Sunday, July 25, 2010

HARUSSANI MELAKUKAN PEMBOHONGAN MEMALUKAN - MAHFUZ

Bukan sekadar mengatakan Harussani melakukan pembohongan, Mahfuz berkata Harussani sepatutnya meletakkan jawatan sebagai Mufti Perak kerana beliau pernah menyatakan, sebagai mufti beliau tidak berbohong..

Apa yang tidak kena dengan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar?

Kelmarin Parlimen Pokok Sena itu menuntut Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria memohon maaf secara terbuka kepada PAS dan seluruh orang Melayu Islam berikutan penjelasan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Mohamed Ali yang menunjukkan mufti itu berbohong.

Sambil menyifatkan Harussani melakukan pembohongan yang memalukan, Mahfuz berkata, pengakuan Dr Hassan yang menjelaskan bahawa pertemuannya dengan Harussani tidak ada agenda khusus membincangkan penyatuan Umno dan PAS.

Ini sekaligus mendedahkan kedudukan dan peranan Harussani sebagai alat dan pencacai Umno, katanya dipetik oleh Harakahdaily Online. Hari ini kenyataan ini diulang lagi melalui mStar Online.

Bukan sekadar mengatakan Harussani melakukan pembohongan, Mahfuz berkata Harussani sepatutnya meletakkan jawatan sebagai Mufti Perak kerana beliau pernah menyatakan, sebagai mufti beliau tidak berbohong.

Sedangkan kata Mahfuz, pendedahan Dr Hassan memperjelaskan pembohongan Harussani," katanya.

Dr Hassan semalam mengesahkan beliau ada menemui Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria kira-kira dua bulan lalu.

Bagaimanapun, beliau menafikan ia bertujuan membincangkan penyatuan antara UMNO dan PAS sebaliknya persiapan bagi menghadiri Mesyuarat Hal Ehwal Islam yang dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

"Pertemuan itu dilakukan atas kedudukan saya sebagai Exco yang bertanggungjawab Hal Ehwal Islam dan Adat-Adat Melayu dan ia dilakukan secara terbuka bukannya sulit seperti yang didakwa. Ia dilakukan bagi meraih kebaikan bersama demi kemajuan dan kesejahteraan umat Islam di negara ini memandangkan Harussani memiliki ilmu dan pengalaman yang begitu luas dalam hal ehwal agama," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Dr Hassan mengulas khabar angin yang mendakwa beliau antara pemimpin PAS yang didakwa mengadakan pertemuan dengan Harussani mengenai usaha perpaduan antara kedua-dua parti itu.

Menurut Dr Hassan, Kerajaan Negeri Selangor tidak pernah menyekat Exconya daripada mengadakan pertemuan dengan mana-mana pihak tanpa mengira agama dan fahaman politik jika ia bertujuan meningkatkan keupayaan, kemampuan, prestasi dan nilai profesional.

Selain itu, beliau menegaskan tidak pernah diberi mandat oleh PAS untuk membincangkan isu perpaduan dengan UMNO.

Apa yang pasti, sehingga hari ini Harussani tidak pernah mendedahkan identity pemimpin PAS atau UMNO yang bertemu beliau.
Kedudukan itu menunjukkan bahawa bukan Hassan sahaja bertemu Harussani.

Kenyataan Hassan adalah untuk membela dirinya daripada dibelasah oleh pemimpin PAS yang lain.

Yang Dipertua PAS Shah Alam, Khalid Abdul Samad, kelmarin turut menegaskan sekiranya ada pihak atau pemimpin tertentu dalam PAS yang menemui Muft Perak bagi tujuan bekerjasama, mereka perlu dihukum.

Ini kerana tindakan pemimpin terbabit secara tidak langsung telah menlanggar keputusan Muktamar PAS sebelum ini yang menolak sebarang kerjasama dengan parti pemerintah itu.

Pertemuan tersebut juga menunjukkan pemimpin terbabit tidak faham dengan perjuangan sebenar PAS, kata Khalid.
Hassan perlu membuat kenyataan itu kerana beliau terus dirundung kontroversi kerana sekali lagi dikaitkan dikaitkan lagi dengan isu kerjasama Umno-PAS.

Selepas selamat daripada diheret ke muktamar khas seperti cadangan awal Mursyidul Am Datuk Nik Aziz Nik Mat tahun lalu, tersebar pula khabar angin Dr Hassan menemui Harussani yang menawarkan diri sebagai pengantara bagi membincangkan perkara itu.

