pas secara keseluruhannya," kata entri berkenaan.

Ketika melancarkan buku itu di Kuala Lumpur pada September lalu, Mujahid berkata, menjayakan evolusi PAS sebagai pemangkin perjuangan Islam harus ditandai dengan urustadbir parti yang berhati-hati, berhemah dan berdisplin.

"Kemunculan lekuk ke 3 boleh berlaku dengan sendiri namun kemunculannya tanpa diurus dengan baik akam menimbulkan pelbagai kemungkinan kepada ahli kerana masalah dalaman yang berpotensi menimbulkan konflik yang tiada penguhujungnya" ujar beliau.

Mujahid yang juga anak kepada Musyidul Am PAS pertama, Allayarham Tuan Guru Yusof Rawa berkata, buku terbitannya ini bertujuan untuk merakyatkan perjuangan PAS selain menarik minat masyarakat bukan Islam untuk memahami prinsip politik Islam.

Karyanya kali ini turut memuatkan pengalaman beliau sepanjang bergelar ahli politik di samping menjelaskan maksud di sebalik judul "Menuju Pas Baru".

Ujarnya "Menuju PAS Baru" bukan bererti untuk menubuhkan sebuah lagi parti PAS sebaliknya untuk menasionalisasikan perjuangan PAS agar difahami dan diterima semua pihak termasuk bukan Islam.

Mujahid juga turut merasmikan sebuah lagi karya beliau berjudul "Kita kan Orang Malaysia" yang menurutnyanya turut menerapkan semangat permuafakatan agar perpaduan dapat digarap di negara ini.

Mujahid sebelum ini terlibat dalam aktiviti keilmuan seperti menyampaikan kuliah-kuliah agama di seluruh negara terutama dalam bidang sirah dan menulis hampir 10 buah buku antaranya ialah Dakwah dan Tarbiah (1992), Masjid dan Peranannya (1993), Khilaf Satu Fenomena (1994), Global View of Islam (1996), Moral Ethica of Study (2000) dan Permata dari Pulau Mutiara (2003).

Kita tunggu apa reaksi pemimpin PAS lain terhadap penolakan oleh PAS Kedah ini!

No comments:

Post a Comment