Saturday, November 20, 2010

SIME DARBY - HUKUM INDIVIDU ATAU DAPATKAN SEMULA KERUGIAN

Saya tertarik dengan sepucuk surat pembaca dalam Utusan Malaysia semalam yang bertajuk ‘Kemelut kerugian besar Sime Darby’.

Penulis ini menimbulkan soal kenapa Lembaga Pengarah tidak mengumumkan langkah-langkah yang sepatutnya diambil bagi mendapatkan balik sejumlah besar kerugian tersebut.
Kerugian yang dialami sejumlah besarnya adalah dari kos over run yang ditanggung semasa menjalankan kerja-kerja projek. Dalam semua kontrak tentu ada variation klaus mengenai perubahan harga atau pindaan kepada spesifikasi yang membolehkan kontraktor mendapat tambahan harga projek (melainkan dalam semua kes ini tidak ada variation Klaus), kata pengirimnya.

Ikuti apa yang ditulis oleh Esa Adam dari Bandar Sunway, Selangor:

KERUGIAN besar RM1.63 bilion yang ditanggung oleh Sime Darby memeranjatkan ramai rakyat dan juga warga korporat di Malaysia.

Dalam mesyuarat agung tahunannya pada 16 November 2010 Pengerusi Sime Darby Tun Musa Hitam mengumumkan yang Sime Darby akan mengambil tindakan undang-undang terhadap individu yang dipercayai terbabit menyebabkan ia mengalami kerugian yang amat besar.

Pemegang-pemegang saham Sime Darby mengalu-alukan tindakan Lembaga Pengarah untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap individu terbabit tetapi tidak mengumumkan langkah-langkah yang sepatutnya diambil bagi mendapatkan balik sejumlah besar kerugian tersebut.

Kerugian yang dialami sejumlah besarnya adalah dari kos over run yang ditanggung semasa menjalankan kerja-kerja projek. Dalam semua kontrak tentu ada variation klaus mengenai perubahan harga atau pindaan kepada spesifikasi yang membolehkan kontraktor mendapat tambahan harga projek (melainkan dalam semua kes ini tidak ada variation Klaus).

Sepatutnya Lembaga Pengarah Sime Darby menumpukan usaha lebih ke arah mendapatkan balik lebihan kos ini dari syarikat-syarikat yang memberi kontrak kepada Sime Darby dan bukan hanya tertumpu kepada aspek salah laku individu yang terlibat.

Ini kerana jika ia pun berlaku salah laku dan individu disabit kesalahan dalam mahkamah berapa banyakkah yang boleh dituntut oleh Sime Darby.

Pesalah lebih cenderung memilih tinggal di penjara dari[ada membayar balik tuntutan dari Sime Darby. Dan jumlahnya mungkin tidak sebanyak mana dari jumlah RM1.63 bilion itu
.”

Ada kebenaran mengenai apa yang disuarakan oleh Adam ini.

Sewajarnya pihak yang terbabit dalam menggendalikan isu ini melihat semula tindakan Lembaga Pengarah Sime Darby itu.

No comments:

Post a Comment