Nama Dr Hassan dikaitkan oleh oleh blog Malaysia Waves dengan terang-terang mendakwa pemimpin yang dimaksudkan Harussani itu ialah Dr Hassan. "Seperti saya kata sebelum ini, ada video yang diambil perjumpaan Harussani dengan Dr Hassan (dan mungkin Khairuddin Othman sekali)," katanya penulisnya Abdul Rahman Talib.

Abdul Rahman yang lebih dikenali sebagai 'Tulang Besi' bagaimanapun berkata beliau bersangka baik dan "kemungkinan Dr Hassan cuma mahu berjumpa untuk mendapat maklumat sahaja".

Tetapi apakah ada orang lain selain Hassan yang bertemu Harussani?

Apakah Dr Hassan seorang sahaja dimaksudkan oleh Harussani?

Mahfuz dan Khalid jangan cepat melenting. Bukan sahaja tujuan Mufti Perak itu baik tetapi juga boleh mengurangkan sengketa antara orang Islam dan Melayu sendiri.

Apakah Mahfuz dan Khalid jenis yang tidak percaya dan gembira jika Melayu dan Islam bertaut?

Apakah kedua-duanya jenis pemimpin yang gemarkan perpecahan berterusan Melayu dan Islam di Malaysia?

Bukan Harussani sahaja yang ingin melihat perpaduan Islam-Melayu ini.

Sebelum ini, tokoh akademik Islam, Prof. Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Ab. Majid pernah menawarkan diri bagi menyediakan 'forum yang lebih selesa' kepada tiga ulama yang sedang menghadapi polemik berhubung perpaduan PAS-UMNO ini.

Timbalan Dekan Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) itu pada 10 Mac 2010 lalu berkata ini member ruang kepada Mufti Perak, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Ahli Majlis Syura Ulama PAS, Ahmad Awang untuk bersemuka dan berbincang.

"Ketiga-tiga pihak itu sedang 'membuka budu di padang', budu kalau sudah dibuka berbau busuk walaupun ia sedap dimakan. "Jadi, hentikan sahaja polemik itu, tiada lagi susulan dibuat sebaliknya mereka perlu berbincang kerana ketiga-tiganya adalah ulama. Oleh itu saya tawarkan diri untuk sediakan forum lebih selesa, tidak perlu lagi mencari publisiti di dada akhbar," katanya.

Nik Aziz sebelum ini menggelarkan Harussani sebagai ejen UMNO apabila mufti itu didakwanya masuk campur dalam usaha membentuk kerajaan campuran di Perak.

Rektor Kolej Islam Darul Ridzuan, Prof. Datuk Dr. Mohd. Yusoff Hussein menyifatkan kenyataan Harussani itu bukan atas dasar politik kepartian kerana perkara utama yang dilihat oleh beliau ialah perpaduan umat Islam.

"Saya setuju dengan Harussani kerana isu yang dibawa pada ketika itu tentang kedudukan orang Melayu dan Islam. Beliau mufti yang celik, bukan mufti baju pagoda, beliau lebih mementingkan soal Islam daripada politik di bawah.

Mohd. Yusoff yang juga bekas Mufti Wilayah Persekutuan berkata, sekiranya PAS tidak bersetuju dengan cadangan bekerjasama dengan UMNO, mereka tidak sewajarnya bersikap sombong dan menghina orang lain.

Apa yang jelas Harussani tidak melakukan apa-apa kesalahan bila mengajak ke arah perpaduan bukan seperti Mahfuz dan Khalid yang bagaikan mahu menghukum hanya kerana Mufti Perak itu mengajak kea rah perpaduan.

Jelas kewibawaan Harussani bukan mufti bisu dan ‘buta’, selain mengajak PAS secara terbuka.

Yang penting, cuba Mahfuz dan Khalid buktikan di mana ayat al-Quran menyuruh orang Islam, tidak kiralah bangsa Melayu atau bangsa apa sekali pun.

Yang ada adalah perintah berpegang teguh dengan tali Allah (hablillah).

Dan dengan menuduh Harussani berbohong atau marahkan seseorang sama ada pemimpin PAS atau UMNO menemui Harussani adalah perbuatan yang menentang mereka yang cuba menyambung dan berpegang dengan hablillah


No comments:

Post a Comment