Saturday, October 23, 2010

MTAB PENYELAMAT EKONOMI MELAYU, BUMIPUTERA?

Dua perkara yang berkait rapat antara satu sama lain menjadi tarikan saya kepada pembentangan usul ekonomi dan sosial oleh Wakil UMNO Kelantan Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin pada Perhimpunan Agung UMNO petang semalam.

Perkara pertama ialah Pelan Induk Pembangunan Bumiputera dan satu lagi ialah penubuhan Majlis Tertinggi Agenda Bumiputera (MTAB). Kedua-duanya saling kait mengait bagi tujuan panduan dalam pelaksanaan dasar kerajaan terutamanya dalam melaksanakan Model Baru Ekonomi (MBE) yang inklusif.

Pelan itu juga akan memantau dan menyelaras Agenda Bumiputera agar bersesuaian dengan pelaksanaan model ekonomi tersebut.

Selain perkara yang dibentangkan begitu menarik, sesuatu yang istimewa diperkatakan mengenai pembentangan usul ekonomi pada Perhimpunan Agung UMNO kali ini ialah inilah kali pertama Pengerusi Biro Ekonomi UMNO Malaysia diberikan peluang untuk menyatakan pendapat dan pendiriannya mengenai ekonomi Melayu dan Bumiputera secara khusus.

Biarpun ia tidak mewakili Ahli Majlis Tertinggi (MT) keseluruhannya tetapi pembentangan oleh Dr Awang ini memberikan satu keyakinan baru bahawa Majlis Tertinggi mempunyai pakarnya sendiri untuk membentang atau menyediakan usul penting seperti ini.

Sebagai Timbalan Menteri Kewangan, Dr Awang pastinya dapat memahami dan mampu melaksanakan wawasan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Razak yang juga Menteri Kewangan.

Selama ini pembentangan usul ekonomi dibuat oleh sama ada pemimpin Bahagian atau wakil negeri yang dianggap ‘bijak’ dalam perkara ini tetapi kali ini dengan pembentangan oleh Pengerusi Biro Ekonomi UMNO Malaysia sendiri, ia sesuatu yang begitu serius dan lebih menjurus mencari model perancangan dan pelaksanaannya.

Dr Awang yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan – anak nelayan dari Bachok – mengemukakan suatu gagasan yang dikira amat penting pada ketika orang Melayu semakin bimbang dengan kedatangan 2020 yang akan menjadikan Malaysia negara maju.

Ada dua perkara penting mengenai pelan induk dan MTAB ini. Pertamanya ialah kerangka pelan dalam konteks perancangan dan perlaksanaan, pun begitu dengan MTAB.

Kali ini MTAB bukan sekadar dipengerusikan oleh Perdana Menteri bagi mewujudkan masyarakat perdagangan dan perindustrian Bumiputera yang Berjaya tetapi lebih daripada itu, ia turut membabitkan pengawasan, iaitu sesuatu yang selalunya terlepas pandang.

"Kita benar-benar berharap dengan pengawasan rapi terhadap agenda membantu Bumiputera di semua kementerian dan jabatan, ekonomi Bumiputera dapat ditransformasikan menjadi ekonomi yang moden dan kompetitif, selaras dengan MBE yang inklusif," katanya Dr Awang ketika membentangkan usul ekonomi pada Perhimpunan Agung UMNO 2010 semalam.

Apa yang pasti, secara sengaja atau paksa, telinga kita kini diterjah dengan kata-kata bahawa kita akan menjadi sebuah negara maju dan negara berpendapatan tinggi menjelang 2020. Ini bermakna dalam tempoh 9 tahun lagi sebagai orang Melayu saya, anak saya dan cucu saya perlu bersiap sedia untuk menghadapi zaman atau era itu dengan penuh persediaan dan menghadapi apa juga keadaan serta cabaran mendatang.


Amat jelas bahawa realiti politik dan ekonomi yang dihadapi kini dan akan datang amat memerlukan kami mengejar kemajuan yang dicapai oleh negeri-negeri yang maju seperti Selangor dan Pulau Pinang.

Tahniah kerana MELAKA DIISYTIHARKAN SEBAGAI NEGERI MAJU. Inilah negeri yang dikuasai oleh Barisan Nasional (BN) yang boleh dianggap maju. Yang saya sebutkan maju – Selangor dan Pulau Pinang - tadi adalah di bawah pembangkang. Jika berasaskan kepada kedudukan politik ,amat jelas bahawa rakyat yang memilih pembangkang untuk memerintah – Selangor, Pulau Pinang dan sebelum ini Perak – adalah mereka yang berada dalam kategori ‘rakyat kaya’ kerana berada di Negara maju. Mungkin ‘pengundi yang tidak kaya’ hanya ada di Kedah dan Kelantan yang juga negeri miskin seperti Terengganu.

Berkait dengan usul oleh Dr Awang itu, persoalan kepada latar belakang masyarakay Melayu kini ialah apakah Melayu yang menganggotai UMNO di Selangor, Pulau Pinang atau Kedah dan Kelantan itu Melayu yang kaya, stabil dan mampu bersaing jika Malaysia menjadi negara maju menjelang 2020? Juga apakah Bumiputera di Sabah yang menyokong UMNO adalah mereka yang dikategorikan sebagai kaya?

Jika dilihat kepada kebanyakan ahli UMNO, apakah mereka l’kaya’ atau ‘berkedudukan baik’ berbanding perwakilan yang datang ke Perhimpunan Agung UMNO kalin ini? Secara umum rasanya ahli UMNO di luar Dewan Merdeka adalah lebih yang lebih kurang bernasib baik dan pangkat, kedudukan dan juga peluang mereka jauh lebih rendah daripada yang berada di dalam Dewan Merdeka.

Ini bermakna jika yang membahaskan usul ekonomi itu menyatakan bimbang atau takut menghadapi Era 2020 rasanya mereka di luar sana mungkin lebih takut daripada kita dan mengharapkan pembelaan daripada kita semua – pemimpin UMNO.

Secara psikologi orang Melayu dimomokkan dengan kata-kata Melayu Lemah, Dulu pada 1960-1970, kita dimomokkan dengan kata-kata Melayu Malas. Kita lawan nista itu dengan usaha kita melalu Dasar Ekonomi Baru. The Myth of The Lazy Native oleh Prof Syed Hussein al-Attas jelas menidakkan mitos Melayu Malas dan berketurunan malas!

Kini di era menuju 2020, orang Melayu cuba dikatakan sebagai bangsa subsidi, berharap kepada kerajaan dan memerlukan tongkat. Bagi kita biarlah apa orang nak cerca tetapi realitinya, hanya tongkat UMNO sahaja yang mampu menjaga kepentingan Melayu. Menghadapkan PAS? Tidak sama sekali. Ia parti yang sanggup menggadai dan mencemarkan Islam untuk sampai ke Putrajaya. Mengharapkan Parti Keadilan Rakyat? Itu parti orang kecewa dan UMNO sudah menendang mereka keluar atau mereka menendang diri mereka sendiri untuk bersekongkol dengan beberapa pengkhianat negara di dalamnya.

Biarlah pemimpin PAS dan PKR terjun dengan labu-labunya, biarkan, biarkan.

Namun ada yang tidak boleh kita biarkan. Siapa mereka? Mereka yang menghina bangsa, keturunan dan agama kita. Saya sedih kerana ada beberapa kes yang terang-terangan kita dihina, dinesta, Raja Kita DiCerca dan DiSumpah Seranah sementara Islam dicemari dan dinodai tetapi mereka terus bebas melakukannya.

Sedangkan pemimpin kita daripada UMNO hanya mampu melihat, membiar dan TIDAK BERANI bertindak kerana bimbang penyokong kita di kalangan mereka akan lari atau tidak mahu bersama kita. Realitinya, apakah kita memerlukan penyokong yang bersekongkol dengan mereka yang menghina keturunan, bangsa dan agama Islam? Kita Berkuasa, Kita Memegang Kuasa tetapi Kita Sendiri Seperti Kehilangan Kuasa. Apakah ini cirri-ciri UMNO KETIKA INI?

Berbalik kepada usul ekonomi oleh Dr Awang, sebagai orang Melayu penulis menyokong penuh dasar dan langkah-langkah ekonomi yang diambil oleh kerajaan dalam Belanjawan 2011, Rancangan Malaysia ke-10, Model Baru Ekonomi serta Program Transformasi Ekonomi (NETP) sebagai pemacu dan peta tuju (roadmap), tidak lain dan tidak bukan bertujuan menjadikan Malaysia sebagai negara maju.

Tetapi pada ketika yang sama penulis ingin bertanya apakah UMNO sudah bersedia dan sanggup menjadi peneraju untuk merancang dan melangsungkan dengan berani agenda Bumiputera? Juga apakah UMNO akan mengawasi perlaksanaanya memenuhi matlamat?


Tujuannya apa? Ia bertujuan agar kita semua dapat memainkan peranan berkesan (mengikut kedudukan kita dalam masyarakat) untuk menjamin MEB dan NETP, terutamanya melalui pendekatan baru untuk peningkatkan pendapatan masyarakat di luar bandar dilaksanakan dengan jayanya.

Sebagai orang luar bandar, sudah pasti saya mahu jurang pendapatan kita dan mereka di luar bandar tidak ketinggalan jauh berbanding penduduk bandar. Kita maju jurang itu dirapatkan SEGERA dan TIDAK MENUNGGU HINGGA 2020.

Apa yang sangat diharapkan ialah dengan Penubuhan Majlis Tertinggi Agenda Bumiputera (MTAB), kedudukan kita lebih terbela.

Bersambung Esok

1 comment:

  1. Salam satu Malaysia…

    The government has argued that the construction of 100 levels of inheritance will be beneficial because it will give good returns over the long term.

    But the question is why the focus should be given only in Kuala Lumpur? Not in other states in Malaysia. What is certain, there are many strategic places can be developed apart from Kuala Lumpur.

    To become a developed country, we can not improve things by concentrating on one area alone.

    What we have seen, areas to be developed will only benefit the economic of the non-Malay ethnic groups.

    What we have seen also, those who benefited greatly from this UMNO government's decision was not even going to support the BN government. This situation is evident in the last elections.

    Construction of the Petronas Twin Towers, is one example where the UMNO leaders are proud that their tower was built by the political power they have.

    The whole world knows that the government under UMNO leaders have done their good job for the Malaysian people in the past. But, the question is, who are the target groups that have benefited from the proceeds of such investments?

    In conformity with the Convention and the UMNO Assembly is in progress, if the above agenda is driven by the leaders of UMNO, the UMNO leaders should ensure that the long-term investment that will be of great benefit, especially for the Malays.

    Therefore, my advice to the leaders of UMNO, as long as there is in the grip of power over them, they must change their mindset to make some difficult decisions that can develop the Malays themselves.

    It is up to the UMNO Malay leaders to find the most brilliant plan of action for the Malays.

    The future of the Malays in Malaysia are in their hands, it is up to them to decide which a good and bad for the future of the Malays.

    Wassalam.

    ReplyDelete